A Meta tulajdonában lévő mindhárom közösségi hálózat, a Facebook, az Instagram és a WhatsApp is hatalmas büntetésre számíthat az általános adatvédelmi rendeletének (GDPR) megszegése miatt. Az akár 2 milliárd eurós bírság a sokadik, amelyet a cégnek idén ki kell fizetnie – írja a Politico.

Facebook staff lay offs A person walking past the offices of Meta, the parent company of Facebook and Instagram, in King's Cross, London. Meta has confirmed it plans to cut more than 11,000 jobs globally as part of a major restructuring of the tech giant. The cuts will reduce the size of the company's workforce by about 13 percent. Picture date: Wednesday November 9, 2022. (Photo by Joshua Bratt/PA Images via Getty Images)
Fotó: Joshua Bratt / PA Images / Getty Images

Az Európai Adatvédelmi Testület várhatóan hétfőn dönt a tech óriás ellen kiszabott büntetésekről, amit egy hónapon belül követni fog az írországi adatvédelmi biztos végső határozata is. Bár a három közösségi háló ellen tervezett bírságok összegét még nem hozták nyilvánosságra, 

a Meta pénzügyi kimutatásaiból több mint 2 milliárd eurós összegre lehet következtetni.

A vállalat a 2022–23-as évekre körülbelül 3 milliárd dollárt tett félre az uniós bírságok kifizetésére. Az Instagram miatt szeptemberben 405 millió eurót kellett fizetnie, mert gyerekek adataival kereskedett, miközben a Facebook 282 millió értékben szedett össze bírságokat különböző adatvédelmi szabályok megsértése miatt, amit az ír hatóságok által kiszabott 265 millió követett, és a franciáktól is kaptak egy 60 millió eurós büntetést.

A sorozatos bírságok csak hozzátesznek a Meta idei balszerencséjéhez: részvényárfolyamuk zuhanórepülésben van és utoljára 2015-ben volt ilyen alacsony az értéke, a vállalat új projektjei gyorsan pénznyelőnek bizonyultak, és nemrég elbocsátottak 11 ezer dolgozót.

 

Bár a Szilícium-völgy egyik legnagyobb tech óriásaként a Meta eddig félvállról vette az uniós szabályozásokat és az azok megszegésével járó bírságokat, a vállalatnak fogy az erre elszórható pénze. Fő bevételi forrása, a célzott reklámokból kapott bevétel a szigorú adatvédelmi törvények miatt jelentősen lecsökkenhet vagy akár meg is szűnhet az Európai Unióban.

Az adatvédelmi döntések a Max Schrems osztrák aktivista által benyújtott panasz nyomán születtek, amely szerint a vállalatnak nem volt megfelelő jogi alapja több millió európai polgár adatainak feldolgozására. Ha a végleges határozatok érvénytelenítik a Meta érvelését, hogy a felhasználókkal kötött szerződések részeként használhatják fel az adatokat, a vállalatnak új jogalapot vagy más módszert kell találnia a hirdetési modelljükhöz.

A vállalat érvelését egyedül az ír adatvédelmi hatóság fogadta el, azonban az EU-n belül kisebbségben van, és az uniós irányelvek ellen is egyedül ez a hatóság szavazott. Valószínűleg ebben az ügyben sem segíthet sokat a támogatása, és a Meta helyzetén az is ront, hogy egy folyamatban lévő, nagy nyilvánosság előtti vizsgálat alatt áll, amely az Egyesült Államokba szállított európai adatokkal foglalkozik.