Telekommunikáció

Megállt a személyi számítógépek piacának zsugorodása

Az előzetesen vártnál jobban sikerült a tavalyi negyedik negyedév a személyi számítógépek globális piacán, a teljes évet vizsgálva pedig lényegében megállt a szegmens zsugorodása.

A prognosztizált 4,7 százalék helyett csak 3,7 százalékkal csökkent a PC-értékesítés az egy évvel korábbihoz képest – derül ki az IDC elemzéséből. A múlt év utolsó három hónapjában 68,1 millió PC-t (asztali számítógépet, notebookot és munkaállomást) adtak el a gyártók világszerte.

Bár a prognosztizáltnál jobb lett az eredmény, a nehézségeket jól mutatja, hogy 2012 óta tavaly volt a legkisebb mértékű különbség a harmadik és a hagyományosan az év legerősebb időszakának számító negyedik negyedév között. A piackutató elemzése szerint ennek hátterében az amerikai–kínai kereskedelmi háború, ellátási problémák, illetve a kereskedők korábbi készletfelhalmozása áll. A karácsonynak köszönhetően az év végén jellemzően a lakossági PC-vásárlások pörgetik fel a szegmenst, tavaly azonban meglepő módon a vállalati vásárlások is meghatározók maradtak ebben az időszakban.

A Windows 7 támogatásának 2020-as megszűnése miatt ugyanis egyre több cég dönt meglévő készülékei cseréjéről.

Ez különösen nagy forgalmat hozott az üzleti szegmensben Japánban, de az Egyesült Államokon kívül lényegében minden vizsgált régióban jobb eredményeket értek el a gyártók, mint azt az előrejelzések mutatták.

Jót tett a piacnak, hogy a vállalkozások Windows 10-re váltottak
Fotó: Shutterstock

Az IDC előzetes adataiból egyébként úgy tűnik, hogy 2018-ban lényegében megállt a szektor zsugorodása. A piackutató közlése szerint a múlt évben összesen 258,5 millió személyi számítógépet adtak el a gyártók világszerte, ez mindössze 0,4 százalékos csökkenés az egy évvel korábbihoz képest. Kérdés ugyanakkor, hogy mennyire lesz tartós a tavaly tapasztalt kedvező folyamat. A múlt évben ugyanis jelentős mértékben segítette a piacot a Windows 10-re történő átállás az üzleti szegmensben, ám ez a pozitív hatás a következő időszakban megszűnhet vagy minimálisra csökkenhet.

A január elején Las Vegasban tartott szórakoztatóelektronikai kiállításon, a CES-en jól látszott, hogy a gyártók az elmúlt években bevált stratégiát igyekeznek követni.

Egyrészt nagy figyelmet fordítanak az üzleti felhasználók kiszolgálására, amit többek között a minden korábbinál könnyebb, karcsúbb és hosszabb üzemidejű ultrabookok jeleznek. A másik izgalmas trend pedig az, hogy igyekeznek minél jobban kedvezni a PC-s játékok rajongóinak, ennek megfelelően a piac szinte összes jelentős szereplője készült újdonsággal számukra idén is.

A gyártók rangsorában egyébként izgalmas verseny alakult ki a múlt évben, a korábban vezető Lenovótól a HP elhódította az első helyet, ám tavaly a kínai társaság a Fujitsu integrálásával újra előrébb lépett. A múlt év utolsó három hónapjában a Lenovo értékesítette a legtöbb PC-t, 16,8 milliót, és viszonylag jelentős előnyre tett szert fő riválisával szemben, hiszen 700 ezerrel több készüléket adott el, mint a HP. Ráadásul míg a Lenovo éves összevetésben 1,3 százalékos bővülést tudott felmutatni, addig a HP-nál 3,2 százalékos csökkenést mért az IDC.

A harmadik legnagyobb gyártó már évek óta a Dell, ebben az utolsó negyedév sem hozott változást, ám az amerikai cég érte el a legnagyobb növekedést, 1,6 százalékkal bővült az értékesítése az egy évvel korábbihoz viszonyítva. A negyedik Apple az év végén 3,8 százalékos, míg az ötödik Acer Group 8,5 százalékos csökkenést szenvedett el.

A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható

dell Apple személyi számítógépek Lenovo PC
Kapcsolódó cikkek