Az unió környezetvédelmi miniszterei az után tudtak megállapodni a javaslatról, hogy többek között Olaszország lemondott az öt éves haladékról, ami 2040-ig írta volna el elő a károsanyag-kibocsátás 100 százalékos csökkentését az új járműveknél. Ennek ellenére az olyan autógyártók számára, mint a Lamborghini vagy a Ferrari élni fog a haladék 2035 után egy német javaslat eredményeként – erről a Bloomberg írt. Az olasz környezetvédelmi miniszter, Roberto Cingolani még kedden azt mondta, hogy országa elégedett a Németország által tett kompromisszumos javaslattal, ami egyes gyártók számára lehetővé tenné a belsőégésű motorok használatát a kitűzött 2035-ös év után is.

Olaszország mellett még négy másik tagállam is csak 90 százalékos károsanyag-kibocsátás csökkentést szeretne 2035-ig az Európai Bizottság zéró karbon céljaival szemben. Ennek oka, hogy a kisebb autógyártóknak több idejük legyen az átállásra. A kompromisszum megteremtése érdekében Németország nem kötelező erejű kiegészítést javasolt az autók károsanyag-kibocsátási szabályozásához. Ez a javaslat biztosítja a kiskaput az olasz autógyáraknak is a belső égésű motorok kivezetésénél. 

02 February 2022, Saxony, Leipzig: An employee assembles wiring harnesses in a Porsche Panamera Hybrid at the Porsche plant in Leipzig. The automaker will begin series production of the E version of its successful Macan model in Leipzig in 2023. In 2021, more than 88,000 Macans with internal combustion engines were delivered to customers, it said. The conversion and expansion of the Leipzig plant is currently underway to prepare it for electromobility. Around 600 million euros are being invested, including in a new body shop and a dedicated axle production facility. Porsche is pursuing the goal of having all drive types come off the same production line. The Leipzig site is celebrating its 20th anniversary this year. Photo: Jan Woitas/dpa-Zentralbild/ZB (Photo by JAN WOITAS / dpa-Zentralbild / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: JAN WOITAS / dpa Picture-Alliance via AFP

A megállapodás meghatározhatja a tagállamok számára a tárgyalási alapot az unió Fit for 55 névre keresztelt, üvegházhatású gáz csökkentési csomagjának végleges formájáról az Európai Parlamenttel és az Európai Bizottsággal - olvasható az Európai Tanács oldalán. Mivel a EU döntéshozói már elkötelezték magukat a fosszilis energiahordozók feladása mellett az autóiparban, így nagyon valószínű, hogy a legtöbb autógyártónak valamivel több, mint egy évtizede maradt arra, hogy átálljon az elektromos modellek gyártására.

Biztos vagyok benne, hogy az európai autóipar képes lesz kezelni a helyzetet

– mondta az Európai Bizottság alelnöke, Frans Timmermans a tárgyaláson résztvevő minisztereknek.

Az autógyárak az európai ipar vezetői közé tartoznak és ezen a globális változások sem fognak változtatni

– tette hozzá.

A csomag részeként a tagállamok megállapodtak abban is, hogy megerősítik az unió kibocsátáskereskedelmi rendszerét is, valamint megerősítik az árszabályozási mechanizmusát. Ezzel együtt egy évvel elhalasztják a szén-dioxid-kibocsátás megadóztatását, ami így csak 2027-ben fog elkezdődni. A szegényebb rétegek számára addig létrehoznak egy klímaalapot, ami adótámogatást jelent majd a számukra a 2027 és 2032 közötti időszakban. A Szociális Klíma Alap mértéke 59 milliárd euró lesz, bár a bizottság ennél nagyobb, 79 milliárd eurós büdzsét akart megszavaztatni.

Ennek a megállapodásnak köszönhetően Európa vezető pozícióba helyezi magát az éghajlati kihívások és a technológia kezelésében

– mondta Agnes Pannier-Runacher, francia energiaellátásiminiszter.

Minden tagállam, minden terület és minden állampolgár számára igazságos átmenetet biztosítunk

– tette hozzá.

A miniszterek megállapodtak abban is, hogy jóváhagyják az Európai Bizottság által javasolt átfogó szén-dioxid-piaci reform legfontosabb paramétereit is. Ennek benne van, hogy a kibocsátást 61 százalékkal csökkenteni kell 2030-ig a 2005-ös szinthez képest. Egy olyan mechanizmust is létre akarnak hozni, ami a spekulációk megfékezésével elejét venné a túlzott áremelkedésnek. Ennek érdekében lehetővé teszik 75 millió szén-dioxid-kibocsátási engedély piacra dobását, amire akkor kerülne sor, ha a kibocsátási engedélyek átlagos aukciós ára hat hónapon keresztül meghaladná az előző két év átlagárának a két és félszeresét.