Borúra derű következett, amint a befektetők átböngészték a világelső elektromosautó-gyártó New York-i tőzsdezárást követőn publikált negyedik negyedéves gyorsjelentését. Előbb az olvadó profitmarzs, s a várakozásoktól elmaradó eredmények láttán 4 százalékot esett az árfolyam a zárás utáni elektronikus kereskedésben, majd visszajött és pozitív irányba lengett ki a kurzus, miután kiderült, hogy mégiscsak lesz az idén új Tesla-modell, a 25 ezer dolláros „megfizethető” elektromos autójuk még az első félévben kijöhet.
Bár már az ár sem biztos, erről mélyen hallgat a Tesla gyorsjelentése. A fejlesztések sínen vannak, ahogy a robotaxiprojekt is megy a maga rögös útján előre, de a kormány nélküli önjáró Cybercab taxi leghamarabb 2026-tól mehet gyártásba.
A vállalat több részlettel nem szolgált, arra viszont figyelmeztetett, hogy az új autó voltaképp egy keverék lesz, azaz a mostani és az új generációs platform elemeit ötvözik benne, ezért nem várható tőle olyan költségmegtakarítás a gyártási folyamat során, mint amit korábban gondoltak.
Arra viszont jó lesz, hogy az elektromos autózást övező globális bizonytalanságok közepette a cég rugalmasan tudjon reagálni a kereslet változásaira. Például arra, hogy Elon Musk által minden fronton támogatott Donald Trump hogyan akasztatja meg az elektromos átállás folyamatát és teszi semmissé elődje, Joe Biden e téren elért eredményeit.
Ami a számokat illeti,
a Tesla haszonkulcsa elmaradt az elemzői várakozásoktól a tavalyi negyedik negyedévben,
Elon Musk cége a harmadik negyedévben még 19,8 százalékos árrése 16,3 százalékra olvadt, miközben az LSEG konszenzusa 19,03 százalékot tartott volna reálisnak. Az árbevétel 2 százalékos növekedéssel 25,71 milliárd dollár lett, ez is alatta volt a 27,27 milliárd dolláros elemzői prognózisnak. Az egy részvényre eső korrigált nyereség (EPS) 73 centes mértéke néggyel maradt el a várttól. Az adózott eredmény 3 százalékkal bővülve 2,56 milliárd dollár lett.
A Tesla a negyedik negyedévben is folytatta megszokott üzleti stratégiáját, a cég új modellek híján a meglévő portfólió rendszeres leárazásával próbálja fenntartani az érdeklődést elektromos autói iránt. Erre szükség is van, a kamatterhek ugyanis még mindig magasak és ezt valahogy ellentételezni kell az árpolitikában, nem beszélve arról, hogy az éleződő versenyben a konkurensek a Tesla nyakára nőnek,
is rendre új modellekkel frissíti a kínálatát. A haszonkulcs és a forgalom szűkülése mindenesetre intő jel a befektetők számára. A Tesla tavaly globálisan 1,79 millió autót értékesített, s fennállása alatt először esett meg vele az a szégyen, hogy az előző évi darabszámot nem tudta túlszárnyalni.
A Tesla járműeladásait 20-30 százalékkal tervezi növelni, de ez a jelen piaci környezetben és ezzel az öregecske kínálattal iparági szakértők szerint aligha lesz kivitelezhető. Látják ezt az elemzők is, a FactSet által összeállított
konszenzus szerint a Tesla idén 2,07 millió járművet fog eladni, 16 százalékkal többet a 2024-esnél.
Változna a helyzet, ha a Tesla az első félévben valóban piacra dobna egy olcsóbb modellt, de a mostani ígéretek ellenére sokan szkeptikusak ebben. A Cybertuck pickup eladásainak növelése javíthatna a képen, de ebből negyedévente 9-12 ezer darabot adnak el, ami nem túl ütős mennyiség. Kínában például máig nem árulják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.