Az újonnan előállt helyzet arra kényszerítik az oroszokat, hogy leküzdjék vonakodásukat a kínai márkákkal kapcsolatban, sőt akár még magasabb árakat is fizetnek az ázsiai járművekért – legalábbis erről számolt be a Reuters. A nyugati autógyártók elvándorlása ugyanis szűkíti az oroszok választási lehetőségeit, a kínai autógyártók pedig pótolják a piacon maradt rést. 

Fotó: Anadolu Agency via AFP

Az Autostat elemzői és a PPK tanácsadó cég adatai szerint az olyan kínai márkák, mint a Haval, a Chery és a Geely adják Oroszország új autóeladásainak közel 40 százalékát, míg 2022. január–februárban kevesebb mint 10 százalékkal részesedtek. Mindez annak eredménye, hogy a piacról olyan cégek léptek ki, mint a Renault, a Nissan és a Mercedes.

A Reuters több orosz autóvásárlóval, magánszemélyekkel és kereskedőkkel is beszélt, akik úgy ítélték meg, hogy egyes kínai autók minősége rosszabb, mint a nyugati gyártóké. Iparági szakértők szerint emiatt, hiába a pici részesedés növekedése, a kínai gyártóknak még így is javítaniuk kell hírnevüket.

Az orosz autóipar a 2022-es évet a Szovjetunió összeomlása óta a legrosszabb teljesítményével zárta: az autógyártás 67 százalékkal esett vissza, mivel a nyugati szankciók és a külföldi gyártók elvándorlása megrogyasztotta a piacot.

A Szövetségi Statisztikai Hivatal (Rosstat) februárban közzétett adatai szerint az orosz gyárak tavaly 450 ezer autót gyártottak.