Elmozdulás a holtpontról

Hitel | Pénzügy
Bár a gépkocsilízing-piacon több ezer "visszafoglalt" autóról érkeznek hírek, a piaci szereplők többsége nem az új gépjárművek eladásánál látja a kockázatot, hanem az utóbbi időben igencsak elszaladt használtak értékesítésében.

Az első negyedévben mit sem csökkent a személygépjármű dominanciája a hazai lízingpiacon, jóllehet az év elején még holtszezonról beszéltek a piaci szakemberek. A regisztrációs díj körüli bonyodalom, illetve az EU-csatlakozást követően kialakuló autóárakkal kapcsolatos bizonytalanság többeket kivárásra kényszerített. Az autóeladásoknál tapasztalható holtpontról az akciós finanszírozási ajánlatokban látták a kiutat a kereskedők, amely egyre több helyen a nullaszázalékos, illetve alacsony thm-ekben testesült meg. S bár ez néhol beváltotta a hozzá fűzött reményeket, az adatok ismeretében azt látjuk, hogy az első negyedévi autóeladási statisztikák közel 4 százalékos visszaesésről tanúskodnak az előző esztendő hasonló időszakához képest.

A gépkocsi-finanszírozás túljutott a nehezén, alacsony thm-ek uralják a piacokat, a kamatszintek a nyugat-európaihoz közelítenek – adott helyzetképet Antall Pál, a Raiffeisen Lízing vezérigazgatója. A március második felét, illetve az áprilist jellemző erős felfutásban a kereskedések komoly marketingtevékenysége is szerepet játszott, nevezetesen az, hogy május elsejét követően emelkednek a gépkocsi-

árak – mondta Kovács István, a K&H Lízingcsoport megbízott értékesítési igazgatója.

Az év elején napvilágot látott akciók mindenesetre elindítottak egyfajta trendet, ami a jutalékok alakulásában is tetten érhető, elsősorban Budapesten és a nagyobb városokban. A svájci frank alapú, 7 és 8 százalék közötti thm-ű finanszírozási termékekre jelentős a kereslet, ezért a nagy dílerek általában már csak 5-6 százalék körüli jutalékkal dolgoznak – emelte ki Kovács István. Fellelhetők a piacon a gyár, az importőr, illetve a kereskedés által támogatott, 0-3 százalékos thm-ű konstrukciók is, ám ezek az ajánlatok csak az új személygépjárművek egy adott körére vonatkoznak, így például a raktárkészleten lévő autókra, egy új, vagy épp egy kifutó típus modelljeire.

A lízingpiaci kamatverseny a legjobb módszer arra, hogy a jutalék nagyságát leszorítsa – hangsúlyozta Galambos Tibor, a piacvezető CIB Lízing vezérigazgatója -, igaz, ehhez a disztribúciók árréspolitikájának változására is szükség van. Az egészséges dolog az lenne, ha a kereskedés az autóeladásokból élne meg, s a profit meghatározó részét nem a jutalékok adnák. A fő kérdés tehát: mikor jelennek meg hazánkban a nyugat-európai árrések? – veti fel Galambos Tibor.

Bár a gépkocsilízing-piacon több ezer “visszafoglalt” autóról érkeznek hírek, a piaci szereplők többsége szerint az újgépjármű-eladások nem váltak kockázatossá, az ügyfelek fizetési hajlandósága semmivel sem rosszabb, mint más hitelezési területen. Amitől azonban tartanak a piac főszereplői, az a használtautó-

eladás, aminek arányát igyekeznek is féken tartani portfóliójukon belül. A magyarázat egyszerű: a vevők bonitása itt már nem olyan jó, mint az új autót vásárlókénál, ráadásul a használtautó-eladásoknál is utat tört az önerő mértékének csökkenése – jegyezte meg Antall Pál. Mindennek a lízingcégek értékvesztési számai látják kárát: ez a használt autók esetében 3-4-szer nagyobb, mint az újaknál.

Bár az autófinanszírozási piac a gépjárműeladásokon múlik, a piaci szereplők nem ülnek tétlenül. A CIB Lízing az első öt hónapban közel 17 százalékos bővülést könyvelhetett el, amelyet a sikeres akvizíciós tevékenységgel magyaráz Galambos Tibor. Ugyancsak ezt az irányt tartotta szem előtt a Postabank Lízing is, amelyet termékfejlesztéssel is kiegészített. Ez a március-májusi hónapok forgalmában meg is látszott – mondta Németh Péter, a Postabank Lízing értékesítési-fejlesztési igazgatója. A piaci igények feltérképezését követően született meg a 120 hónapos futamidejű termékük, s javítottak a használt autók árazásán is. Bár mint Németh Péter megjegyezte: nem szeretnék, ha a portfóliójukban az új és a használt autók arányában érdemi változás történjen. A társaság stratégiai terve között szerepel, hogy a cégcsoport termékeit elérhetővé tegyék a teljes bankhálózatban.

Az idei évnek új üzletpolitikával futott neki a K&H Lízingcsoport. Árazásban és nem kockázatvállalásban kívánunk versenyezni – hangsúlyozta Kovács István -, éppen ezért nulla önerejű termékük nincs, a futamidő hosszát 72 hónapban maximálták, s a nagyméretű márkakereskedésekre koncentrálnak. A társaság kihelyezései az idén 10 százalékkal bővültek, a második fél évben azonban ennél számottevőbb növekedéssel számolnak.

A leglényegesebb kérdéssé az ár lépett elő a hazai autófinanszírozási piacon, hiszen a termékek – így az önerő nagysága, a futamidő – másolhatók – emelte ki Antall Pál. A jövőt a maradványértékesítéses konstrukcióban látja a Raiffeisen Lízing vezérigazgatója, hiszen – mint mondja – a nyugat-európai adatok önmagukért beszélnek. Míg a német piacon 80 százalékot tesz ki ennek a terméknek az aránya, addig hazánkban alig 3 százalékot.

Kiderült, hol a legdrágább a mozijegy a világon

Egyes országokban a hagyományos és a 3D-s filmek közötti jegyárak akár több, mint 30 százalékkal is eltérhetnek egymástól.

Az ekhós nehezen kap babavárót

Több olyan visszajelzés érkezett a Világgazdasághoz, amely szerint az ekhós adózási forma fennakad a pénzintézeteknél hitelbírálatkor.
Világgazdaság Piactér