Pénz- és tőkepiac

Jövőre csúszhat a Berlin melletti Tesla-gyár átadása

Villámlátogatáson győződhetett meg szerda este Elon Musk arról, hogy remekül halad cége Berlin melletti Gigafactoryjának kivitelezése. A Tesla-vezérnek eközben fél szemmel a kínaiak előretörésére is figyelnie kell.

„Fantasztikus lesz” – üzente követőinek a Twitteren miután megszemlélte a grünheidei Gigafactory építkezését, a termelés beindításának kényszerű elhalasztása viszont okkal bosszanthatja az elektromosautó-gyártó alapító-vezérigazgatóját. 

Fotó: Xinhua via AFP

A gyárnak már júliustól ontania kellene magából a Teslákat, de hiába haladnak jól a munkák, az üzem engedélyének kiadása csúszik, ezért startot akkor az év végére tették át. 

A váratlan vizit során Brandenburg tartomány gazdasági miniszterével, Jörg Steinbachhal áttekintették az építkezést hátráltató adminisztratív akadályokat, megállapítva, hogy a környezetvédők és a helyiek meggyőzésével lényegesen csökkent az 5,8 milliárd eurós beruházás ellenzőinek tábora. Ám ha újabb, értékelhető és kivizsgálandó lakossági aggodalmak merülnek fel a környezetvédelmi hatástanulmány kapcsán, akkor a végleges engedély kiadása 2022-re tolódhat. A gond azzal van, hogy a 300 hektáron elterülő komplexum természetvédelmi terület szomszédságában, védett vízbázis fölött fekszik. Musk számára szokatlan lehet az engedélyezési procedúra ilyetén lassítása, hiszen sanghaji Gigafactoryjuk építésénél minden flottul ment, azt kevesebb mint egy év alatt húzták fel, Grünheidében ugyanehhez három év kell.

Azt nem tudni, hány évre lesz szükséges a Tesla-rivális Niónak ahhoz, hogy világmegváltó tervét végrehajtsa: a kínai cég ugyanis tömegtermelésre adja a fejét, célja a Volkswagen és a Toyota méretének az elérése. A luxuskivitelű villanyautókat gyártó cég vezére, William Li bejelentette, hogy megteszik az előkészületeket egy új márkanéven induló olcsó tömegautó gyártásához, amelynek viszonya a Nióhoz olyan lesz, mint a VW-nek az Audihoz, vagy a Toyotának a Lexushoz. A hírt érdemes a helyén kezelni, ugyanis a Nio egyelőre masszívan veszteséges, friss második negyedéves beszámolójában 101 millió dolláros mínuszról adtak hírt, igaz ez 45 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. Az értékesítés viszont felfutott, a cég a bázisidőszak 10 331 ezer villanyautójához képest 21 879-et tudott eladni. Li három új modellt jelentett be 2022-re, közülük az első szedánt, a januárban már bemutatott „Tesla-gyilkos” ET7-est. A cég a tesztpiacként kezelt Norvégiából indítja el globális terjeszkedését és növeli gyártókapacitását Hefejben.  

Fotó: CHRISTOPHE GATEAU

A William Li-től független Li Autónál szolid ünneplés előzi meg a szorgos munkát: a kínai cég miután tavaly nyáron bevezette részvényeit a New York-i Nasdaq tőzsdére, megtette most ugyanezt Hongkongban is, 1,52 milliárd dollárt besöpörve. Ennek örömét árnyalja, hogy a részvényárfolyam egyszázalékos mínusszal zárta első kereskedési napját. A részvényeket 3,2 százalékos diszkonttal hirdették az aktuális amerikai árfolyamhoz képest, s mind gazdára is talált. A friss forrást kapacitásbővítésre és értékesítési hálózatuk kialakítására, valamint villanyautó-modelljeik fejlesztésére fordítja a Hszing Li alapító által vezetett vállalat. A Li Auto az első nagy kínai cég lehet, amely végleg hazatér, megelégelve az amerikai hatóságok „vegzálását” és eleget téve Peking hívó szavának, hogy Sanghajban vagy Sencsenben is bevezesse papírjait a börzére.

Amerikában marad viszont az Amazon által támogatott Rivian elektromos pickup-gyártó startup, amely a texasi Fort Worth-nál tervezi felhúzni első, 5 milliárd dolláros saját gyárát. Itt 2027-től a 7,5 ezer dolgozó évi 200 ezer járművet gyártana a Reuters információi szerint. Már azt is tudni, hogy az dolgozók éves átlagbére minimum 56 ezer dollár lenne. A beruházásra jó esélye van még az arizonai Mesa városának, de a texasiak által bedobott 440 millió dolláros adókedvezménnyel aligha tudna rivalizálni. Elon Musk mindenesetre a Twitteren üdvözölte a Tesla 2022-re sorozatgyátásra érett Cybertruckjának kihívójaként ismert Rivian terveit.

Gigafactory Berlin Nio Li Auto Tesla villanyautó
Kapcsolódó cikkek