Bővülés után lejtmenet?

Hitel | Pénzügy

A tehergépjármű-finanszírozás az elmúlt esztendő egyik legdinamikusabban fejlődő piaci szegmensének bizonyult, amelyben jelentős szerepet játszottak az uniós csatlakozást követően életbe lépett könnyítések. A tehergépjárművek lízingpiaci kihelyezéseken belüli részaránya a korábbi évek közel 11-12 százalékos arányáról 2004-ben – a becslések szerint – 14-15 százalékra nőtt – mutatott rá Nemesánszky Marianna, a CIB Lízing Csoport üzletágvezetője. Az új gépjárművek értékesítése terén a 2003-as megtorpanást 2004-ben – az EU-csatlakozásnak köszönhető jelentős piaci átrendeződésnek megfelelően – mintegy 6-7 százalékos növekedés követte, így 2001-2004 között összességében mintegy 50 százalékos volt a bővülés.

Az új gépjárművek piacán enyhe, a használtpiacon erőteljesebb növekedést hozott az elmúlt esztendő – emelte ki Kozma Gábor, a Lombard Lízing tehergépjármű-üzletekért felelős igazgatója. A 2004-es évet jellemezte az is, hogy a svájci frank bázisú finanszírozás a személygépkocsipiac után a tehergépjármű-piacot is eluralta, többen nagyobb, 50-100 darabos flottabővítésre vállalkoztak, míg a kiélezett verseny a kockázatvállalási hajlandóságot növelte a finanszírozói körben – emelik ki a piaci szereplők.

A dinamikus bővülés motorját elsősorban a 15 tonna össztömeg feletti járművek értékesítési volumenének kimagasló – 2003. évi 21 százalékos és 2004 I-III. negyedévében mért 33 százalékos mértékű – növekedése jelentette. A súlykategóriák arányában tapasztalt változások egyúttal kockázattöbbletet is hordoznak, mivel az átlagos kihelyezés, változatlan ügyfélkör mellett nőtt – jegyezte meg Kozma Gábor.

Az EU-csatlakozás ugyanakkor felszabadította és korlátozásoktól mentessé tette az addig piaci-hatósági korlátokkal szabályozott nemzetközi fuvarozási piacot – emelte ki Nemesánszky Marianna. A határok eltűnésével a magyar fuvarozók számára kitágult a piac, amelyet sokan igyekeztek kihasználni: míg 2003-ban még 6-7000-es nagyságrendben regisztrált a közlekedési hatóság nemzetközi fuvarozói járművet, addig 2004 második fél évére ez a szám közel 19 ezerre nőtt.

A tehergépjármű-finanszírozási piac bővülésével párhuzamosan a hazai lízingcégek is kedvező számokat könyvelhettek el ebben a szegmensben. A Budapest Lízing például 25 százalékkal tudta növelni kihelyezéseit, míg a Lombard Lízing megerősítette pozícióját az élbolyban: piaci részesedésük a 2004 harmadik negyedévi jelentések alapján 13-14 százalékra nőtt. A K&H Lízingcsoport tavaly elsősorban a nagy nemzetközi, illetve belföldi fuvarozással foglalkozó cégek finanszírozásában vállalt kiemelkedő szerepet – tudtuk meg.

Az idén azonban már szűkösebb esztendőre kell felkészülniük a hazai lízingtársaságoknak. A piaci túlkínálat már 2004 végétől éreztette hatását a fuvarpiacon, és 2005-ben ez alapvetően ki fog hatni a beruházási kedvre és a lízingpiaci teljesítményre a tehergépjármű-piacon – mutatott rá Nemesánszky Marianna. A visszaesés mértéke véleménye szerint a 10 százalékot is elérheti, ugyanakkor némi mozgásra is esélyt lát az egyes kategóriák arányait illetően. Az EU-beli új autópályadíjak következtében ugyanis a korábban oly népszerű 7,5 tonna össztömegű jármű-kategória helyett a 12 tonna össztömegű nyerhet teret. Kismértékű visszaeséssel számol Báti Balázs, a Budapest Lízing ügyvezetője, míg a Lombard Lízing igazgatója a tehergépjármű-finanszírozási piactól szűk 10 százalékos növekedést vár. A 2004-ben piacot vesztett finanszírozók visszatérnek, erősödik a kamat- és a jutalékverseny – tette hozzá Kozma Gábor, aki egyúttal attól tart, hogy a gyenge bonitású ügyfélkör “megroggyan”, ezért a portfólióépítést tudatosabban folytatják.

A belföldi járműcserék erősödésére számít több piaci szereplő is, az uniós csatlakozással egyidejűleg ugyanis a biztonsági és környezetvédelmi előírások folyamatos szigorítása a járműpark fiatalítására kényszeríti a fuvarozókat, ám ezt elsősorban korszerűbb használt gépjárművekkel próbálják majd orvosolni. (FB)

Már eSzemélyihez is hozzárendelhető a vasúti bérlet

A MÁV-START teljes hálózatán elfogadják az elektronikus bérletet.

Újra barátkozik egymással a két gazdasági óriás

Kína kereskedelmi főtárgyalója megerősítette egy részleges kereskedelmi megállapodás előkészítésének hírét.
Világgazdaság Piactér