Nagyon készülnek a légitársaságok az ukrajnai újraindulásra, ha elmúlnak a harcok, és ehhez előkészületekre van szükség. A Ryanair például olyan mértékben ugrásra készen áll, hogy az előkészületekre már két évvel ezelőtt javaslatot tett az ukránoknak. A válasz: rádiócsend – méltatlankodott kedden egy videóüzenetben Micheal O’Leary, a fapados légitársaság szókimondóságáról közismert vezérigazgatója.
A polgári légi közlekedés újraindítása gazdasági szempontból is létfontosságú Ukrajnának, de ez a folyamat nem fog megindulni, hacsak
valaki nem billenti meg hátulról a repülőtereket
– fogalmazott O'Leary a The Kyiv Independent ukrán lap tudósítása szerint az üzenetben, amit az „Ukrajnát építjük” elemzőközpont szervezte konferenciának küldött.
A kereskedelmi járatok 2022, az orosz invázió megindulása óta nem használhatják az ukrán légteret. A Flightradar európai légi járatokat élőben követő térképén azóta folyamatosan azt láthatjuk, hogy a kontinens egyéb részei felett nyüzsögnek a repülők, Ukrajna – és a szomszédos Moldova és Belarusz – felett azonban üres az égbolt, legfeljebb a civil portál látókörében nem szereplő harci gépek, rakéták és drónok röpködnek.
O’Leary visszaidézte: 2023 júliusában a Ryanair javaslatot juttatott el a nyugat-ukrajnai Lemberg repülőterének és a Kijev közelében fekvő boriszpili nemzetközi repülőtérnek, amelyben azt vetítette előre, hogy a légtér újranyitását követő egy évben a társaság ötmillió utast szállítana Ukrajnába, majd a következő öt esztendőben ez az évi szám akár meg is lenne duplázható.
De csalódást keltően nem hallottunk tőlük választ több mint két éve
– mondta. (Az időpontok nem jönnek össze: vagy nem július volt az első kapcsolatfelvétel hónapja, vagy nem két évről van szó, de mindenesetre hosszú időről, miközben a béketárgyalások előkészítése már hetek óta folyik, ha a végük még nem is látszik.)
Kicsit el vagyok veszve, miért nem készülnek a repülőterek a járatok újraindulására és miért nem egyeznek meg a Ryanairrel
– tette hozzá a vezérigazgató.
Azt is elmondta, miért van értelme az efféle sürgetésnek. Ha nincs költségegyezség a repülőterekkel, akkor a háborút követő egy évben ötmillió helyett csak 1-1,5 millió utas szállítására lehet számítani, a kijevi járatok száma pedig 50 helyett csak 20 lehetne.
A helyzet azért nem reménytelen, a repülőterek vezetőivel ezen a héten találkoznak várhatóan Varsóban. A Ryanair számára az újraindulás feltétele
Az ukrán lap idézi a lembergi (lvivi) nemzetközi repülőtér főigazgatóját, Tetjana Romanovszkát, aki korábban márciusban azt mondta, áprilisban vagy májusban már újraindulhatna a légi forgalom a kormányzat optimista jövőváltozata szerint. A járatok lehetséges újraindulásáról tárgyalásban vannak a következő légitársaságokkal:
Ukrajnában kezd légi csatába a Wizz és a Ryanair
Ugrásra készen várják a fapadosok az ukrán légi forgalmi piac megnyitását. A Wizz Air negyven új Airbusszal fedné le az országot, a Ryanair hat héten belül repülné az ukrán reptereket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.