Használtautó-finanszírozás: éleződő verseny

Hitel | Pénzügy
Az új autók piacának szűkülésével párhuzamosan egyre több lízingpiaci szereplőnél billent át a mérleg nyelve a használt autó javára. A verseny azonban ebben a szegmensben is erősödik, a fiatal, egy-két éves autókat a legtöbb lízingcég újautó-finanszírozási feltételekkel kínálja.

Bár a harmadik negyedév az újautó-eladások visszaesési ütemének enyhülését hozta, a használtautó-szegmens egyre nagyobb teret nyer a hazai lízingtársaságok portfóliójában, amelyekben közel fele-fele arányban vannak használt és új autók; persze vannak, akik ennél is nagyobb mértékben elmozdultak a használt autók felé. Ez mindenhol stratégiai kérdés, hiszen a növekedési kényszerre válaszokat kell találni, s vannak, akik ezt a használt autóknál találják meg – mutatott rá Antall Pál, a Magyar Lízingszövetség elnöke. Az új autók piacának stagnálása és a márkafinanszírozók előretörése következtében egyre több nagy márkasemleges finanszírozó nyit a használt kocsik irányába – fogalmazott Nagy László, a CIB Lízing csoport ügyvezető igazgatója. Az ügyfelek – a piaci szereplők tapasztalatai alapján – egyelőre kevésbé árérzékenyek használtautó-vásárlásnál, így a kereskedők magasabb jutalékokat építhetnek be az ajánlatokba. Az ilyen autót vásárló ügyfelek számára elsősorban az a fontos, hogy a már meglévő gépkocsiját beszámítsák, a kiszemelt jármű állapota jó legyen, s havonta ne terhelje magas törlesztőrészlet a pénztárcáját. S mint Antall Pál kiemelte: a THM ez esetben kevésbé beszédes, hiszen az autó árát nem igazán lehet jól meghatározni. A klasszikus használtautó-kereskedéseknél még viszonylag könnyebb a piacszerzés, kevésbé kiélezett a verseny – jegyezte meg Kőszegi László, a K&H Lízingcsoport személygépjármű-finanszírozási igazgatója.
A verseny éleződése azonban ezt a szegmenst sem kerüli el; az Erste Lízingnél a finanszírozók marzsának szűkülését és a forgalmi jutalékok mértékének csökkenését vetítik előre, míg Kőszegi László szerint a futamidők kitolódásával a termékfejlesztés egyre jelentősebb szerepével is számolni kell. Ezt az irányt jelzi, hogy a nem túl régi használt kocsikat egyre több finanszírozó vállalja újautó-finanszírozási feltételekkel, legalábbis kamatágon. Ráadásul már nem csak új autóba lehet beszámítani használtat, hanem használtba is a használtat. Az idősebb autóknál egyre több társaság kínál már 20 százalék alatti kezdőrészletet, egyes akcióknál pedig a 10 százalék is fellelhető. A futamidő is egyre kezd kitolódni: vannak lízingcégek, amelyek 12 éves korig finanszíroznak autókat; s mostanra már 120 hónapos kölcsön is fellelhető a palettán. (Igaz, egy tíz év feletti gépkocsinál 17-18 százalékos THM alatt nem „ússza meg” a svájci frank alapú hitelt az ügyfél, míg egy kevésbé öreg autónál 10 százalék körüli THM-mel számolhat.)
Többen azonban igyekeznek „mértékkel” követni a piaci trendet. Viszonylag sok szerződést lehetne kötni 10-12 évnél öregebb járművekre, nagyon nagy kockázattal. Erre azonban a Lombard Lízing nem vállalkozik – mondta Anderle Ádám, a társaság gépjármű-finanszírozási vezérigazgató-helyettese. Húszszázalékos kezdőrészlet alatt nem finanszíroz az Uniqa Leasing – fogalmazott Polányi Zoltán, az ez év májusában piacra lépő s kimondottan a használtautó-piaci szegmenst megcélzó társaság ügyvezető igazgatója. A lízingcégek igyekeznek kivédeni azt is, hogy „látatlanba” finanszírozzanak, hiszen ez rejtett kockázatot jelent. Az Uniqa Biztosító kárrendező társasága, a Dekra vizsgálja át az Uniqa Leasing számára az autókat, a Budapest Autófinanszírozó Rt. pedig a Magyar Autóklubbal működik együtt: a finanszírozás egy kötelezően elvégzett műszaki átvizsgálás után történik. A CIB Lízing pedig országos hálózatot üzemeltető, független, állapotfelmérést végző vállalkozásokat von be.
A használtautó-finanszírozás kockázata jóval nagyobb, a gépjármű eredete, illetve az értékelése számít a legfontosabb tényezőnek – mondta Kolossváry Ádám, a Merkantil csoport elnök-vezérigazgatója, hozzátette: a hosszú távú kereskedői kapcsolatok azonban segítenek kiküszöbölni a csalásokat. A verseny egyaránt éleződik az új és használt autók szegmensében, az utóbbi azonban sokkal veszélyesebb – fogalmazott Révész Tamás, a Budapest Autófinanszírozási Rt. vezérigazgatója. Ebben az ágazatban ugyanis véleménye szerint igen sok a csalás, illetve a csalási kísérlet. Az átlagos önrész csökkenése és a futamidő növekedése miatt ugyan nagyobb hangsúlyt fektetnek a lízingtársaságok az ügyfélminősítésre – a BAR-, illetve giro-lekérdezés alapvető elem –, a csalások zömét azonban hamis okmányokkal követik el. Éppen ezért létkérdésnek tartja Kühne Attila, az MKB-Euroleasing igazgatója, hogy a partnerek megfelelő szűrésen essenek át. A megkérdezett lízingcégek igyekeznek folyamatosan nyomon követni a hozzájuk tartozó nagyobb kereskedések portfóliójának alakulását mind forgalmi, mind pedig kockázati szempontból.
Több lízingtársaság is arról számolt be, hogy a használt autó portfóliója alig gyengébb fizetőképességű, mint az új, ám mint egyesek megjegyezték: a szoros verseny mindig rákényszerít bizonyos szereplőket arra, hogy könnyelmű kockázatokat vállaljanak. Sőt, mint Révész Tamás kisebb-nagyobb mértékben megégette már magát kisebb-nagyobb mértékben. A kockázatkezelés józanságot követel meg, főként, hogy a használt autóval jobban be lehet „fürödni”, mint az újjal – hangsúlyozta a szövetség elnöke. Az MNB tanulmánya is rávilágít a reális veszélyre: a piacot jellemző marzsok nem elegendők a profithoz, a vállalat működéséhez szükséges tartalékokat nem lehet velük fedezni – jegyezte meg Kolossváry Ádám.

Tévhit, hogy a visszavett autókat lényegesen a piaci ár alatt lehet megvásárolni, mivel azok állapota átlag alatti, nem beszélve arról, hogy a lízingcéget elszámolási kötelezettség terheli az egykori ügyfele felé – vallják a piaci szereplők. Mivel használt autó esetében a finanszírozók magasabb önrésszel és „izmosabb” kamatokkal dolgoznak, új kocsit pedig szinte már csak „akcióban” lehet vásárolni, ugyanazon modell esetében (azonos konstrukció mellett) alig kell az új autóért többet fizetni havonta, mint például az egyéves gépkocsiért – jegyezték meg a Lombardnál.

Több mint hat és félmillió amerikai vár segítségre

Soha nem látott szintre nőtt a munkanélküli segélyt kérők száma az Egyesült Államokban a koronavírus-járvány alatt.

2,9 százalékos államháztartási hiánnyal számolnak

Magyarország EDP-jelentése 2,9 százalékos GDP-arányos államháztartási hiánnyal és 67,4 százalékos államadóssággal számol 2020-ra.

Munkahelymegtartó bértámogatást szorgalmaz az MKIK

Az MKIK ágazati szintű munkacsoportokat állított fel a kereskedelem, logisztika, élelmiszergazdaság, ipar, turizmus és pénzügy területén.

Pirelli-alelnök: azonnali tőkeinjekcióra van szüksége a nyugati piacoknak

Marco Tronchetti Provera szerint az európai és nyugati gazdaság újraindulása fokozatos lesz, de ehhez minél gyorsabb tőkeinjekció kell.
Világgazdaság Piactér