Élénkül a géplízing piaca

Hitel | Pénzügy

Az uniós csatlakozás utáni kivárást követően élénkülni látszik a gépek és berendezések lízingje, s mint Antall Pál, a Magyar Lízingszövetség elnöke rámutatott: pozitívumnak tekinthető, hogy egyre több bank kis- és középvállalati stratégiájában szerepel a lízing. Így az összportfólión belül akár a 30 százalékot is elérheti az arányuk középtávon, szemben a mostani 10 százalékkal. A bankok számára a kkv-szektor fontos ügyfélkör, s egy lízingkonstrukció kapunyitást jelenthet a számukra – fogalmazott Antall Pál.

Az idei első féléves gazdasági növekedés kapcsán a piac megélénkült – emelte ki Galambos Tibor, a CIB Lízing vezérigazgatója, amely tavasszal az új uniós támogatású ügyletek komplett lebonyolítására dolgozott ki terméket. Egyre nagyobb hangsúlyt fektetünk a kis- és középvállalkozásokra, melyek eddig nehezebben jutottak a szükséges forrásokhoz – tette hozzá. Ősszel nem kiugró, hanem inkább folyamatos bővüléssel számol a géplízing terén Galambos Tibor, s bízik abban, hogy az elmúlt években meghatározó szerepet betöltő, ám a korábbi támogatási rendszer megszűnésével, valamint az új EU-s támogatások bonyolult és lassú folyósításával drámaian visszaesett mezőgazdaságigép-piac ismét magára talál.

A gép- és berendezéslízing bővülését mutatja, hogy az első nyolc hónapban 20 százalékkal nőtt a finanszírozás volumene az előző év hasonló időszakához képest, ám ha a május 1-jét követő időszakot nézzük, akkor 30 százalékos a gyarapodás mértéke a bázishoz képest – mutatott rá Báti Balázs, a Budapest Lízing vezérigazgatója, hozzátéve: az uniós csatlakozást követően láthatóan nőtt a vállalkozások befektetési kedve.

Az idei év tendenciái között említhető, hogy a lízingfinanszírozás keretében kismértékben ugyan, de emelkedett a nem “guruló” gépek aránya (például nyomdagép), ám a nagyobb, közel 75 százalékos szeletet továbbra is a mozgó munkagépek (például targonca, földmunkagép, kombájn) teszik ki. Az előbbi szegmens Nyugat-Európában jóval nagyobb szerepet kap a finanszírozásban, s hasonló folyamatokra lehet számítani hazánkban is hosszú távon – vázolja fel a vezérigazgató a jövőképet, aki optimistán tekint a következő év elé: 2005-ben 30 százalékos bővüléssel számol.

Több olyan iparági terület van, amit egyelőre nem ért el ez a konstrukció, ám a jóváhagyott banki tőkekövetelményekre vonatkozó új szabályok (Bázel II) kapcsán jobban előtérbe kerülhet a lízingfinanszírozás, hiszen a hitelintézetek a fedezetértékelés szigorodó szabályozása miatt valószínűsíthetően kénytelen lesznek olyan ügyleteket elutasítani, amelyet az eszköz bázisú lízinggel meg lehet finanszírozni – emelte ki Safcsák Richárd, a HVB Leasing ügyvezető igazgatója.

Kezd megélénkülni a géplízing piaca – jegyezte meg Nagy Tamás, a Deutsche Leasing gazdasági igazgatója, aki decemberig fellendülésre számít. A fémmegmunkáló és műanyagipari gépek, a targoncák finanszírozására specializálódott társaság tervei szerint a 2004-re prognosztizált volumen fele az utolsó negyedévben realizálódna. Ebben szerepet játszhat, hogy a társaság hamarosan az eszköz alapú hitelnyújtást is palettájára veszi. Miután az uniós pályázatoknál a pénzügyi lízinget nem mindig nevesítették, így ezzel a konstrukcióval próbáljuk az üzleti lehetőségeket lefedni – magyarázta Nagy Tamás.

A főleg ipari, szolgáltatóipari szektorban finanszírozó HVB Leasing az uniós pályázatok kapcsán már számos ajánlatot készített, miután a gvop- 2004-2.1.1. pályázatnál a zárt végű pénzügyi lízinget önerőként elismerik. Főleg az 50 főnél kisebb, kis- és középvállalkozások igényelték a támogatást – mondta kérdésünkre Safcsák Richárd. A lehetőség a Budapest Lízingnél is meg van erre, ám ilyen ügyletre eddig még nem volt példa, s mint Báti Balázs rámutatott: nem ezektől a tranzakcióktól várja a gépfinanszírozás bővülését.

A piaci szereplők között jelentős verseny van, a lebonyolítás, a gyorsaság fontos, mint ahogy az ár, a kamat is – mutattak rá a piaci szereplők. A HVB Leasing igény szerint devizában is számlázza a havi lízingdíjakat az ügyfeleknek (dollárban, euróban, svájci frankban), ami az exportorientált ügyfeleknél jelent elvárást. A Deutsche Leasing euró alapú szerződéseinél az ügyfélnek szintén lehetősége nyílik eurós számlázásra és fizetésre.

Elektromos modellt is piacra dob a világ leghíresebb motorgyártója

Debütál a teljes mértékben elektromos LiveWire modell, a legendás Low Rider S modell pedig visszatér.

Csaknem kétszázezer állás a partnereknél

Hét év alatt nyolcvanegy piaci szereplővel kötött stratégiai együttműködést a kormány.
Világgazdaság Piactér