Átrendeződést hozott az év

Hitel | Pénzügy

Jóllehet a tehergépjármű-lízing első féléves számai 13,6 százalékos bővülésről tanúskodnak az előző év hasonló időszakához képest, ezt aligha lehet általánosnak tekinteni. Sőt, az idei év Báti Balázs, a Budapest Lízing vezérigazgatója véleménye szerint visszaesést hozott, amelyet egyedül az autópálya-építés hatására fellendülő billencses teherautók értékesítése kompenzált. Egyes piaci szereplők úgy fogalmaztak: egyszerűen csak átrendeződött a piac.

Az előző két évet a nemzetközi fuvarozásban részt vevő szerelvények értékesítésének számottevő felfutása jellemezte, 2005 elejétől ugyanakkor változott a piaci helyzet. Rövid időn belül többszörösére duzzadt a belföldi versenytársak, valamint a “határok nélküli” EU-piacon szintén új belépőnek számító, egyéb régióbeli csatlakozó országok fuvarozóinak száma, s további kedvezőtlen elemet jelentett a folyamatosan emelkedő üzemanyagár – magyarázta Nemesánszky Marianna, a CIB Lízing Csoport tehergépjármű-üzletágának vezetője. Bár az előző évhez képest összességében majdnem azonos az eladott tehergépjárművek száma, de a kategóriák szerinti megoszlásban eltolódás történt – fogalmazott Szabó István, a CitiLeasing vezérigazgatója. Míg a 15 tonna feletti kategóriában szolid növekedést figyelhetünk meg, a kisebb teherautóknál, különösen az 5-10 tonna kategóriában, jelentős visszaesést. S ez a tendencia nemcsak az új, hanem a használt teherautók értékesítését is jellemezte a CitiLeasing vezérigazgatójának meglátása szerint. Gyakorlatilag megszűnt a középkategória (7,5 tonna), stagnál a kis kategória, míg a 15 tonna feletti kategória, a billenő felépítményes járművek fellendülésének eredményeként szárnyal – számolt be tapasztalatairól Kozma Gábor, a Lombard Lízing igazgatója. Mint fogalmazott, a keresletet az autópálya-építés indukálja, ám az óvatosság nem árt: a földmunkák, szállítási megbízások csak 2007 végéig garantáltak. Hasonlóan vélekedik erről a piaci szegmensről Szabó István is, nevezetesen a jelenlegi autópálya-építési ütem nem feltétlenül tart ki a következő 4-5 évben, és ez komoly problémát okozhat azoknak a cégeknek, vállalkozóknak, amelyek-akik billencseiket három évnél hosszabb futamidőre lízingelték.

A tehergépjármű-finanszírozásnál észlelhető tendenciák a piaci szereplőknél is változásokkal járhatnak. A nemzetközi fuvarozók között már megkezdődött és középtávon várhatóan növekszik is az átalakulások, átszervezések száma – fogalmazott Báti Balázs. Ráadásul nem egy vállalkozás sajnos már most kénytelen volt “lehúzni a redőnyt” a megváltozott piaci körülmények és a fokozott versenyhelyzet miatt, és az elkövetkező évet is várhatóan ez jellemez majd – tette hozzá. A CIB Lízingnél is a fuvarpiaci szereplők számának csökkenésével járó “tisztulási folyamattal” számolnak, bár Nemesánszky Marianna véleménye szerint még ebben az évben két tényező miatt néhány finanszírozó felülmúlhatja a tavalyi teljesítményét. Egyrészt ugrásszerűen nőtt az útépítések száma – igaz, a tél közeledte a billenős tehergépjárművek vásárlásának visszaesését hozhatja -, másrészt az importőrök az év első felében nem tudtak elegendő és megfelelő szállítóeszközt biztosítani.

Ami az év hátralévő részét illeti, kisebb visszaesést vár Báti Balázs a tavalyi boom után. Az első nyolc hónapban 10 százalékos bővülést elért CitiLeasing vezérigazgatója nem számít arra, hogy az év utolsó négy hónapjában megfordulna az eddigi trend, illetve középtávon is azt várja, hogy a közúti fuvarozás bővülési üteme meghaladja a GDP növekedésének ütemét. Az idei év hátralevő részében az értékesítési számok visszafogott emelkedését prognosztizálja Major-Maróthy Zsolt, a K&H Lízingcsoport eszközfinanszírozási üzletágvezetője, a tehergépjármű-szektorban ugyanis az utolsó fél év hagyományosan egy 10-15 százalékkal magasabb eladást eredményezett az első hat hónap darabszámaihoz képest. Ellentétes tendenciával számol a Lombard Lízing eszközfinanszírozási üzletágvezetője, nevezetesen a beruházások túlnyomó része az első fél évben lebonyolódott, a második fél év eladásai várhatóan elmaradnak az első félévitől.

Tizenhárom klubot fizetésképtelenség fenyeget a Bundesligában

Hét klubbal szemben május végén csődeljárás indulhat, amennyiben addig sem indul újra a labdarúgóélet Németországban.

Több mint hat és félmillió amerikai vár segítségre

Soha nem látott szintre nőtt a munkanélküli segélyt kérők száma az Egyesült Államokban a koronavírus-járvány alatt.

2,9 százalékos államháztartási hiánnyal számolnak

Magyarország EDP-jelentése 2,9 százalékos GDP-arányos államháztartási hiánnyal és 67,4 százalékos államadóssággal számol 2020-ra.

Munkahelymegtartó bértámogatást szorgalmaz az MKIK

Az MKIK ágazati szintű munkacsoportokat állított fel a kereskedelem, logisztika, élelmiszergazdaság, ipar, turizmus és pénzügy területén.
Világgazdaság Piactér