BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A vámháború keresztbe tett az Inditex divatláncnak, és a nyári szezon sem segített be

A vártnál gyengébben indította a nyári szezont a világ legnagyobb divatkereskedelmi vállalata. A Zara márkáról ismert spanyol Inditex a vámbizonytalanságok és a kedvezőtlen devizahatások ellenére is minimálisan növelni tudta forgalmát és nyereségét az idei első negyedévben.

Valamit elszabtak az Inditexnél, de hogy mit, azt a spanyol divatruházati lánc nem kötötte a kíváncsiskodók orrára. A befektetők sem tudhatják, konkrétan mi állhat az áprilissal zárult üzleti negyedév vártnál jóval szerényebb számai mögött. A tisztánlátás hiánya azonnal meglátszott a részvényárfolyamon is, az Inditex papírjai 4,5 százalékot estek rövid idő alatt a madridi tőzsdei kereskedésben. 

Inditex
Berlinben az olcsó és a drága jól megfér egymás mellett. Az Inditex ezúttal haloványabban teljesített /  Fotó: NurPhoto via AFP

A Zara márkájáról ismert társaság kommunikációs ködösítése miatt a piacon erősödtek a kétségek afelől, hogy a világelső divatkereskedelmi lánc tartani tudja-e idei növekedési terveit. Mentségére legyen mondva, a világgazdaságot az amerikai vámfenyegetettség miatt átszövő bizonytalanságok közepette igen nehézzé vált a tervezés. 

Az Inditex növekvő kockázatokra számít

Ráadásul az Inditex a világ szinte valamennyi országában jelen van, ezért a devizahatások is rendkívüli módon befolyásolják a nyereségtermelő képességét. A globális kereskedelmi kockázatok által kiváltott devizapiaci volatilitással kapcsolatban az Inditex közölte, hogy ezek az árfolyam-ingadozások nagyobb hatással lesznek a 2025-ös árbevételükre a márciusban előre jelzett 1 százaléknál. Most már 3 százalékos negatív hatást vetítenek előre.

A Donald Trump elnök által generált bizonytalan környezetben, az infláció felpörgésétől tartva, az Inditex egyik legnagyobb piacán, az Egyesült Államokban is csökkent a fogyasztók vásárlási hajlandósága (és képessége). Ugyanakkor iparági szakértők szerint odahaza sem fut úgy a szekér, ahogyan kellene: a bevételek stabilan 15 százalékát hozó spanyol piacon is visszaeshetett a forgalom, legalábbis a tervekhez és az elvárásokhoz képest – állítják a Bernstein elemzői. 

 

A folyó negyedév első hat hetéről is szót ejtettek a ma közreadott negyedéves gyorsjelentésükben, e szerint a bevételnövekmény mindössze 6 százalékos volt, szemben az LSEG 7,3 százalékos elemzői konszenzusával. Ezt az Inditex a nyári kollekció elcsúsztatott leakciózásával magyarázta. Egy évvel korábban ilyenkor még 12 százalékos forgalombővülést regisztrálhattak a spanyol óriásvállalatnál.

Valami van, de nem az igazi

Az április 30-án véget ért első negyedévtől az elemzők 8,36 milliárd eurós bevételt vártak, ezzel szemben az Inditex 

  • forgalma 8,28 milliárd euró volt, 
  • tiszta nyeresége pedig 1,23 milliárd euró.

Az előbbi 1,5, az utóbbi 0,8 százalékos éves növekedést takar. A gyorsjelentésben az Inditex a szolid jelzővel illette a forgalom növekedését. A 214 országban dolgozó cég az üzleteinek összterületét az idén 5 százalékkal kívánja növelni, logisztikai hátterük erősítésére pedig a tavalyihoz hasonlóan az idén is 900 millió eurót fog költeni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.