Az amerikaiak még soha nem használták olyan hosszú ideig autójukat, mint most, a S&P Global Mobility adatai szerint az Egyesült Államok útjain futó személygépkocsik átlagéletkora elérte a rekordot jelentő 12 és fél évet. Ennek elsősorban a koronavírus-járvány az oka, hiszen a korlátozások miatt világszerte hiány alakult ki az alkatrészekből a rádióktól kezdve a gázpedálon keresztül az ékszíjig, a csipekről már nem is beszélve.

Greeley, Colorado, USA - February 27, 2020. Shade-tree mechanics search through wrecked vehicles for parts to repair their own vehicles.  Salvage yards  are recyclers.
A régi autókhoz sok alkatrészt a roncstelepen lehet csak beszerezni.
Fotó: Shutterstock


A tartós hiány miatt drasztikusan csökkent az autógyárak termelése, kevesebb gépkocsi futott le a szalagokról, miközben a kormányzati segítségnek köszönhetően bőven volt pénz az embereknél, akik alig várták, hogy el is költsék azt.

A nagy kereslet és az alacsony kínálat csúcsra hajtotta az árakat, és bár ezek némileg visszaestek az utóbbi időben, az AP összeállítása szerint sok amerikai számára még mindig megfizethetetlenek az új autók. A helyzetet rontja, hogy a jegybank szerepét betöltő Federal Reserve folyamatos kamatemelései miatt jelentősen megdrágultak a hitelek. 

Áprilisban a járvány előttihez képest még mindig 24 százalékkal magasabb, 48 ezer dollár egy új autó átlagos ára.

 (Egy dollár 344,5 forint.) A hitelkamat pedig hét százalékra ugrott, ez országos átlagban havi 729 dollár, ezt pedig nagyon sokan nem engedhetik meg maguknak. Szakértők szerint egy átlagos háztartás mindezt már nem tudja vállalni a lakbér, a és az élelmiszerek mellett.

Arizona, United States - October 10 2022 - Old car mechanic shop on the desert road, there is a sixth generation Ford F-Series tow truck
Összefoltozzák és hajtják az autókat, amíg mennek.
Fotó: Shutterstock


A használt autók piacán ennél is rosszabb a helyzet, az árak a járvány előttihez képest negyven százalékkal, átlagosan majdnem 29 ezer dollárra ugrottak. Ráadásul az átlagos hitelkamat itt már 11 százalék, ami havi 563 dollár kiadást jelent. Így egyre többen döntenek úgy, hogy inkább megtartják még egy ideig a jelenlegi autójukat.

Az autószerelő műhelyek is arról számolnak be, hogy soha nem volt még dolguk ennyi öreg és sokat futott járművel, ami önmagában nem gond, hiszen az utóbbi időben készült autók motorja tovább működik, a karosszériája kevésbé rozsdásodik, az alkatrészei tartósabbak, mint a több évtizede gyártottaké. 

Újabban állandóan 250-300 ezer mérföldet (400-480 ezer kilométer) futott autókat hoznak be hozzánk. De nincs szükségük nagyobb javításra, csak rutinszervizre

 – mondta a hírügynökségnek Jay Nuber, egy japán autókra szakosodott michigani műhely tulajdonosa.

Bár az amerikai autók átlagéletkora 12 és fél év, egyre több húszévesnél régebbi járgány fut az utakon, néha már a harmadik-negyedik tulajdonos alatt, akik ma sokkal öregebb autót vesznek, mint korábban. Todd Campau, az S&P Global Mobility társigazgatója szerint majdnem 122 millió, legalább 12 éves személygépkocsit használnak jelenleg az országban, és a régi járművek száma várhatóan legalább 2028-ig emelkedni fog.

Kingman,,Az,,Usa,7-17-2021:,Historic,Water,Tank,On,E,Andy
Kingman, AZ, USA 7-17-2021: Historic water tank on E Andy Divine Avenue welcoming visitors to the small city. The tanks used to supply water to railroad steam engines and are now over 100 years old.
Az öreg autók száma legalább 2028-ig emelkedni fog.
Fotó: AFP


Bár ezek az öreg autók tartósak, a szerelőknek azért van dolguk rendesen. Nuber műhelyét például tavaly elárasztották a kliensek, akár három hetet is várni kell egy időpontra. „Folyamatosan csöng a telefon, egymás után jönnek az autók” – mondja, de nem panaszkodik. 

A tulajdonosok ott húzzák meg a határt, amikor a szerelés többe kerül, mint amennyit az öreg kocsi ér.

 A Japanese Auto menedzsere, Dave Weber beszámolt egy vevőről, akinek az autóján a hátsó féket, a kerékcsapágyakat és a kipufogórendszert kellett volna megszerelni, de csak a felét javíttatta ki, és azt mondta, később eldönti, öl-e még pénzt az öreg járgányába. „Az ilyeneket összefoltozzák és hajtják tovább a következő nagyobb javításig” – összegezte a helyzetet Weber.

Jacksonville, AL, USA - April 1st, 2023: Building and parking area on the college campus of Jacksonville State University
A koronavírus-járvány előtti újautó-eladásokat még évikig nem érik utol.
Fotó: Shutterstock


A S&P Global Mobility előrejelzése szerint az idén 14,5 millió új autót adnak el az Egyesült Államokban a tavalyi 13,9 millió után. A növekedés elsősorban annak köszönhető, hogy végre javul a helyzet az ellátással. Az autógyártók is újra ajánlanak kedvezményeket, amelyek sokáig segítettek az árak kordában tartásában. Ennek eredményeként sokan, akik megengedhetik maguknak a kocsivételt, vásárolnak is. Ez a tendencia lelassíthatja az amerikai autópark öregedését.

Arra azonban senki sem számít, hogy a közeljövőben elérik a járvány előtti 17 milliós eladásokat, mivel a kedvezményekkel együtt is évekig sokkal drágábbak lesznek az új autók, mint a pandémia előtt.