BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hamarosan átadnak egy kulcsfontosságú autópálya-szakaszt Horvátországban

A szakasz megépítése 2023 augusztusában kezdődött. A fejlesztés révén teljessé válik az észak–déli európai közlekedési folyosó, az úgynevezett korridor 5C teljes horvátországi szakasza.

Júniusig elkészül a Budapest és Eszék közötti utolsó autópálya-szakasz, és ezzel a fejlesztéssel az észak–déli európai közlekedési folyosó, az úgynevezett korridor 5C teljes horvátországi szakasza kész lesz – írta a Vecernji List című horvát napilap.

-
Fotó: AFP

A Budapestről induló és Pélmonostoron (Beli Manastir), Eszéken (Osijek), valamint Szarajevón keresztül az Adriai-tengerig, Plocéig tartó közlekedési folyosó horvátországi szakasza 88,6 kilométer, amelyből 83,6 kilométer már elkészült. A fennmaradó öt kilométer, amely Pélmonostortól a magyar határig húzódik, júniusig lesz kész – közölte a horvát tengerészeti, közlekedési és infrastrukturális minisztérium.

Fontos fejlesztés valósul meg

Az utolsó szakasz megépítésére 2023 augusztusában szerződött a minisztérium az Osijek Koteks vállalattal. 

A munkálatok értéke 46 millió euró, és a projektet teljes egészében az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) finanszírozza.

Az említett öt kilométeres szakaszon nyolc objektum épült, köztük egy viadukt, két felüljáró és öt híd. A leghosszabb közülük a Karasica-viadukt, amely 318 méter hosszú, és a Karasica folyót, valamint a Pélmonostor-Magyarbóly vasutat íveli át.

A munkálatok befejeztével az útszakasz műszaki ellenőrzésen esik át, ezután átadják a forgalomnak.

Elérhetőbbé válik Eszék

A magyarországi autópálya-szakaszt (M6) a horvát határig már tavaly befejezték. 

A horvát szakasz megépítésével Eszékről Budapestre most kevesebb mint két óra alatt lehet majd eljutni,

amivel így a magyar főváros utazási időben közelebb kerül a kelet-szlavóniai városhoz, mint Zágráb – írta a lap.

Hozzátették ugyanakkor, hogy a vállalásokat teljes egészében csak a két ország teljesítette, Bosznia-Hercegovinában a munkálatok még javában váratnak magukra. A 325 kilométerből, amely a páneurópai folyosó boszniai szakaszán húzódik, eddig 138 kilométer autópálya épült meg, teljes egészében pedig 2030-ig fejeződhet be. A terepviszonyok bonyolítják a boszniai autópálya-építést. A dél-boszniai Prenj-hegységen átvezető alagút kivitelezése pedig műszakilag a legnagyobb kihívás lesz az országban. A 10,45 kilométer hosszú járat a különböző összeköttetésekkel együtt eléri majd a 12 kilométert, amellyel Európa kilencedik leghosszabb közúti alagútjává válik – hangsúlyozta a lap.

Horvátország húsz évvel ezelőtt, 2005-ben kezdte meg a korridor 5C építését. Az első néhány kilométeres szakaszt Gyakovó (Dakovo) és Sredanci között 2007-ben adták át a forgalomnak, két évvel később pedig elkészült a Gyakovó–Eszék autópályaszakasz is. A Sredancit a boszniai határral összekötő szakaszt 2015-ben adták át, a Száva folyót átívelő híd nélkül; a Svilaj híd 2021-ben készült el. 2022-ben az Eszék–Pélmonostor közötti, 24,5 kilométer hosszú autópálya-szakaszt is átadták a forgalomnak. Ezen a szakaszon épült meg a Dráva-híd is, amely 2507 méter hosszúságával Horvátország leghosszabb hídja.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.