Több ezer vasutas kezdett munkabeszüntetésbe csütörtökön Nagy-Britanniában, ami országszerte megbénította a vasúti közlekedést, és egyelőre nincs megoldás a fizetésekkel, valamint a munkahelyi körülményekkel kapcsolatos munkaügyi vitában, amelyet súlyosbít a brit megélhetési költségek tartós emelkedése.

Csak minden ötödik vonat közlekedik Nagy-Britanniában a vasúti szakszervezeti tagok sztrájkja miatt.

A péntekre tervezett munkabeszüntetés várhatóan érinti a teljes londoni metróhálózatot és a fővárosi autóbusz-közlekedést, míg a szombati miatt ismét leállhat az országos vasúti közlekedés. A szakszervezetek több sztrájkot tartottak az elmúlt hónapokban.

Third Day of National Rail Strike in London
Fotó: Wiktor Szymanowicz

Mick Lynch, a vasúti, tengeri és szárazföldi közlekedési szakszervezet vezetője szerint a vasúti dolgozók, mint minden más brit közalkalmazott, nehezen küzdenek meg az egekbe szökő élelmiszer- és benzinárakkal. A 10,1 százalékon álló brit a hivatalos szerdai adatok szerint 40 éves rekordra emelkedett júliusban. A pénzromlás magasabb, mint az elemzők 9,8 százalékos átlagos előrejelzése volt.

A brit postai, kikötői és légi közlekedésben dolgozókat képviselő szakszervezetek szintén sztrájkot hirdettek. 

Mick Lynch, a konzervatív kormány állítólagos „szakszervezetellenes programját” okolta a munkaügyi vita elhúzódása miatt. Szerinte a vasúti dolgozók addig folytatják a munkabeszüntetést, amíg megállapodás nem születik a vasúti társaságokkal, amelyek ugyan magánvállalatok, de erőteljes állami szabályozás mellett működnek.

A szakszervezeti vezető szerint a kormány adófizetői pénzből támogatja a vasúti társaságokat, hogy a sztrájkok miatt ne csökkenjen a bevételük, és ezzel kizárta azt a piaci ösztönző elemet, amely a vállalatvezetőket a tárgyalásos megegyezésre sarkallná.

A kormányzat szerint komoly állami támogatást fordítottak a vasúti dolgozók munkájának védelmére a járvány idején, és az illetékes kormányzati tisztségviselők most szeretnék csökkenteni a vasúti költségeket és a munkavállalók számát, hogy a vasúti közlekedés pénzügyileg fenntarthatóbb legyen. A kormányzat szerint méltányos fizetési javaslatot ajánlottak a dolgozóknak.

A brit közlekedési minisztérium szóvivője szerint a vasúti szakszervezetek vezetői „úgy döntöttek, hogy nyomorúságot szabadítanak arra a több millió utasra, akinek a mindennapi életét felborítja sztrájk”, amely június óta már a hatodik, ahelyett, hogy a megállapodás elérésén dolgoznának.

Júniusban a takarítókat és szerelőket is beleértve mintegy 40 ezer vasúti dolgozó tartott háromnapos munkabeszüntetést,

hogy magasabb fizetést, nagyobb munkahelyi biztonságot és jobb munkakörülményeket követeljen, ami Nagy-Britannia elmúlt 30 évének legnagyobb vasúti sztrájkjához vezetett. Ezt követően a vasutasok még több munkabeszüntetést tartottak, de a kormányoldal és a munkavállalók azóta sem jutottak egyezségre.