A jóból is megárt sok, különben jön a sokk – üzeni a kínai autógyártók szövetsége (CAAM) arra reflektálva, hogy egy határon túl már egészségtelennek tartja a kínai autók piacán kirobbantott árháborút. Elismeri, hogy az árcsökkentés a felhalmozott készletek kisöprését és a megfelelő megtérülésre való törekvést szolgálja, de ezeknek nem szabad átcsapniuk olyan negatív árversenybe, amelynek a kínai autóipar csak vesztese lehet. A CAAM ezért fegyverletételre és a helyzet normalizálására szólítja fel a kötelékébe tartozó autógyártókat. 

Audi Dealership As Car Boom in Wuhan Holds Out Hope for Post-Lockdown Recovery
A végén még a németek is beszálltak az árcsökkentési maratonba.
Fotó: Bloomberg

Az árcsökkentések központi témává váltak, és egyes gyártóknál már-már működési zavarokkal fenyegetnek. Ennek az izgalmi állapotnak a mesterséges fenntartása senkinek sem az érdeke, mihamarabb vissza kell térni a normál működéshez, hogy az ágazat fejlődése folyamatos és zökkenőmentes lehessen – üzenték a legnépszerűbb kínai közösségi portál, a WeChat felületén.

Emlékeztetnek arra, hogy a tavalyi negyedik negyedévben, különösen a kínai zéró-Covid-politika decemberi hivatalos feladása óta mind az autógyártás, mint az értékesítés erősen visszaesett, s a készletek meredek emelkedését megakadályozandó a gyártók egyre nagyobb kedvezményekkel próbálták felpezsdíteni a forgalmukat. 

Az új generációs, vagyis az elektromos, a hidrogén- és a hidrid hajtású autók vásárlásához adott gáláns kormányzati támogatási program is kifúlt az év végén, ami csak nehezített a helyzeten. Ráadásul az így keltett űrt hamar betöltötték a helyhatóságok, amelyek a területükön működő autógyártókhoz társulva anyagilag is támogatni kezdték az autóvásárlásokat, és nem csak az új generációs járművek esetében. 

 

Voltak olyan járművek, amelyek évek óta porosodtak a kereskedéseknél, az ezektől való megszabadulás immár sürgetővé vált, ám nem ezzel volt a gond, hanem azzal, hogy 

a marketingesek túltolták a biciklit a célvonalon, és eszement kedvezményekkel csábították magukhoz a vevőket, 

akikből egyre kevesebb volt a január–februári értékesítési adatok szerint.

A CAAM tisztában van azzal, hogy az autóipar kettős terhelésnek van kitéve: úgy kell fenntartania a fosszilis üzemanyagokkal hajtott járművek stabil gyártását, hogy közben gőzerővel készül az elektromos átállásra, ami beruházásigényes és rövid távon garantáltan a nyereségtermelés rovására megy. S ha ezt a kényes egyensúlyt árháborúval borítják fel, annak súlyos következményei lesznek a lobbiszervezet szerint. 

Az értékalapú árazástól hosszú távon nem szabad eltérni

– hangsúlyozza. A CAAM a média felelősségét is felveti, önmérsékletet kérve a bombasztikus és vevőhergelő cikkek és a hangulatkeltő beszámolók íróitól. Az átmenetnek gördülékenyen kell lezajlania, az új generációs és a hagyományos hajtású autók együttélése még több évtizedig eltarthat. Az új generációs autók előbb-utóbb túlsúlyba kerülnek: tavaly 7 milliót adtak el belőlük Kínában, az idén 9 millióról szól a CAAM előrejelzése. 

Customers look at a Toyota Levin plug-in hybrid electric
Az idén kilencmillió új generációs autót értékesíthetnek Kínában.
Fotó: SOPA Images

A szakmai érdekképviselet levelében nem nevesít egyetlen autógyártót sem az árháború résztvevői közül, ám ismeretes, hogy a Tesla dobta be a gyeplőt a lovak közé, ezt pedig kénytelen-kelletlen követték a többiek. A Tesla azonban hatékony költséggazdálkodása révén kiemelkedő haszonkulccsal dolgozik, így a versenyben könnyen diktálhatja a feltételeket. 

Amíg nem szólnak rá Pekingből, hogy nono, legyen egy kicsit óvatosabb. 

A burkolt figyelmeztetésekből legtöbben ma már értenek Kínában, 

amióta Peking rendet vágott a túl gyorsan, túl nagyra nőtt és túl nagy befolyást szerző technológiai óriásvállalatok között. Kérdés, hogy a CAAM mostani levelét is Pekingben fogalmazták-e, s a diszkontháború befejezésére való hivatalos felszólításként kell-e értelmezniük az érintetteknek.