A rovat támogatója: Budapesti Értéktőzsde Zrt.
Pénz- és tőkepiac

Önszabályozást sürget a lízingpiac

Az ésszerűséget meghaladó kockázatokkal járó finanszírozásra, a lízingcsalásokra, illetve a lízingpiac szabályozásával kapcsolatos anomáliákra a Magyar Lízingszövetség időről-időre felhívja a figyelmet, amelyhez most csatlakozott a Bankszövetség képviseletében Erdei Tamás a szövetség elnöke, az MKB Bank elnök-vezérigazgatója is.

Mint mondta: a lízingszektorban a mostani hallatlan piaci verseny megköveteli, hogy bizonyos korlátokat állítsanak a piaci szereplők. Erdei Tamás az MKB Euroleasing szakmai rendezvényén hangsúlyozta: a piac szereplői mindenfajta önkorlátozás és regulátori szabályozás nélkül olyan kockázatokba kergethetik magukat, amelyeknek nagyon súlyos következményeik lehetnek a lízingcégekre, és az ügyfelekre egyaránt. Erdei a gépjárművek finanszírozhatóságának lelassulására is számít, amennyiben a válság kiteljesedik, és eléri a bankokat, valamint a kereskedőket.

Ugyanakkor a Bankszövetség elnöke üdvözölte, hogy már kormányzati szinten, és a szakmai szervezeteknél is elkezdődött a megoldási lehetőségek számba vétele. Ő ugyanakkor elsődlegesnek a szakma mielőbbi önszabályozási gyakorlatának megteremtését említette, ám amennyiben a piaci szereplők ezt nem tudják megtenni és betartani, úgy erős állami szabályozásra lesz szükség - húzta alá.

A bankszövetség elnökének véleménye kapcsán Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a Világgazdaságnak elmondta: a Lízingszövetség másfél éve elindított önszabályozási kezdeményezése az autólízing területén megfeneklett a Gazdasági Versenyhivatal ellenállásán. (Javaslatukban azt kérték a GVH-tól, határozzák meg a minimális önerő nagyságát, illetve a maximális futamidőt is. A GVH azonban ezt, a gazdasági versenybe való beavatkozásra való hivatkozással visszautasította.) Emellett további problémaként említi a főtitkár az autókereskedők által az új autók értékesítésekor realizált árrésének eltűnését, valamint azt, hogy a finanszírozási jutalékkal való helyettesítés mára kölcsönösen kiszolgáltatott helyzetbe hozta a gépjármű kereskedőket és finanszírozókat. Ez pedig az autóértékesítések csökkenő volumenével, az általános megszorító intézkedésekkel, és a gazdasági növekedés megtorpanásával együtt nehéz helyzetbe juttatta a teljes gépjármű szektort.

A Lízingszövetség egyetért a Bankszövetség elnöke által megfogalmazottakkal, és egy átfogó, a finanszírozási szerződéseken messze túlmutató, összehangolt intézkedés-csomagban látja a kiutat. Emellett Lévai Gábor hangsúlyozta: az elszigetelt intézkedések csak ronthatnak a helyzeten. A Lízingszövetség álláspontja szerint három területen kell előrelépni: megteremteni a gépjármű vásárlás tényleges költségeinek és kockázatainak transzparenciáját, megelőzni a lízingcsalásokat, és támogatni az ügyfelek tudatos hiteldöntéseit.

A lízingcsalások visszaszorításával kapcsolatos munkát a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletével közösen, az ügyfelek tudatos hiteldöntéseinek támogatását pedig saját erőforrásaira támaszkodva kezdte meg a szövetség, a költségek és kockázatok transzparenciájának megteremtése azonban széleskörű összefogást kíván.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek