A kamatháború jövőre is folytatódik a lízingpiacon

Hitel | Pénzügy
Immáron nullaszázalékos THM-mel is elvihetők a gépkocsik, igaz, kizárólag bizonyos modellek. Mindenesetre ez is jelzi: egyre kiélezettebbé válik a verseny a lízingpiaci szereplők között, akiknek apadó marzsokkal, ám nagyobb kockázattal is szembesülniük kell. Mindeközben a társaságok új kihívásokkal kerültek szembe: a legnagyobb használtautó-kereskedésekké váltak. A visszavett autók száma az idén meghaladhatja a 10 ezret.

Alapvető változáson ment keresztül 2004-ben a gépjármű-finanszírozási piac: eddig soha nem tapasztalt mértékben élesedett a THM- (teljes hiteldíjmutató) verseny, csökkentek a finanszírozói marzsok. A THM-verseny a korábbi mértékű értékesítési jutalékok beépítését már nem teszi lehetővé: az újautó-eladásoknál jellemzően 30 százalékkal apadtak a jutalékok az egy évvel korábbi szinthez képest, míg a használt autóknál stagnáltak – mutatott rá Galambos Tibor, a piacvezető CIB Lízingcsoport vezérigazgatója.

A piac minden eddiginél nagyobb kockázatvállalási és konstrukciós rugalmasságot követel meg a finanszírozóktól. Akadnak cégek azonban, ahol nem veszik figyelembe az Eurotax-árakat a használt autóknál, többen is nullához közelítő önerőt alkalmaznak, teret nyertek a cascomentes akciók, melyeknek aránya egyes cégek forgalmában a 25 százalékot is eléri. Ez nem egészséges verseny – jegyezte meg a CIB Lízingcsoport első embere.

Két-három éve kezdődött a verseny eldurvulása, a nagy piacvásárló cégek relatíve alacsony kihelyezési kamatokhoz nagy jutalékokat párosítottak. Mindemellett a roncsbeszámításos konstrukcióval olyan ügyfeleket tettek idejekorán hitelfelvevővé, akik közül sokan nem voltak képesek a törlesztőrészletek fizetésére. Ennek következményeként jelentősen növekedett a felmondott szerződések és a visszavett autók száma – magyarázta Révész Tamás, a Budapest Autófinanszírozási Rt. vezérigazgatója. Ezzel egy időben az autóeladási folyamatba egy újabb láncszem is beékelődött egyes helyeken: a bróker. A csökkenő jutalékszint azonban ezt a problémát megoldhatja, hiszen ezzel eme láncszem kiiktatódhat. A brókerek szerepe a jövőben megváltozik, az együttműködés más hangsúlyokat kap – mutatott rá Fekete Csaba, a K&H Lízingcsoport értékesítési igazgatója. Hozzátette: a duális – saját értékesítési struktúra, illetve szerződött területi képviselet kör – rendszernek azonban, ha az eddigiekhez képest más alapokon is, de továbbra is létjogosultsága van.

A csökkenő marzsok nyomán több piaci szereplő is úgy döntött: a használtautó-finanszírozásra helyez nagyobb hangsúlyt. Az MKB-Euroleasingnél például jelenleg 60-40 százalékos az arány a használt gépkocsik javára, bár ha a Peugeot és a Toyota típusok eladására szakosodott két vegyesvállalatot is beleszámítjuk, úgy cégcsoporti szinten fordított az arány – mondta Kühne Attila ügyvezető. A használt autó felé kíván óvatosan nyitni az Erste Leasing is, ahol jelenleg a portfólión belül 70 százalékot tesz ki az új autók finanszírozása – mondta Mészáros György elnök-vezérigazgató.

A használtautó-üzletág azonban teljesen más, aki itt az új autók finanszírozásánál alkalmazott technológiával kíván üzletelni, az tönkremegy – emelték ki a piaci szereplők. Ráadásul a piac kezd telítetté válni, nem beszélve arról, hogy a viszszavett autók számának alakulása miatt – melynek volumene az idén 10 ezer fölé várható – a lízingcégek a legnagyobb használtautó-kereskedésekké nőtték ki magukat – mutatott rá Antall Pál, a Magyar Lízingszövetség elnöke, a Raiffeisen Lízing vezérigazgatója.

A visszavett autók számának gyarapodása főként azon társaságokat sújtja, amelyek elmozdultak a túlzott kockázatvállalás felé – magyarázta Galambos Tibor, majd hozzátette: a CIB Lízingcsoportnál 30 napon belül megoldást találnak a problémás ügyfelekre.

Nem olyan drámai a helyzet a visszavett autóknál – mondta Kühne Attila, hiszen vannak eszközök, amellyel kedvező irányba lehet fordítani a folyamatokat. Ilyen például, hogy a visszavételt koncentráltan, szervezetten kell kezelni, s az értékesítési csatornát megszervezni. A K&H Lízingcsoportnál az idén sem ugrott meg a viszszavett autók száma, a használt autók értékesítésének struktúráját folyamatosan igazítják a megváltozott piaci lehetőségekhez.

Igazi kihívásnak tartja az idei évet, Domonkos András, a Lombard Lízing vezérigazgatója, hiszen a jövedelmezőség mérséklődésével párhuzamosan előtérbe került a költséghatékonyság. A piaci szereplők sok esetben még mindig “hazárd” módon, az új tendenciákat nem felismerve tevékenykednek – emelték ki a K&H Lízingcsoportnál, ahol biztosak abban, hogy lesznek olyan társaságok, amelyek eltűnnek a színről.

Mások nem számítanak arra, hogy páran elhagyják a piacot, inkább úgy látják: a konzervatívabb gazdálkodás jelenik meg egyes társaságoknál. Mint ismeretes, az elmúlt hat évben négy társaság élt át válságot, s az elkövetkező időszakban több lízingcégnél is szervezeti átalakításra kerülhet sor. A K&H Lízingcsoport például az idén teljes struktúráját és modellpalettáját átdolgozta, ezért átmenetileg tudatosan korlátozta piaci aktivitását.

S mit hoz 2005? A piac telített, vége az aranykornak, az évente 15-20 százalékkal növekvő újautó-eladásoknak – hangsúlyozta Köntös Péter, a Merkantil Bank ügyvezető igazgatója, aki úgy látja: az egy autóra jutó finanszírozási összeg 2005-ben tovább mérséklődhet, miközben ismét az akcióké lesz a fő szerep.

Félő, hogy a túlzott tulajdonosi elvárások, a kihelyezési kényszer további kockázatvállalásra kényszeríti a lízingcégeket, ami a jövedelmezőség további romlásához vezethet – hangsúlyozta Galambos Tibor. A piaci szereplők ugyanakkor bíznak abban, hogy a verseny nem csupán az árazásban, hanem a kínált konstrukciók, termékek rugalmasságában, illetve mindenekelőtt a nyújtott szolgáltatások terén válik minden eddiginél intenzívebbé.

Fájna a költségvetésnek az áfakulcs csökkentése

Még biztosan nem lesz univerzális áfacsökkentés, így legkorábban 2021-ben mérséklődhet az adókulcs.

Hibernálhatja a normalizációt a jegybank

A monetáris politika idén már nem változik érdemben az elemzők szerint, legfeljebb kisebb finomhangolás jöhet.
Világgazdaság Piactér