BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új közlekedési táblák Európában – erre figyeljen, ha autóval utazik

Franciaországban és az Egyesült Királyságban már feltűntek az új típusú közlekedési táblák, amelyek zöld szegéllyel jelzik az ajánlott sebességet. Bár egyes országokban már fontolgatják bevezetésüket, Magyarországon egyelőre marad a jól ismert kék tábla – de vajon érdemes lenne változtatni?

Egyre több francia és angol sofőr találkozhat az utakon zöld szegéllyel ellátott, kör alakú közlekedési táblákkal, amelyek egy adott útszakaszra javasolt sebességet mutatnak. Bár ezek a táblák első pillantásra kötelező előírásnak tűnhetnek – hiszen formai megjelenésük hasonlít a piros szegélyű, sebességkorlátozó közlekedési táblákéhoz –, valójában csupán ajánlásról van szó, betartásuk nem kötelező. A céljuk, hogy biztonságosabbá tegyék a közlekedést, különösen olyan helyeken, ahol változékonyak az útviszonyok, erős a gyalogos- vagy kerékpárosforgalom, illetve csökkent a látótávolság.

Új közlekedési táblák a külföldi utakon – erre figyeljen, ha autóval utazik
Új közlekedési táblák a külföldi utakon – erre figyeljen, ha autóval utazik / Fotó: brian.martin.photographer

A brit hatóságok az egyértelműség kedvéért gyakran felirattal is kiegészítik ezeket a közlekedési táblákat („advised speed limit”, azaz ajánlott sebességkorlát), hangsúlyozva, hogy nem kötelezők. A tapasztalatok szerint a zöld szín kevésbé riasztó, és hajlamosabbak rá odafigyelni azok is, akik a hagyományos tiltó táblákat figyelmen kívül hagyják. Spanyolország közlekedési hatósága, a DGT (Dirección General de Tráfico) már vizsgálja a zöld szegélyű táblák lehetséges alkalmazását, ám hivatalos döntés még nem született. Ha a táblák bekerülnének az ország közlekedési szabályzatába, a spanyol autósoknak is alkalmazkodniuk kellene ehhez az új jelöléshez.

Magyarországon azonban egyelőre nem tervezik az új zöld táblák bevezetését.

Hazánkban a kék színű, szögletes közlekedési táblák látják el az ajánlott sebesség jelzésének funkcióját. Ezek szintén nem kötelező érvényűek, de régóta ismertek és beépültek a hazai közlekedési kultúrába.

A TraffiX közlekedésbiztonsági szakértői szerint a zöld szegélyű táblák bevezetése nem feltétlenül szükséges, mivel a kék táblák jól betöltik a funkciójukat. Ehelyett inkább a meglévő rendszer erősítését és egyértelműsítését, esetleg jogi eszközökkel való kiegészítését javasolják, hogy az ajánlott sebességet valóban biztonsági szempontból is komolyan vegyék a járművezetők. A zöld szegélyű tábla egyelőre kísérleti jellegű, de ha beválik, elképzelhető, hogy hosszú távon európai szabvánnyá válik. Az sem kizárt, hogy a modern járművek vezetéstámogató rendszereik révén automatikusan is figyelembe veszik majd ezeket a jelzéseket.

A zöld szegélyű közlekedési táblák célja nem a szabályozás szigorítása, hanem a közlekedésbiztonság növelése.

Bár Franciaországban és az Egyesült Királyságban már használják őket, Magyarországon egyelőre nincs napirenden az alkalmazásuk. Addig is maradnak a megszokott kék táblák – a közlekedők felelőssége viszont változatlanul nagy, hiszen az ajánlott sebesség betartása sokszor nemcsak tanácsos, hanem életmentő is lehet.

Új közlekedési táblákat helyeznek ki a magyar utakon

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közölte a döntést: miután főleg a gyorsforgalmi utak díjkötelesek, elsősorban ezekre helyeznek ki táblákat, a főutakra kevésbé. A gyorsforgalmi utak legnagyobb része mind az e-matrica-, mind pedig az e-útdíj-rendszerben díjköteles, az ezeken az utakon lévő portálokra mindkét díjfizetési mód ellenőrzésére vonatkozóan kerül ki információ.

A főutaknak csak egy része díjköteles, és kizárólag az e-útdíj-rendszerben, így az ilyen utakon lévő fix portálokra csak az e-útdíj ellenőrzéséről kerül ki tájékoztatás. A táblák a díjfizetési kötelezettségre hívják fel a figyelmet, vélhetően segítséget jelentenek azon jóhiszemű úthasználóknak, akik megfeledkeztek az úthasználati jogosultság megvásárlásáról.

Kecskeméti Mercedes: elárulta az igazgató, mi fog történni a gyárral – ez mérföldkő, és már nem csak Magyarországról szól
Az új gyáregység 2026 közepéig megkezdi működését, több mint egymilliárd eurót fektetnek be Magyarországon, amivel 3000 munkahelyet teremtenek. Kiderült az is, a kecskeméti Mercedes átáll-e kizárólag elektromos autók gyártására.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.