Júniusig elkészül a Budapest és Eszék közötti utolsó autópálya-szakasz, és ezzel a fejlesztéssel az észak–déli európai közlekedési folyosó, az úgynevezett korridor 5C teljes horvátországi szakasza kész lesz – írta a Vecernji List című horvát napilap.
A Budapestről induló és Pélmonostoron (Beli Manastir), Eszéken (Osijek), valamint Szarajevón keresztül az Adriai-tengerig, Plocéig tartó közlekedési folyosó horvátországi szakasza 88,6 kilométer, amelyből 83,6 kilométer már elkészült. A fennmaradó öt kilométer, amely Pélmonostortól a magyar határig húzódik, júniusig lesz kész – közölte a horvát tengerészeti, közlekedési és infrastrukturális minisztérium.
Az utolsó szakasz megépítésére 2023 augusztusában szerződött a minisztérium az Osijek Koteks vállalattal.
A munkálatok értéke 46 millió euró, és a projektet teljes egészében az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) finanszírozza.
Az említett öt kilométeres szakaszon nyolc objektum épült, köztük egy viadukt, két felüljáró és öt híd. A leghosszabb közülük a Karasica-viadukt, amely 318 méter hosszú, és a Karasica folyót, valamint a Pélmonostor-Magyarbóly vasutat íveli át.
A munkálatok befejeztével az útszakasz műszaki ellenőrzésen esik át, ezután átadják a forgalomnak.
A magyarországi autópálya-szakaszt (M6) a horvát határig már tavaly befejezték.
A horvát szakasz megépítésével Eszékről Budapestre most kevesebb mint két óra alatt lehet majd eljutni,
amivel így a magyar főváros utazási időben közelebb kerül a kelet-szlavóniai városhoz, mint Zágráb – írta a lap.
Hozzátették ugyanakkor, hogy a vállalásokat teljes egészében csak a két ország teljesítette, Bosznia-Hercegovinában a munkálatok még javában váratnak magukra. A 325 kilométerből, amely a páneurópai folyosó boszniai szakaszán húzódik, eddig 138 kilométer autópálya épült meg, teljes egészében pedig 2030-ig fejeződhet be. A terepviszonyok bonyolítják a boszniai autópálya-építést. A dél-boszniai Prenj-hegységen átvezető alagút kivitelezése pedig műszakilag a legnagyobb kihívás lesz az országban. A 10,45 kilométer hosszú járat a különböző összeköttetésekkel együtt eléri majd a 12 kilométert, amellyel Európa kilencedik leghosszabb közúti alagútjává válik – hangsúlyozta a lap.
Horvátország húsz évvel ezelőtt, 2005-ben kezdte meg a korridor 5C építését. Az első néhány kilométeres szakaszt Gyakovó (Dakovo) és Sredanci között 2007-ben adták át a forgalomnak, két évvel később pedig elkészült a Gyakovó–Eszék autópályaszakasz is. A Sredancit a boszniai határral összekötő szakaszt 2015-ben adták át, a Száva folyót átívelő híd nélkül; a Svilaj híd 2021-ben készült el. 2022-ben az Eszék–Pélmonostor közötti, 24,5 kilométer hosszú autópálya-szakaszt is átadták a forgalomnak. Ezen a szakaszon épült meg a Dráva-híd is, amely 2507 méter hosszúságával Horvátország leghosszabb hídja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.