BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Most kell kihasználni a kedvező repjegyárakat, mert nem akármilyen költség szakad a légitársaságok nyakába

Bár a brit nemzeti légitársaság egy huszáros húzással jelentős megtakarítást ért el a fenntartható üzemanyag-beszerzésen, hosszabb távon nem olyan rózsás a helyzet, az árcsökkenés átmeneti lehet. Hatalmas költségnövekedést jelent ugyanis a British Airwaysnek és a többi légitársaságnak az egyre nagyobb zöld kvóták előírása, ami a repjegyárak emelkedésében is lecsapódik.

Jelentősen csökkentek a repjegyárak 2025 első felében, különösen az Egyesült Államok és Európa közötti járatok esetében. A repülőutak akár 15 százalékkal is olcsóbbak lehetnek a korábbi évekhez képest, ami a légitársaságok közötti versenynek és az üzemanyagárak csökkenésének is köszönhető. A British Airways sem akar lemaradni a küzdelemben.

British Airways
A British Airways mindent megtesz a kedvező repjegyárakért / Fotó: AFP

A British Airways nagy dobása

A British Airways (BA) például fenntartható üzemanyagokba (SAF) fektetett be, hogy olcsóbb repjegyeket és környezetbarátabb járatokat kínáljon.

Az Egyesült Királyság nemzeti légitársaságánál ugyanis úgy vélik, hogy a fenntartható üzemanyag felhasználására történő korai átállással a vállalat versenyelőnyhöz juthat konkurenseivel szemben, az ebből fakadó anyagi előnyökből pedig az utasai is részesülni fognak olcsóbb repülőjegyek formájában.

A május végén bejelentett giga ügylete mindenesetre remekül sikerült, hiszen a 3,5 milliárd dolláros „zöld” üzemanyag-vásárlással mintegy 40 százalékos kedvezményt ért el a piaci árakhoz képest, úgyhogy az utasai már készülhetnek is a konkurenciáénál kedvezőbb árú repjegyekre.

A Lufthansa már emel

A britek nem akármilyen fegyvertényt értek el a bravúros húzással, hiszen például a német Lufthansa jegyenként akár 72 eurós felárat is kénytelen az utasain bevasalni, hogy finanszírozza a fenntartható üzemanyag beszerzésével járó költségeket, míg a Virgin Atlantic 24 font felárat jelentett be zöld üzemanyagkvótája finanszírozására. 

Utóbbi légitársaság vezérigazgatója figyelmeztetett is, hogy a New York-London retúr repjegy 40 fonttal többe kerülhet a SAF-kvóta növekedésével.

A BA azonban jelezte, hogy ügyfelei elkerülhetik a nettó nullás szén-dioxid-kibocsátásra való átmenet során jelentkező költségek egy részét.

A nagy bevásárlás részleteit a BA anyavállalata, az IAG tárta fel egy befektetőkkel tartott találkozón. A lényeg, hogy az óriási kedvezményt a beszállítókkal kötött 14 évre szóló, ”vedd vagy fizess” típusú hosszú távú szerződésekkel biztosította.

Az új zöld üzemanyag-beszállítók számára ez a megállapodás ugyanis bizonyos fokú biztonságot nyújt, mivel ha az IAG úgy dönt, hogy mégsem veszi át az üzemanyagot, akkor is fizetnie kell. A szállítók pedig ezzel a biztonsággal a hátuk mögött jó szívvel fektethetnek a termelés bővítésébe.

Nagyon drága a fenntartható kerozin

A SAF üzemanyag ára amúgy a normál kerozin bekerülésének 2-7-szeresét teszi ki, és többféle módon is előállítható: a bioetanol hulladékanyagokból történő kinyerésétől kezdve a szén-dioxid és a zöld hidrogén kombinálásáig. 

A szén-dioxid-kibocsátást ugyanakkor állítólag akár 80 százalékkal is csökkentheti a hagyományos repülőgép-üzemanyaghoz mérten.

Az Egyesült Királyságban a jelenlegi előírások szerint idén a kerozin 2 százalékának SAF-nek kell lennie, amely 2030-ra 10 százalékra, 2040-re pedig 22 százalékra emelkedik. 

Az EU-ban a kötelező kvóta 

  • ebben az évben szintén 2 százalék, 
  • és 2030-ra 6 százalékra, 
  • 2040-re pedig 34 százalékra nő.

A kisebb légitársaságok beadhatják a kulcsot

Mindennek fényében kevés iparági megfigyelő hisz benne, hogy az IAG stratégiája közép- és hosszú távon csökkenteni fogja a viteldíjakat, ám abban bíznak, hogy a kedvezményes szerződésekből származó megtakarítások egy részéből az utasok is profitálhatnak.

A többi légitársasághoz hasonlóan egyébként az IAG legnagyobb kiadása az üzemanyag, amely tavaly 7,6 milliárd eurójába került a csoportnak, míg a második legnagyobb tétel, az alkalmazottakra fordított költség 6,4 milliárd eurót tett ki.

Az IAG vezetői a befektetőknek elárulták, hogy a fenntartható üzemanyag kvóták az iparág konszolidációjához vezethetnek, mivel a költségek növekedése az új vagy kisebb légitársaságokat ellehetetlenítheti, ezért megnyílik az út a felvásárlásukra.

Kérdés, hogy a régiónkban aktív LOT lengyel nemzeti légitársaság, vagy az olyan fapados légitársaságok mint a Wizz Air és a Ryanair, fenn tudják-e majd tartani olcsó repjegyáraikat.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.