Sokkal többet fizetnek a svájciak a koncertjegyekért, mint európai szomszédaik. A különbségek jelentősek, előadótól függően 40-77 százalékos felárral számolhatnak a rajongók – derül ki a Bon à Savoir magazin felméréséből.

Mick Jagger (R) and Ron Wood (L, seen on screen) of the Rolling Stones performs on the stage at the Olympic Stadium during a concert in Lausanne, 11 August 2007. The only Swiss concert during the world tour of the legendary British rockers called "A Bigger Bang Tour" was organized by Switzerland's largest supermarket chain and free tickets were distributed through a lottery to holders of the chainís customer card.    AFP PHOTO / FABRICE COFFRINI (Photo by FABRICE COFFRINI / AFP)
Fotó: FABRICE COFFRINI / AFP

A Rolling Stones június 17-ei berni koncertjére például 170 frankba került a legolcsóbb jegy. Ehhez képest Münchenben, az Olimpiai Stadionban átszámítva  115,50 frankra, Milánóban, a San Siro stadionban pedig 121 frankra csökkent az ár, így a különbség több mint 40 százalékos volt a svájciak rovására. 

A felmérésben szerepelt Elton John búcsúturnéja is, amelynek berni koncenrtjére a legolcsóbb jegyet 138 frankért hirdették, míg Frankfurtban  csak 71, Milánóban pedig 41 frankért nézhették-hallgathatták a rajongók a legendás zenészt.

British singer and pianist Sir Elton John smiles while performing 08 September 2007 during his concert in Vevey. Some 18 000 spectators attend the concert. (Photo by FABRICE COFFRINI / AFP)
Fotó: FABRICE COFFRINI / AFP

Ami pedig Ed Sheerant illeti, országtól függően akár 77 százalékos is lehetett a különbség.

A Bon à Savoir megkereste a svájci koncertszervezőket, akik a kirívó különbségeket az ottani magasabb életszínvonallal, és a magasabb szállítási és a egyéb költségekkel magyarázták. Azt is elmondták, hogy az összes európai ügynök jól tudja, hogy Svájcban és Norvégiában kaphatja a legnagyobb jutalékot.

Vagyis ebben a két országban a legnagyobb a vásárlóerő. Lényegében az ügynökök erre hivatkozva magasabb árat kérnek, mert tudják, hogy a svájci fogyasztók hajlandóak megadni azt. Ezt vallja a felmérésben megszólaltatott Michael Drieberg is, a komolyzenei Sion fesztivál szervezője szerint mindenképpen olyan árhatárt kell megszabni, ami mellett teltházas  lesz a koncert, és ha legendák lépnek fel, akkor ezen felül plusz 20 vagy 30 frank felárat is könnyedén leszurkolnak a jegyért. 

A magas árak a zeneipar gazdasági modelljének megváltozásával is magyarázhatók. 

Ötven évvel ezelőtt a kiadók bakeliteket árultak és koncerteket elsősorban ennek népszerűsítésére használtak. Ma ennek már az ellenkezője van.

A legtöbb számot már különböző platformokon hallgatják a rajongók, ami nagyon kevés pénzt hoz a zeneiparnak és a zenészek többségének, így a koncertekből próbálják összeszedni a kieső bevételt.