Kétpárti támogatással fogadta el az amerikai képviselőház, hogy a vasúti alkalmazottak jogállását szabályozó ötéves megállapodás törvényerőre emelkedjen, és ezzel elkerülhetővé váljon a teljes vasúti közlekedést megbénító sztrájk.

Railroad Tracks In Washington, D.C.
Fotó: Bryan Olin Dozier / NurPhoto / NurPhoto via AFP

A 435 tagú testületben 290 támogató és 137 ellenző szavazat mellett ment át a javaslat, ami azután került a törvényhozók elé, hogy Biden elnök hétfőn kongresszusi hatáskörbe utalta. Ahhoz, hogy a vasúti dolgozók munkakörülményeit meghatározó kötelező erejű törvény megszülessen, a javaslatot még a héten a 100 tagú felsőháznak, a szenátusnak legalább 60 százalékos többséggel el kellene fogadnia. 

Az 50 republikánus szenátor közül 10 szavazatára van szükség ehhez.

A republikánusok szerint a szenátusi voksolás csütörtökön akár esedékes is lehet, ám többen közülük élesen bírálták Joe Biden elnököt, hogy a kormányzati közvetítés kudarca után a kongresszusra terheli a felelősséget. Az elnök hétfőn közleményt tett közzé, amelyben szakszervezet-párti elnöknek nevezte magát, de kénytelennek mondta felülírni a rendes eljárásmódot 

sok millió amerikai munkahelyre hivatkozva, és a kongresszusra bízva, hogy elfogadja a szakszervezetek és vasúti munkaadók között korábban született előzetes megállapodást.

A szeptemberben elfogadott, ötéves előzetes megállapodás 24 százalékos bérfejlesztésről és egyéb jutatásokról szól, ugyanakkor nem tartalmazza a több érdekképviselet által követelt, évente hét nap fizetett betegszabadságot.

A 12 nagy vasutas szakszervezet közül négy elutasította a megállapodás aláírását, ami azt jelenti, hogy a teljes vasúti hálózat leállhat. Amennyiben a jövő héten megállna a vasúti közlekedés, az napi 7 millió utas és 6300 vagonnyi áru szállítását bénítaná meg a karácsonyi ünnepek előtti áruforgalmi csúcsszezonban.