Jelentősen csökkentek a repjegyárak 2025 első felében, különösen az Egyesült Államok és Európa közötti járatok esetében. A repülőutak akár 15 százalékkal is olcsóbbak lehetnek a korábbi évekhez képest, ami a légitársaságok közötti versenynek és az üzemanyagárak csökkenésének is köszönhető. A British Airways sem akar lemaradni a küzdelemben.
A British Airways (BA) például fenntartható üzemanyagokba (SAF) fektetett be, hogy olcsóbb repjegyeket és környezetbarátabb járatokat kínáljon.
Az Egyesült Királyság nemzeti légitársaságánál ugyanis úgy vélik, hogy a fenntartható üzemanyag felhasználására történő korai átállással a vállalat versenyelőnyhöz juthat konkurenseivel szemben, az ebből fakadó anyagi előnyökből pedig az utasai is részesülni fognak olcsóbb repülőjegyek formájában.
A május végén bejelentett giga ügylete mindenesetre remekül sikerült, hiszen a 3,5 milliárd dolláros „zöld” üzemanyag-vásárlással mintegy 40 százalékos kedvezményt ért el a piaci árakhoz képest, úgyhogy az utasai már készülhetnek is a konkurenciáénál kedvezőbb árú repjegyekre.
A britek nem akármilyen fegyvertényt értek el a bravúros húzással, hiszen például a német Lufthansa jegyenként akár 72 eurós felárat is kénytelen az utasain bevasalni, hogy finanszírozza a fenntartható üzemanyag beszerzésével járó költségeket, míg a Virgin Atlantic 24 font felárat jelentett be zöld üzemanyagkvótája finanszírozására.
Utóbbi légitársaság vezérigazgatója figyelmeztetett is, hogy a New York-London retúr repjegy 40 fonttal többe kerülhet a SAF-kvóta növekedésével.
A BA azonban jelezte, hogy ügyfelei elkerülhetik a nettó nullás szén-dioxid-kibocsátásra való átmenet során jelentkező költségek egy részét.
A nagy bevásárlás részleteit a BA anyavállalata, az IAG tárta fel egy befektetőkkel tartott találkozón. A lényeg, hogy az óriási kedvezményt a beszállítókkal kötött 14 évre szóló, ”vedd vagy fizess” típusú hosszú távú szerződésekkel biztosította.
Az új zöld üzemanyag-beszállítók számára ez a megállapodás ugyanis bizonyos fokú biztonságot nyújt, mivel ha az IAG úgy dönt, hogy mégsem veszi át az üzemanyagot, akkor is fizetnie kell. A szállítók pedig ezzel a biztonsággal a hátuk mögött jó szívvel fektethetnek a termelés bővítésébe.
A SAF üzemanyag ára amúgy a normál kerozin bekerülésének 2-7-szeresét teszi ki, és többféle módon is előállítható: a bioetanol hulladékanyagokból történő kinyerésétől kezdve a szén-dioxid és a zöld hidrogén kombinálásáig.
A szén-dioxid-kibocsátást ugyanakkor állítólag akár 80 százalékkal is csökkentheti a hagyományos repülőgép-üzemanyaghoz mérten.
Az Egyesült Királyságban a jelenlegi előírások szerint idén a kerozin 2 százalékának SAF-nek kell lennie, amely 2030-ra 10 százalékra, 2040-re pedig 22 százalékra emelkedik.
Az EU-ban a kötelező kvóta
Mindennek fényében kevés iparági megfigyelő hisz benne, hogy az IAG stratégiája közép- és hosszú távon csökkenteni fogja a viteldíjakat, ám abban bíznak, hogy a kedvezményes szerződésekből származó megtakarítások egy részéből az utasok is profitálhatnak.
A többi légitársasághoz hasonlóan egyébként az IAG legnagyobb kiadása az üzemanyag, amely tavaly 7,6 milliárd eurójába került a csoportnak, míg a második legnagyobb tétel, az alkalmazottakra fordított költség 6,4 milliárd eurót tett ki.
Az IAG vezetői a befektetőknek elárulták, hogy a fenntartható üzemanyag kvóták az iparág konszolidációjához vezethetnek, mivel a költségek növekedése az új vagy kisebb légitársaságokat ellehetetlenítheti, ezért megnyílik az út a felvásárlásukra.
Kérdés, hogy a régiónkban aktív LOT lengyel nemzeti légitársaság, vagy az olyan fapados légitársaságok mint a Wizz Air és a Ryanair, fenn tudják-e majd tartani olcsó repjegyáraikat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.