Az vasárnaptól tiltja az orosz olajtermékek behozatalát, hogy csökkentse Moszkva bevételeit, amelyeket az ukrajnai háború finanszírozására fordíthat. Több energetikai elemző azonban attól tart, hogy ez a lépés jelentős piaci átalakulást okozhat. Az Eurasia Group figyelmeztetése szerint valószínűleg súlyosabb zavaró hatással lesz, mint a tengeri úton érkező olajimport leállítása.

European Shipping Hubs As Tanker Rates Surge Ahead Of OPEC Deal
.
Oil tanker MS Sikinov, operated by Sikinos II Shipping Corp, refuels at a fuel storage facility at the Big Port of Saint-Petersburg in Saint Petersburg, Russia, on Monday, Oct. 17, 2016. Oil tanker rates jumped to a four month high as traders booked the most cargoes for the time of year on record, offering signs that Middle East producers could be adding barrels to the market just before OPEC embarks on its deepest output cuts in eight years. Photographer: Andrey Rudakov/Bloomberg via Getty Images
Hiány lesz feldolgozott olajterméket szállító tankerből, ez pedig növeli a költségeket.
Fotó: Getty Images

A helyzetet a CNBC elemzése szerint tovább súlyosbíthatja a feldolgozott olajtermékekre bevezetendő ársapka. Erről jelenleg is folynak az egyeztetések, de az EU és a legfejlettebb ipari államok, a G7 csoport sajtóértesülések szerint száz dollárban szabná meg a prémium-olajtermékek, például a dízel hordónkénti (161 liter) árát és 45 dollárban a fűtő-, illetve ipari kenőolajokét. (Egy dollár 353 forint.)
Elméletileg ez az árplafon is vasárnap lépne életbe az embargóval együtt. Az Európai Bizottság szóvivője a kérdéssel kapcsolatban nem bocsátkozott részletekbe, csak annyit mondott, hogy a tagállamok még tárgyalnak. 

Ha bevezetik, akkor erre az utolsó pillanatban kerül sor, ami potenciálisan még nagyobb zavart okoz a piacon

 – hangsúlyozták az Eurasia Group elemzői.
Némi fennakadásra számít Matthew Sherwood, az Economist Intelligence Unit elemzője is, különösen a tilalmat közvetlenül követő időszakban, mivel az EU piacai továbbra is sorban állnak az alternatív forrásokért. „Arra is számítunk, hogy ez általánosságban felfelé irányuló nyomást gyakorol majd az olajtermékek árára" – nyilatkozta a CNBC-nek. 

Szerinte az intézkedés hatására módosul a iránya, Oroszország több feldolgozott olajterméket szállít Kínába, Indiába, a Közel-Keletre és Afrikába, Európa pedig növeli az importját Indiából, Kínából, a Közel-Keletről és az Egyesült Államokból. Ez azonban növeli a szállítási költségeket – tette hozzá.

40.000 tons of diesel from Russia
18 January 2023, Lower Saxony, Wilhelmshaven: The tanker "Ane " at the height of the " Hoegh Esperanza " A ship delivery of 40,000 tons of diesel from Russia to Wilhelmshaven has met with criticism from the government of Lower Saxony. The import is legally permissible despite a far-reaching EU ban on oil imports, as the EU regulation allows an import of Russian petroleum products, such as diesel, by ship until February 5. "In general, however, we also see this critically, that there is this exception to the Russia embargo," a spokesman for Lower Saxony's Energy Minister Christian Meyer (Greens) said in Hanover on Wednesday. Crude oil may no longer be imported from Russia by ship since the beginning of December. Initially, several media had reported. Photo: Lars Klemmer/dpa (Photo by Lars Klemmer / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Vasárnaptól tilos orosz olajterméket importálni az Európai Unióba.
Fotó: Lars Klemmer

Energiapiaci elemzők szerint az orosz nyersolajra bevezetett ársapka teljes kudarcot vallott, és ez lehet a sorsa az újabb árplafonnak is. 

A maximált árat pénzügyi diplomás bürokraták találták ki. Egyikük sem érti igazán az olajpiacokat

– jelentette ki Paul Sankey, a Sankey Research elnöke és vezető elemzője a héten a CNBC Street Signs Asia című műsorában. „Totális bomba volt, teljesen megbukott” – tette hozzá. Az intézkedés nem zavarta meg igazán az orosz olajszállításokat, Moszkva képes volt magas szinten tartani az exportot.
„Megbízható forrásból hallottam, hogy a szaúdiak faggatóznak, hogyan képesek még mindig vevőt találni az orosz olajra. Ez felveti a kérdést, mi történik, ha a szankciók elérik a feldolgozott termékeket, mivel nem úgy tűnik, hogy működne a dolog” – vélekedett.

Orosz olajat adnak el sajátként

Az exportált orosz olaj mennyisége jelentős maradt, az uráli típus ára azonban esett az ukrajnai háború kitörése óta. A moszkvai pénzügyminisztérium adatai szerint januárban az átlagár mindössze 49,48 dollár volt hordónként, ami messze van a hatvan dollárban megszabott árplafontól, és a Reuters szerint 42 százalékkal alacsonyabb az egy évvel ezelőttinél. 

Az olajársapkából India és Kína húzza a legtöbb hasznot, hiszen mindkét ország jelentősen növelte az importját, de Sankey szerint az olajbarátságok zsírosak, és sokféle módon lehet az orosz olajat a világban mozgatni az elméleti árkorlátok megkerülésével. Malajziát hozta fel példaként, amely napi 1,5 millió hordó kőolajat exportál Kínába, miközben a termelése csupán 400 ezer hordó. „Nem hiszem, hogy saját olajat szállítanak” – mondta sokat sejtetően.

Terengganu,,Malaysia,-,10,March,2015,,Offshore,Marine,Crew,Connecting
TERENGGANU, MALAYSIA - 10 MARCH 2015, offshore marine crew connecting cargo hose for crude oil transfer
Malajzia majdnem négyszer annyi olajat exportál Kínába, mint amennyit termel.
Fotó: Shutterstock

Két hónappal a tengeri szállítású olaj uniós embargójának bevezetése után Stephen Brennock, a londoni PVM Oli Associates vezető elemzője szerint is kijelenthető, hogy a hatás nem volt olyan megsemmisítő, mint amilyenre számítottak. Emlékeztetett, hogy a Reuters jelentése szerint decemberhez képest januárban duplájára ugrott a balti-tengeri orosz kikötőkben hajóra rakott olaj mennyisége. „Nem rossz a világ leginkább szankcionált országától” – jegyezte meg.

Magasan tartja a dízel árát

Ugyanez azonban nem mondható majd el a feldolgozott termékekről, Kína és India ugyanis inkább vásárolja az olcsó olajat és dolgozza fel otthon, utána pedig – legalábbis az utóbbi – eladja Európába. Az orosz olajtermékek exportjának uniós tilalmával kapcsolatban a szállítás és az árképzés kérdése a legfontosabb. 

Az Eurasia Group elemzői úgy vélik, hogy a terméktilalomnak még nagyobb hatása lehet a piacokra, mint a nyersolajembargónak. A tankereket ugyanis mélytisztítani kell, mielőtt áttérnek az egyik termék szállításáról a másikéra, ráadásul több hajóra van szükség, mivel a feldolgozott termékeket szállító tankerek kisebbek az olajszállítóknál.
A kínálat csökkenése várhatóan magasan tartja a benzin és a dízel árát, az ázsiai vevők ugyanis világpiaci áron kínálják majd az olcsón beszerzett orosz olajból feldolgozott termékeket. Az amerikai és a közel-keleti dízel pótolhatja a kieső orosz üzemanyag egy részét, de valószínű, hogy hiány lesz – figyelmeztetett Ole Hansen, a Saxo Bank vezető árupiaci stratégája.