Elsöprő növekedés a régióban

Hitel | Pénzügy

A kelet-európai vállalatok befektetési igényének növekedése a lízingpiacokon is tetten érhető. Hazánkban, Közép-Európa legnagyobb lízingpiacán 2003-ban 3,9 milliárd eurót helyeztek ki, míg Csehországban 3,4, Lengyelországban mintegy 2,5, Szlovákiában pedig mintegy 1,1 milliárd eurót. A kép azonban vegyes, hiszen Csehországban némi csökkenésről árulkodnak a számok az előző esztendőhöz képest, míg a magyar piac 24, a lengyel 21,5, a szlovák 13 százalékos bővülést produkált – vázolta fel a régióban zajló folyamatokat Nyerges László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára. Az összberuházásoknál a lízing részaránya mintegy 20 százalékot tesz ki mindegyik országban, szemben a Németországban tapasztalható 18, avagy az angliai 14 százalékkal.

A nyugat-európai lízingpiacok számára csökkenést hozott az elmúlt esztendő. A 26 országot tömörítő Európai Lízingföderáció (Leaseurope) 1300 tagja 193,9 milliárd euró értékben finanszírozott beruházást, szemben az előző évi 199 milliárddal. Ezen belül az ingatlanlízing közel 8, míg az összes többi berendezés- finanszírozás mintegy 2,5 százalékkal morzsolódott le. A kontinens négy legnagyobb szereplője (Nagy-Britannia, Német-, Olasz-, Franciaország) közül egyedül a német és a francia lízingpiac tudott szinten maradni, az olasz társaságok – főként az ingatlanlízing drasztikus visszaesésének eredményeként – 16,8, az angolok 8 százalékos visszaesést könyvelhettek el.

Az idei év azonban biztatóan indult, az első negyedév erősödést hozott szerte Európában, ám kérdés, hogy ez az elkövetkező hónapokban is folytatódik-e – mondta Nyerges László, hozzátéve: régiós szinten mindenképp. A legfontosabb lízingtárgynak Kelet-Közép-Európában a gépjárművek tekinthetők, míg az ingatlanlízing alig-alig fordul elő. A gépipari lízing is gyerekcipőben jár a térség országaiban, jóllehet a szakemberek jelentős növekedési potenciált látnak benne. A tavalyi magyar gépkocsi-eladási adatok egyébként uniós szinten kiemelkedőnek számítanak, hiszen több autó talált gazdára hazánkban, mint Nagy-Britanniában, avagy Franciaországban – emelte ki a főtitkár, aki fájlalja, hogy a szövetségen belül a térséget nem szerepe szerint kezelik. A föderáción belül most lezajlott elnökségváltás azonban egyúttal változást is hozhat a régió megítélésében. Az új elnök, Alain Vervaet – aki egyébként az ING Bank lízingcégének a vezérigazgatója – ugyanis máris fantáziát lát a közép-európai országok autófinanszírozásában – tudtuk meg.

A lízing törvényes keretei Közép-Európában alapvetően nem rosszabbak, mint nyugaton, jóllehet a szabályozások országonként változók. Mindenhol mások a felfogások arról, hogy mi is a lízing, és hogyan kell szabályozni – mondják a nemzetközi szereplők. A jogi biztonság a régióban garantálva van, és a kockázati elemek sem kiugróbbak, mint a nyugat-európai országokban. A piaci szereplőknek ugyanakkor olyan speciális tényezőkkel, mint a csalással, számolniuk kell – emelik ki a szakemberek az elmúlt évek tapasztalataiból. Ez főként a gépkocsilízingre jellemző – teszik hozzá.

Tény mindenesetre, hogy a kelet-európai piacon az osztrák lízingtársaságok szerezték meg a legnagyobb piaci részesedést. Ebben számos tényező játszott szerepet, de legfőképpen a földrajzi közelség. A bővülő piacból azonban a német vállalatok is profitálni akarnak. Ennek egyik példája a VR-Leasing tevékenysége, amely a kelet-európai üzletét többek között a VB-lízinggel egyesítette.

Az elkövetkező években konszolidációra számítanak a szakemberek a lízingpiacon, amelynek során a tisztán hazai vállalatok elveszíthetik jelentőségüket. Szlovákiában a piac 90 százalékán tíz szereplő osztozik, és közülük mindössze egy van szlovák kézben. A verseny erősödik, s idővel egyre több nemzetközi vállalat kapcsolódik be a vállalati finanszírozásba az ügyféligények növekedésével párhuzamosan – hangzik a jövőkép.

Vannak azonban, akik egy kicsit távolabbra tekintenek már. A VB-Leasing például már Szerbiában és Bosznia-Hercegovinában tevékenykedik, mások Oroszország, Ukrajna és Románia piacain szeretnék megvetni a lábukat, bár mint fogalmaznak, a jogi biztosítékokon még van mit javítani.

Nem olcsó mulatság az Oktoberfest

Éppen Münchenbe készül, de nem tudja, mennyi pénzt vigyen magával? Eláruljuk, mennyibe kerül egy korsó sör, vagy egy pár bajor kolbász, és azt is, hogy mire számítson.

Kuba ökröket vet be az üzemanyaghiány miatt

Nyolcezer ökröt vetnek be mezőgazdasági munkákhoz. A súlyos üzemanyaghiány miatt sok traktor kihasználatlanul vesztegel.
Világgazdaság Piactér