Éleződő verseny az autófinanszírozási piacon

Hitel | Pénzügy
Míg 2003 a kockázatvállalási hajlandóságról szólt a hazai személyautó-finanszírozási piacon, addig 2004-ben az árazás lesz a középpontban. Egyes akciók már olyan alacsony thm-eket hirdetnek, amilyenekkel Németországban lehet találkozni, s kérdéses, hogy erről a szintről van-e visszaút.

Az elmúlt év utolsó hónapjai nem várt fellendülést hoztak a hazai személygépkocsi-vásárlások terén. A regisztrációs díj körüli bonyodalom, illetve az EU-csatlakozást követően kialakuló autóárakkal kapcsolatos bizonytalanság egyeseket lépésekre kényszerített, másokat pedig kivárásra. Ennek eredményeként jelenleg a holtszezon jelei figyelhetők meg a piacon – fogalmazott Kovács István, a K&H Lízing csoport értékesítési igazgatója.

A 2003-ban 17 százalékkal bővülő autófinanszírozási piac szereplői erre aligha számítottak, főként, hogy az elmúlt évet jellemző éles verseny közepette számottevően növelték kockázatvállalási hajlandóságukat – magyarázza Antall Pál, a Porsche Bank vezérigazgatója, a Magyar Lízingszövetség elnöke. A lízingcégek több eszközt is bevetettek: egyre apadó, sőt, egyes esetekben már 0 százalék önerő, az ügyfél használt autójának a piacinál magasabb áron történő beszámítása.

Az erősebb kockázatvállalási hajlandóság persze nem azonos mértékben volt jellemző a piacon, ebből a szempontból is akadtak kivételek. Több cég beszámolójából az derült ki, hogy igyekezett leszorítani a kockázati költségeket. Ehhez persze – a konzervatív kihelyezési politikán túl – elengedhetetlen a partner kereskedők portfóliójának rendszeres áttekintése, és szükség esetén az elviselhetőnél nagyobb “hibaszázalékkal” dolgozó partnerek kiszűrése is. (Ezzel együtt a nagyobb társaságok közül is többnél emelkedett tavaly a leadott autók aránya.)

Az autóeladásoknál jelenleg tapasztalható holtpontról az akciós finanszírozási ajánlatokban látják a kiutat a kereskedők. Az idei év az árazásról szól majd a személygépjármű-finanszírozási piacon, azaz a teljes hiteldíjmutató (thm) terén ki tud a legvonzóbb ajánlattal előrukkolni – hangsúlyozza Kovács István, aki úgy látja: az autókereskedések kezdik felismerni, a nulla önerő számukra sem jelent tökéletes megoldást. Az így vásárolt gépkocsiknál ugyanis az éven belüli bedőlési arány jóval magasabb az átlagosnál, s ezen esetekben a finanszírozók visszaírják a kereskedőktől a jutalékot. Az idén maradnak tehát a versenyképes, ám kockázati szempontból is elfogadható önerők mellett, amelyekhez viszont egy rendkívül attraktív thm-et kapcsolnak. A teljes hiteldíjmutató alapján pedig a vásárlók egyértelműen el tudják dönteni, melyik a legjobb ajánlat. Érdekes egyébként, hogy a lízingcégek közötti verseny eredményeként a fővárosban lelhetők fel a legkedvezőbb thm-ek, míg vidéken a valamivel drágább finanszírozást is elfogadják az ügyfelek – jegyzik meg egyes szereplők.

A személygépkocsi-vásárlók már elvárják a 10 százalék alatti thm-eket a svájci frank alapú finanszírozásoknál. A piacon azonban ennél jóval kedvezőbb teljes hiteldíjmutatóval is szembe találhatja magát a szemlélődő (3,07 százalékot is hirdetnek). Ez magában hordozza azt a veszélyt, hogy a piac megszokja ezt az alacsony árszintet, s innen már nem, vagy csak nagyon nehezen lehet újra visszatornázni a thm mértékét. (Hasonló folyamat játszódott le két éve a nehéz-tehergépjárművek finanszírozási piacán: az egyik finanszírozó kitartóan alacsony thm-ű termékkel akvirálta ügyfeleit, s ez a szint jellemzi azóta is a szegmenst.)

Az akciók hátterében importőri, kereskedői és finanszírozói támogatások állnak – jegyzi meg Nagy László, a CIB Lízing Rt. üzletág-igazgatója. A versenyben a lízingcégek a nettó kamatfelár csökkenését “nyelik le”, a kereskedések pedig önmérsékletre kényszerülnek a jutalékok mértéke terén.

S mit hoz az idei év a személygépkocsik eladásában? Ez alapvetően a forint/euró árfolyam alakulásának függvénye – vélik egyes szakemberek, s szerintük tévednek azok, akik azt remélik, hogy május után komolyabb csökkenés következik be az autóáraknál – folytatják. Emellett egy másik tényező is kihathat az árakra. Az autókereskedők ugyanis több forrásból, a magyarországi importőrök mellett külföldi disztribútoroktól is beszerezhetik a gépkocsikat. E lehetőség azonban elsősorban a nagyméretű márkakereskedések versenyhelyzetét javítja – jegyzi meg Kovács István, aki 10 százalékos bővülésre számít az idén az új autók értékesítése terén, s ennél nagyobb mértékű bővülést prognosztizál a finanszírozással vásárolt új személygépkocsik piacán. Fehér András, a Raiffeisen Lízing Rt. üzletág-igazgatója szerint az EU-csatlakozás, illetve a jogszabályváltozások miatt az idén nem folytatódik az új gépjárművek eladásainak előző években tapasztalt dinamikus növekedése. Ezek alapján – véli a szakember – 0-5 százalékos bővülés, esetleg stagnálás várható 2004-ben. Hasonló várakozásokról adtak számot az MKB-Euroleasingnél is: a cég irodavezetője 10 százalék körüli növekedésre lát lehetőséget ebben az esztendőben.

Jó színben van a fővárosi taxipiac

Néhány év alatt negyedével ugrott meg a taxisok száma Budapesten.

Gördülékenyebbek lehetnek az őszi bértárgyalások

Legkésőbb november végéig, december elejéig egyezségre jutnának az áruházláncokkal a jövő évi béremelés mértékéről a szakszervezeti vezetők.
Világgazdaság Piactér