Telekommunikáció

A játékfejlesztésben látják a jövőt a leendő programozók

Az  informatikus hallgatók háromnegyede nem dolgozik, ami részben ellentmond annak az iparági vélekedésnek, hogy az informatikus tanulókat ma már a tanulópadban „levadásszák”. A legnépszerűbb területek pedig az informatikus szakokon tanuló diákok körében a jövőbeli karriertervek kapcsán a játékfejlesztés, a mobilfejlesztés és az IoT az eNET friss felmérése szerint.

Az eNET 2018 májusában kérdőíves kutatással mérte fel a leendő informatikusok szakmai gyakorlattal, karrierrel kapcsolatos elképzeléseit, várakozásait.

A válaszadók 12 százaléka még idén, legnagyobb része (több, mint 57 százalékuk) várhatóan 2019-ben vagy 2020-ban fog végezni. Majdnem 18 százalékuk 2021-ben fejezi be előreláthatólag a tanulmányait. 7 százalékuk pedig még nem tudja, hogy mikor fog végezni.

A válaszadók több, mint 21 százaléka már dolgozik valamilyen munkaviszonyban és további 6 százaléknak folyamatban van a munkába állása,

mindez részben ellentmond annak a közkeletű iparági vélekedésnek, hogy az informatikus hallgatók túlnyomó többsége már tanulmányai közben elhelyezkedik.

Fotó: AFP

Több, mint felük (52 százalék) állította azt, hogy jelenleg nem dolgozik, de szeretne programozóként dolgozni. A munkaviszony tekintetében a legtöbben főállásban, bár részmunkaidőben dolgoznak, de sokan teljes munkaidőben vagy mellékállásban, esetleg alkalmi jelleggel. A válaszadók 17 százaléka ugyanakkor nem szeretne programozóként elhelyezkedni.

A válaszadók több, mint 44 százaléka 1 éven belül tervezi a szakmai gyakorlatát. 31 százalékuk már volt vagy éppen a megkérdezés idején volt gyakorlaton.

A megkérdezettek több, mint ötöde (21 százalék) játékfejlesztő szeretne lenni, amivel ez tűnik a leginkább kívánatos területnek a hallgatók körében.

További szimpatikus elhelyezkedési területek az informatikusok számára még a mobilfejlesztő, IoT fejlesztő, hálózatmérnök, tesztmérnök és webfejlesztő. Kevésbé vonzó szakmák a megkérdezettek között a projektmenedzser, IT menedzser, oktató/tanár, gazdaságinformatikus, adatelemző, adatbiztonsági szakember, adatbányász vagy adatbázis fejlesztő. Az informatikusok kicsit több, mint negyede (28 százalék) nem tudja még, hogy mivel szeretne foglalkozni.

A felmérésről

A kutatás 18 hazai felsőoktatási intézmény és 1122 informatikus hallgató részvételével zajlott. A megkérdezettek közül a legnagyobb arányban a gazdaságinformatikusok és a mérnökinformatikusok képviseltették magukat, 37 százalék illetve 26 százalékban. Ezt követte a programtervező informatikus szak 18 százalékkal. Nagyon kis elemszámban válaszoltak még az informatikus könyvtáros, animáció és üzemmérnök-informatikus szakok hallgatói, ezen képzések kisebb létszámmal indulnak és csak néhány helyszínen folynak hazánkban.

 

IT játékfejlesztés informatikus
Kapcsolódó cikkek