A zöldségfeldolgozás terén hírnevet szerzett Bonduelle gazdálkodását több kedvezőtlen tényező határozta meg a legutóbbi, június végén zárult üzleti évben, amelynek az adatait csak most tették közzé, vagyis az Európát a nyáron sújtó aszály okozta sokk még nem szerepelhet teljes körűen a kimutatásban.
A jelentős magyarországi gyártóbázisokat fenntartó, napi 5 millió kukoricakonzerv készítésére is képes francia vállalat adózott nyeresége 35,4 millió euróra csökkent, ez 38 százalékkal kisebb a megelőző üzleti év eredményéhez viszonyítva.
A forgalma eközben négy százalékkal, 2,81 milliárd euróra nőtt. A konzervált, fagyasztott és friss feldolgozott zöldségeket, valamint készételeket forgalmazó csoport erősen visszaesett eredményességét egyrészt a koronavírus-járvány fogyasztásra gyakorolt mellékhatásaival, az eleve gyenge terméssel, az ellátási láncok felszakadozásával és beszállítói problémákkal magyarázta.
Erre rátett egy lapáttal a kiugróan magas, a vállalat költségeire is rátelepedett Emellett az Oroszország által Ukrajna ellen indított háború is növelte a társaság gondjait.
A Bonduelle azon kevés francia cég közé tartozik, amely ragaszkodik az orosz piachoz,
ahová 25 évvel ezelőtt tette be a lábát, és jelenleg három ottani gyárában 900 főnek ad munkát. Amint az a gyorsjelentésből kiderül, az üzleti évben 133 millió eurós bevétele keletkezett Oroszországban, ez a csoport összbevételének 4,6 százaléka. Mint írják, nehéz helyzetben vannak, folyamatosan át kell értékelniük a pozíciójukat, megfelelve a nyugati szankcióknak is. A vagyoni kitettségük 52,4 millió euró, ekkora értékű eszközt kellene hátrahagyniuk, ha elhagynák az orosz piacot, ahol – mint az alábbi videó igazolja – istenítik a kukoricájukat.
Oroszországi működésüket helyi bankok finanszírozzák, a folyó üzleti évre már megkötötték a szállítási szerződéseiket, a működésüket leginkább az zavarhatja, hogy a nyugati szankciók miatt egyes importanyagokhoz nem férnek hozzá, azokat helyben kell kiváltaniuk. Az energiaellátásuk is biztosított. A termékeiket helyben értékesítik, illetve néhány szomszédos „baráti” országnak is jut belőlük. A Bonduelle becsületére szóljon, hogy a háború kirobbantása óta
az orosz üzletágnál elért 1,2 millió eurós nyereséget szándékuk szerint Ukrajna jövőbeli újjáépítésére kívánják fordítani,
bár ennek mikéntjét nem részletezték.
A Bonduelle ugyanakkor az észak-amerikai piacon is jelen van, habár amerikai leányvállalatának 65 százalékát 625 millió euróért az idén eladta a kanadai Fonds de Solidarité FTQ és CDPQ befektetői csoportnak. A leánycég Nortera Foods néven folytatja tevékenységét, amely az üzleti évben 698 millió eurót hozott a konyhára.
A vállalat előtti kihívások kezelésén, a fenntartható fejlődés elveinek való megfelelésen kívül sok magyarázatot nem fűztek az ügylethez, legfeljebb utalásokat tettek a jövedelmezőség nem optimális alakulására. Az ottani piacon árat emeltek, hogy szinten tudják tartani a marzsukat, ugyanakkor a dinamikus növekedés kilátásait nem látták biztosítottnak. Az amerikai filiáléval nem számolva
a folyó üzleti évet 8-11 százalékos forgalombővüléssel tervezik,
a marzs pedig 2,5 százalékon stabilizálódhat, ami nem túl acélos a mai inflációs környezetben.
A kilátások nem igazán vonzók, újabb csalódást is okozhat a Bonduelle
– mondta a Reutersnek Florent Thy-Tine, a Midcap Partners elemzője, utalva a magas inflációra és a gyenge termésre. Hozzá hasonlóan látják a befektetők is, akik az éves jelentés közreadása után eladásaikkal húszéves mélypontra nyomták le a társaság részvényárfolyamát, majd megenyhültek, így a kilencszázalékos veszteségből csak négy maradt.