Új korszak indul a személyének segítségével a cégben? A megújulás után elérkezett az idő a további növekedésre?

A bejelentett struktúraváltás nem jelent klasszikus személycserét, mivel Erdélyi Barna, a korábbi vezérigazgató továbbra is a cég menedzsmentjében dolgozik, igazgatósági tag. Tóth Szabolcs kollégám pedig változatlanul ellátja a stratégiai és gazdasági vezérigazgató-helyettesi posztot.

A változás most elsősorban a feladatok vezetőségen belüli optimalizálását jelentette, amely célja, hogy a társaság a régió elsőszámú fuvarozási és logisztikai szolgáltatójává váljon.

A társaság logisztikai és biztosítási szegmense az utóbbi években dinamikusan tudott fejlődni, míg a nemzetközi fuvarozási üzletágunk jelentős kihívásokkal küzdött. A célunk, hogy minden üzletág stabilan tudjon fejlődni, amely érdekében az én feladatom a vállalati és operációs hatékonyság növelése.

Mindenki látja, hogy nagyon nagy a kamionforgalom az utakon. Ez önmagában jó alap lehet a továbblépéshez?

Az közúti szállítási igénye folyamatosan emelkedik, amely kereslet a pandémiás időszak visszaesését követően az elmúlt negyedévekben újra növekedésben van. A célunk azonban a jövőben, hogy a Waberer’s ne csak a kereslet adta növekedést kihasználva tudjon fejlődni, hanem a korábban túlsúlyban lévő commodity szolgáltatás hangsúlyt átterelje magasabb hozzáadott értékű logisztikai és fuvarozási szolgáltatások irányába, amely eredményeként jövedelmezősége is kedvezőbb lesz.

Ezt hogyan kell érteni, lefedik a teljes logisztikai láncot a gyártól a fogyasztóig?

A fejlesztésnek több iránya van. Egyrészt a komplex logisztikai szolgáltatásaink területi hatályát szeretnénk kiterjeszteni a régióra nagyobb mértékben, másrészt szeretnénk újabb területekkel jobban beágyazódni megbízóink ellátási láncaiba. Ebben lehet fontos szerepe a home-delivery ,vagy akár az in-house logisztikai termékeink fejlesztésének. A stratégiaváltás másik fontos eleme az, hogy a hagyományos fuvarozási szolgáltatások területén, – ami még mindig a Waberer’s legjelentősebb üzletága –, olyan hozzáadott érték típusú szolgáltatásokat is elvégezzünk, amikre versenytársainkhoz képest nekünk jelentős tapasztalatunk és előnyünk van. Ebben a körben jelenik meg az intermodal, vagy például a speciális (pl. veszélyes áru, termo,) áruszállítási szolgáltatásaink.

Barna Zsolt
Fotó: Kallus György/VG

Ez egy kitörési pont lehet a társaságnak?

Úgy gondoljuk, igen. A régióban nagyon kevés konkurensünk rendelkezik ekkora méretű logisztikai és fuvarozási portfolióval, tapasztalattal és eszközparkkal. Az is unikumnak számít az európai piacon, hogy egy vállalat egyszerre szállítmányozó, fuvarozó és logisztikai szolgáltató és még biztosító is egyben. Nálunk a különböző területek erősítik egymást és meggyőződésem, hogy ezek a szinergiák egy a piacán nagyon erős, hatékony, és ügyfélbarát vállalat kialakítására adnak lehetőséget.

Mekkora a sofőrhiány a cégnél? Beszélhetünk annyi betöltetlen pozícióról, ami már visszafogja a társaság növekedését?

Mint minden európai fuvarozó vállalatnál, nálunk is kihívás a megfelelő szakképzett kollégák biztosítása. Ennek érdekében a korábbiaknál jobban figyelünk oda a gépkocsivezető kollégáinkra is. Ez nemcsak a versenyképes bérezést és munkafeltételeket folyamatos javítását jelenti, de része a folyamatos képzés is, amely keretében rendelkezünk saját autósiskolával, illetve tanpályával. A szakmai szervezetek szerint

Magyarországon 12-14 ezer gépjármű vezető hiányzik a szektorból,

el lehet tehát képzelni, hogy minden egyes járművezető megtartása és bevonzása minden szereplőnek komoly kihívás.

A házhozszállítási szolgáltatás felértékelődött a webkereskedelem népszerűsödésével. Stratégiai terület ez a cégnél? Kinőheti magát?

Nemzetközi színtéren a Waberer’s csoport egyik jelentős partnere az Amazon. Ebben az iparágban tőlük kell tanulunk, Magyarországon és régióban pedig azt látjuk, hogy a házhozszállításhoz kapcsoló logisztikai szolgáltatásokra nagy igény mutatkozik. Bár a verseny itt is élesedik, azt gondoljuk, hogy van lehetőség a növekedésre, ugyanis kereslet növekedésén túl a kínálati oldal se túl széles és sok esetben még nagyon fejletlen.

Logisztikai szolgáltatást nyújtana a Waberer’s már meglévő ügyfeleinek a Balkánon, mennyire állnak távol a piacra lépéstől?

Nem titok, hogy az egyik legjelentősebb befektetőnk, az Indotek csoport az elmúlt időszakban nagymértékben növelte jelenlétét a Balkánon, ami közös fejlődési lehetőséget biztosít nekünk is. Az együttműködés során logisztikai szolgáltatást nyújthatunk majd az Indotek tulajdonában lévő raktárak számára, de emellett dolgozunk azon, hogy a megjelenéshez megfelelő partnert, vagy akvizíciós célpontot találjunk a térségben.

Szinte elvárás minden nagy cégtől, hogy mozduljon el a környezetvédelem irányába, jobban odafigyeljen a „zöld” működésre. Mit tettek ennek érdekében a Waberer’snél?

Két terület van, ahol a logisztika zöldebben tud működni. Az egyik a szervezésben, és a hatékonyságban rejlik. A megrendelőinkkel együtt kell gondolkodnunk, és jobban ki kell használjuk a meglévő erőforrásainkat. A jobb kihasználtság, a magasabb rakottság önmagában minden félnek megtakarítást, illetve kevesebb károsanyag-kibocsátást jelent. Azt gondolom, hogy néhány hónap alatt már több százalékos kibocsátás csökkentést el lehet érni önmagában a jobb szervezéssel. Emellett folyamatban van a kamionflottánk frissítése, mintegy 1000 új vontatót rendeltünk az elmúlt hónapokban az új eszközök pedig kevesebbet fogyasztanak, tehát a környezetterhelésük is kisebb, illetve megbízhatóbbak, könnyebb velük kiszámíthatóan tervezni, hatékonyságot növelni. Emellett ismét elindítottuk az intermodális szállításokat, tehát számtalan pótkocsink vasúton ér célja környékére. Összesen 400 daruzható, vasútra rakható pótkocsink van, ezzel a miénk a legnagyobb magyarországi flotta. De a megkezdtük az LNG hajtáslánc tesztelését is a flottánkban.

Nemrég a cég megbízására az Equilor is elkezdte a Waberer’s követését. Mi a jelentősége ennek a cég életében?

Azt gondolom, hogy minél több mértékadó szereplő követi a cég részvényeit, annál többen figyelnek fel a társaságra, ami újabb vételeket generálhat a piacon.

A cég túl van az újraszervezésen, szerintem a menedzsment növekedési pályára tudta állítani a vállalatot.

Kedvező az is, hogy az egyes leánvvállalataink együttműködését sokkal szorosabbra fűztük, és a szinergiákat jobban kihasználjuk. Elsődleges feladatom, hogy az elmúlt másfél év lépéseit kamatoztassam, és a cég eredményességét tovább növeljem.