Egyelőre csalódást keltő számokat produkál az idei turisztikai szezon Horvátországban, ahol az év első öt hónapjában jelentősen csökkent külföldi turisták száma, írja a Vecernji List.
A horvát lap meg is találta az okot, ami nem más az árak elszállása. Mint írják, az elmúlt két-három évben az erős keresletnek köszönhetően drámaian megemelkedtek az árak a tengerparton.
Már nem titok, hogy a horvát tengerparton eltöltött olcsó nyaralások ideje határozottan a múlté
– állapítja meg a Vecernji List, hozzátéve, hogy szerencsére idén az áremelkedések üteme lelassult, mivel egyes adriai házigazdák úgy döntöttek, hogy megtartják a tavalyi árakat. Egy friss kutatás szerint
Az áremelkedést vagy az inflációval, az adók és az összes többi üzleti költség emelkedésével (84 százalék), vagy a szálláshelyek minőségébe és új kiegészítő létesítményekbe történő beruházásokkal (16 százalék) indokolják.
Arról azonban nincsenek adatok, hogy mekkorák az átlagos áremelkedések. Az viszont ismert, hogy az elmúlt években az Adrián az árak mérhetetlenül emelkedtek. Mind a szálláshelyek, mind az éttermek, kávézók, kirándulások és számos más szolgáltatás, amelyet a turisták nyaralásuk során igénybe vesznek, és sok vendég különösen nehezen viseli az üzleteket, ahol ugyanazokat a termékeket találhatják, mint saját országukban, de sokkal drágábban.
A horvát lap azt is megállapítja, hogy egyes európaiak azzal büntetik az új, a járvány előttinél érezhetően magasabb árakat, hogy nem jönnek el.
Az év elejétől május végéig a német turisták száma 30 százalékkal, a franciáké 19 százalékkal, az osztrákoké pedig 6 százalékkal csökkent, de 2 százalékkal kevesebb lengyel és magyar látogatott el az Adriára.
Összességében a horvát turizmus az idei öt hónapos időszakot azonos látogatószámmal zárta, köszönhetően néhány más országból (beleértve a belföldi vendégeket is) érkező látogatások növekedésének. Azonban a negatívumok azokban az országokban, ahonnan a legtöbb vendég érkezik, aggasztják az adriai házigazdákat, és néhányan még „kijózanodtak is”.
A horvát turizmusból élők számára is egyértelmű, hogy nincs többé lehetőség az árakkal való játékra. Azok között van, akik úgy döntöttek, hogy megtartják a tavalyi árakat a vodicei szállásadó, Vesna Juricev is . „Nem hiszem, hogy 50 euró egy két főre szóló apartmanért júniusban, egy medencés házban, sok. Főszezonban az árak még mindig korrektek, 80 euró körül mozognak. Az is igaz, egyesek túloznak. Amikor tavaly megkértem egy srimai ismerősömet, hogy szállásoljon el négy vendéget, akiknek nem volt szobám, azt mondta, hogy 200 euró éjszakánként. Ez korábban 130 euró volt. Ezért volt üres főszezonban, ráadásul a vendégek azzal az érzéssel távoztak, hogy átverték őket, és valószínűleg nem jönnek újra” – mondja Vesna, aki összességében egyetértett azzal a megállapítással, hogy „túl drágák vagyunk.”
Umagból származó kollégája, a Vedrana apartman tulajdonosa azt mondja, hogy tavaly 5 euróval emelték az éjszakai tartózkodások árait, idén pedig ugyanennyivel. Nem szívesen teszik ezt, mert nem akarnak senkit kihasználni . De a ráfordítási költségek, a takarítástól a havi számlákon át az egyéb díjakig, arra kényszerítik őket, hogy kiigazítsák az árakat. „Azt sem tudom megmondani, hogy mennyire reálisak ezek most. A koronavírus előtt körülbelül 20 százalékkal alacsonyabbak voltak az árak, de időközben minden drágább lett, és akkor még a szállás sem maradhatott kivétel” – mondja az umagi főbérlő, aki a németek, lengyelek hiánya miatt a tavalyinál valamivel gyengébb szezonra számít.
Annak ellenére, hogy Horvátország jelentősen drágul az utóbbi két-három évben, amiben az euró bevezetése is nagy hatást gyakorolhatott, ez a magyar turisták számában nem látszik, hogy nyomot hagyott volna. Tavaly 790 ezer magyar látogatott el az Adriára, ami abszolút rekordnak számít, tehát továbbra is népszerű úti célpont a magyarok körében. Ráadásul az idei adatok is azt mutatják, hogy ebben nem történt változás. A Szallas.hu májusi adatai szerint a magyar vendégek több mint harmada (34 százalék) a horvát Kvarner-öböl térségét választja nyári úti célnak. A nyaralók többsége saját autóval kel útra, és a klasszikus, 7 éjszakás vakáció a legjellemzőbb, csaknem minden harmadik foglalással. A legnépszerűbb úti cél Vir, amely évek óta kiemelkedő helyet foglal el a magyar nyaralók szívében. A horvátországi sziget könnyen elérhető, családbarát szállásai és strandjai évről évre sokakat vonzanak. A második helyre Crikvenica került, amit szorosan követ Selce.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.