Elemzés

Cunami vagy Cavinton?

Az uniós forrásokkal foglalkozó magyar tanácsadói piac egyik jelentős szereplője, a Magyar Pályázatkészítő Iroda (Mapi) nemrég átfogó tanulmányt tett közzé az Új Magyarország fejlesztési tervről (ÚMFT) és az azt megvalósító intézményrendszerről. „Követ akartak dobni az állóvízbe” és vitát gerjeszteni az EU-forrásokról, a magyar fejlesztéspolitikáról általában. A felhívás kétségkívül időszerű. De nem mindegy, mit kezdünk a szembenézés lehetőségével.

"A kiigazítás árát most részben a pénzügyi szektorral fizettetnék meg"

Az elmúlt héten a nemzetközi pénzpiac és az európai politikai vezetők egyaránt világossá tették: Magyarország nem térhet le a fiskális stabilizáció pályájáról. A válaszul bejelentett stabilizációs intézkedések inkább pozitív fogadtatásra számíthatnak, ugyanakkor sajátosságuk, hogy a kiigazítás árát ezúttal jelentős részben a pénzügyi szektor szereplőivel, illetve a közszféra pénzügyi vezetőivel szándékozik megfizettetni a kormány.

A nyugat-európai áramtőzsdék nyomdokaiban

Július 1-jén Magyarországon is elindul az áramtőzsde, a HUPX. Mint azt a nyugat-európai példák is igazolják, a szervezett piaci kereskedelem több szempontból hasznos eszköz a mindennapi kihívások kezelésére.

Több EU-pénzt egyszerűbben a dinamikus cégeknek

Az Európai Unió 2007–2013 közötti költségvetésének félidején túl érdemes újraértékelni az eddigi uniós támogatási rendszert, és olyan lényegi változtatásokat bevezetni, amelyekkel a források felhasználása hatékonyabbá válhat.

Az orbáni konszolidáció német szemmel

„Az MSZP-nek most mindenekelőtt arra kell törekednie, hogy arculatában minél inkább megerősítse a „szociális igazságosság” dimenzióját. Ez a közelmúltban igencsak elhalványult, különösen a népszerűtlen ex-miniszterelnök, Gyurcsány Ferenc vezetése alatt, amikor az MSZP tőkebarát, szociálliberális, korrupt csoportosulássá vált. (…) Az orbáni konszolidáció központi feltétele, hogy az új kormány ne csak az államháztartási hiányt csökkentse, hanem a bizalomvesztés mértékét is, mely a magyar társadalmat jellemzi a politikai vezetés kapcsán.” Ezeket a gondolatokat a magyar választásokról írott elemzésében fogalmazta meg Kai-Olaf Lang, a németországi Tudomány és Politika Alapítvány (Stiftung Wissenschaft und Politik - SWP) Közép- és Kelet-Európa szakértője, akinek nevével gyakorta találkozhatunk a magyar sajtóban is.

A fúrótorony katasztrófája az olajipar Csernobilja

2010. április 20-a valószínűleg fekete napként vonul be a Mexikói-öböl partja mentén élők és a BP naptárába, ugyanis ekkor robbant fel és gyulladt ki – eddig ismeretlen okból – a Deepwater Horizon nevű mélytengeri fúróplatform. Az Exxon Valdez tankhajó bő húsz évvel ezelőtti alaszkai szerencsétlensége óta a legnagyobb, akár még azt is meghaladó olajszennyezés minden bizonnyal új fejezetet nyit az olajmultik történetében. Sőt, úgy tűnik, a közvetlen környezeti és pénzügyi károkon messze túlmutat a katasztrófa, melyet akár már most az olajipar Csernobiljának lehet nevezni.

"A következő években szinte megállhat a felzárkózásunk Európához"

Bár úgy tűnik, a nemzetközi szervezetek sikertörténetként értékelik az elmúlt évek stabilizációs lépéseit, a várható növekedésre vonatkozó előrejelzéseik mégis kiábrándítóak: a következő 2-3 évben legfeljebb 1-2 százalékos ütemben bővülhetnek a magyar gazdaság termelőkapacitásai. Ez praktikusan azt jelenti, hogy szinte megáll a felzárkózásunk Európához.

A 6-7 napos munkahét bevezetése kellene a felzárkózáshoz?

A minap a hírTV-ben hangzott el egy milliárdos magyar vállalkozó véleménye, miszerint a felzárkózáshoz 6-7 napos munkahét bevezetése volna szükséges Magyarországon. Ebben a mondatban és mögötte sok minden benne van: a magyar ipar elmúlt húsz éve, jelene és jövője.

Ne többet dolgozzunk – hanem okosabban!

A minap hallhattuk egy milliárdos honfitársunk véleményét, miszerint a felzárkózáshoz hat-hét napos munkahét volna szükséges. A szerzőnek, aki negyed évszázada termelési tanácsadó, merőben más a véleménye.

Akár a felelős kormányzással is lehet nyerni

Mítosz csupán, hogy felelős költségvetési politikával nem lehet választást nyerni egy kormánynak – legalábbis a fejlett demokráciákban. A fiskális kiigazítások közül a kiadások csökkentésére irányulók a sikeresek.
Világgazdaság Piactér