Nemzetközi gazdaság

Újabb üzemanyagválság fenyegeti Ukrajnát

Ennek oka az üzemanyag iránti kereslet növekedése, ami a generátorok tömeges használata, valamint az importtal kapcsolatos problémák miatt alakult ki.

Ukrajnában megismétlődhet az üzemanyagválság: benzin- és gázolajhiány, hosszú sorok a benzinkutakon és emelkedő árak várnak a lakosságra. Az első vészharang a legutóbbi, ukrán energetikai infrastruktúrát ért nagyszabású orosz rakétatámadás idején kondult meg, amikor is hosszú sorok torlódtak fel a benzinkutakon, majd néhány töltőállomáson elfogyott a benzin.

Ukraine,,Kyiv,-,August,6,,2021:,Ukrainian,Gas,Station,Upg.
Fotó: Shutterstock

Olekszandr Melnicsuk, a BRSM Nafta marketing-igazgatója kifejtette, az üzemanyag iránti kereslet 35 százalékkal nőtt, ezért szükség van a logisztika „felgyorsítására”. Hasonlóan vélekedik Dmitrij Leuskin, a Prime töltőállomás-hálózat tulajdonosa, aki szerint egyre feszültebb az üzemanyaghelyzet. Elmondása szerint ennek több oka is van. Először is, dízelválság van kibontakozóban Európában. December 5-én ugyanis életbe lép az orosz olajársapka, amelyre felkészülve a kereskedők felvásárolják az elérhető készletet. Emiatt kevesebb a kínálat a piacon, nőtt értük a verseny.

Egyes források szerint Európában korlátozott a dízel üzemanyag kínálata, ami máris megnövelte a logisztikai költségeket, ezért az árak emelkedésnek indultak.

Az ukrán vásárlók megnövekedett kereslete miatt a lengyel kereskedők tonnánként 30–40 dollárral emelik a tarifáikat. Decemberben pedig akár 160–180 dollárra nőhetnek a díjak.

A válság kialakulásának másik oka, hogy a dunai kikötők „kiszáradtak”, ugyanis szinte megszűnt a tengeren keresztül történő üzemanyag-szállítás, így a hiány akár 2-3 hónapig is eltarthat. Előrejelzése szerint a fenti okok miatt várható üzemanyagválság Ukrajnában.

„Nem lesz elég üzemanyag-szállító teherautó, képtelenek leszünk megbirkózni a helyzettel a tenger és a vasút nélkül. Három hetet kell kibírnunk, aztán lecsillapodik a válság, azonban nem múlik el, nagy valószínűséggel márciusban visszatér… Nincsenek készleteink és tartalékjaink. Csak annyit tehetünk, hogy rugalmasak vagyunk, és átirányítjuk a teherautókat egyik helyről a másikra” – mondta a szakértő.

Dmitrij Leuskin kifejtette, a gázolaj és a benzin ára átlagosan két hrivnyával (22 forint) emelkedik literenként – egy hrivnya a beszerzési árak és a logisztika növekedése miatt, egy hrivnya a generátorok, starlinkek stb. használata okán.

Az ukrán gazdasági minisztérium szerint azonban nem valószínű, hogy Ukrajnának üzemanyaghiánytól kell tartania a tömeges generátorhasználat miatt. A statisztikák azt mutatják, az elmúlt 5-6 évben mintegy 500 ezer generátort importáltak Ukrajnába, az országban ugyanakkor mintegy 12 millió háztartás van. Ez azt jelenti, hogy a lakosság legfeljebb 3–5 százaléka rendelkezik generátorral.

Az A-95 tanácsadó csoport szerint már most is az üzemanyagárak emelkedése tapasztalható a nagy- és a kiskereskedelemben egyaránt. A benzin november 28-tól a benzinkutakon átlagosan 51,27 hrivnyába (543 forint) került literenként, a gázolaj 54,65 hrivnya (579 forint). Néhány nappal azelőtt 536, illetve 575 forintnak megfelelő összeg szerepelt az árcédulán.

Hennagyij Rjabcev, a Pszicheja tudományos-technikai központ speciális projektjeinek vezetője szerint valóban probléma van az üzemanyaggal.

De sok tekintetben maguk a kereskedők is öntenek olajat a tűzre, akik megpróbálnak pánikot kelteni bevételeik növelése érdekében.

A szakértő szerint a nyeresége már „meghaladja a literenkénti 20 hrivnyát” (210 forint).

Minden bizonnyal ezért jutott Ukrajna Monopóliumellenes Bizottsága (AMKU) arra a következtetésre, hogy az ukrán kormány a válság elkerülése érdekében állítsa vissza az ellenőrzést az üzemanyagpiac felett. Szerintük ugyanis az üzemanyag iránti megnövekedett kereslet bármikor a 2022. április–május környékén kialakult helyzet megismétlődéséhez vezethet.

 

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek