Fel kell hozni Prága szintjére a magyar fővárost a minőségi turizmus terén, e tekintetben Budapestnek óriási kiaknázatlan potenciálja a prémiumkategóriában – mondta Tiborcz István, a BDPST Group igazgatóságának elnöke a BBJ-nek adott interjújában. Tájékoztatása szerint többek között emiatt váltak meg az osztrák síparadicsomban lévő két szállodájuktól, hogy ezen piaci szegmensre koncentrálhassanak.

 

„Arra törekszünk, hogy a portfóliónkban olyan szállodák legyenek, amelyek egész évben kínálnak attrakciót a vendégeknek. Kétféle hoteltípusunk van: az egyik csoportban jellemzően magas szobaszámú szállodák vannak, amelyeket neves globális láncokkal együttműködve üzemeltetünk a maximális hatékonyság érdekében. A másik csoportban kisebb méretűek találhatók, amik szintén prémiumminőséget képviselnek, és saját üzemeltetésben működnek. Ezek a hotelek tartoznak a Botaniq Collection alá. Az osztrák szállodákat azért adtuk el, hogy erre az ernyőmárkára összpontosíthassunk, és portfóliónkkal a luxusszegmensre koncentráljunk” – közölte.

Mint mondta, a Botaniq Collection négy pilléren áll: ötcsillagos szállodák és luxuslakások fejlesztése (mindkettő a legjobb helyeken), csúcskategóriás kereskedelmi projektek, valamint F&B egységek, amelyek javítják ezen ingatlanok ismertségét és hírnevét. 

 

Budapest – tette hozzá – arra hivatott, hogy több olyan vendéget csábítson magához, aki hosszabb ideig marad, komoly vásárlóererjű és érdeklődik a kultúra iránt. 

 

Ezen turisták idecsalogatása érdekében pedig prémiumkategóriás szállodákra, minőségi gasztronómiára és kulturális programokra van szüksége a fővárosnak, hiszen jelenleg a regionális riválisok megelőznek minket. Pédaként Prágát említette, jelezve, hogy egy viszonylag kis város, mégis megtalálható náluk a legtöbb luxusmárka, nem úgy, mint Budapesten. A cseh fővárosban a luxuslakások is jóval drágábbak, nem beszélve a bécsi összehasonlításról. Véleménye szerint emiatt először a kínálatot kell megteremteni, a kereslet csak ezt követheti.

A Botaniq Turai Kastély szerinte kiváló példa minderre, hiszen a nyitás előtt nem volt a projekthez hasonló hazai viszonyítási alap. Ennek ellenére az üzemelő szállodába már több vendég érkezett a Forbes Global Top 100 listájáról, ami azt mutatja, hogy a minőség vonzza ezen szegmens ügyfeleit.

A felújított Botaniq Turai Kastély

Gellért szálló és Sofitel: fő cél az értékmentés és értékteremtés

A BBJ-nek adott interjúban leszögezte, hogy fő céljuk az értékmentés és az értékteremtés. Szisztematikusan választják ki azokat a toplokációval és történelmi múlttal büszkélkedő ingatlanokat, amelyek felújításra szorulnak, majd a fenntarthatósági szempontok mentén modern funkciókkal látják el őket. A Gellért Szálló például megfelel ezen kritériumoknak. Történelmi múltja ideálissá teszi, hogy prémiumcélponttá váljon, egy globális szállodalánc bevonásával pedig hozzájárulhat Budapest ismertségének növeléséhez a turisztikai térképen is. Az ikonikus épületek felújításának és környezetükbe való visszaillesztésének az előnyei nem csak pénzben mérhetők. 

 

Célunk, hogy megmentsük a történelmi épületeket azzal, hogy társadalmi haszonnal járó értéket teremtsünk

 

 – fejtette ki Tiborcz István.

A Sofitel Hotellel kapcsolatban azt mondta, hogy a felújított és részben átépített épületnek harmóniában kell lennie a környezetével. Építészeti hidat kell képeznie a történelmi épületek és a folyamatosan fejlődő Duna-parti környezet között. Hatályos építési engedély van érvényben, amely meghatározza, hogy hogyan alakítják át a homlokzatot. Feladatuk az épület alapvető értékeinek megtartása, legyen az esztétikai vagy fizikai. A homlokzati mintaterv elkészülte után olyan konszenzusra kell jutnia a tulajdonosnak, amely Zalaváry Lajos építész eredeti elemeinek megőrzését és korszerű elemekkel való kiegészítését célozza.

Luxusszolgáltatásokkal egészítik ki a portfóliót

A Botaniq Collection márka alatt nem csak hotelek vagy éttermek lesznek jelen. Arra törekszenek, hogy portfóliót olyan luxusszolgáltatásokkal egészítsék ki, amelyek erősítik a szinergiákat. Ezért a BDPST igazgatósági elnöke szerint számukra a Patrícius Pincészet megvásárlása egyértelmű döntés volt. Mivel jelenleg már több F&B-egységük van a saját szállodáikban, így népszerűsíthetik és árusíthatják is a tokaji borokat ezen éttermekben.

Újdonságként jelezte, hogy a cég portfóliója olyan létesítményekkel bővül, mint a Botaniq Budai Klub, amely egy sportközpontú privát tagsági klubként a tervek szerint az idén nyitja meg kapuit. 

 

A portfólió golfklubbal való bővítése is napirenden van, így a vendégkörük – legyen az belföldi vagy külföldi – a szolgáltatások széles skáláját tudja majd igénybe venni.

 

Kitért arra is, hogy jelenleg közel 7000 embernek adnak munkát, és a cégcsoportnál igen alacsony a fluktuáció. Mint mondta, a tavalyi év üzleti szempontból jól sikerült, ami nem utolsósorban annak köszönhető, hogy a BDPST diverzifikálta a tevékenységi területeit; míg ingatlanfejlesztőként indultak, mára új iparágakban is tőkebefektetőként lépnek fel. Az üzleti eredményük közel 40 milliárd forint körül alakulhatott, ami jóval meghaladja az előző évben elért szintet.

A működés stabil, a befektetések most visszafogottabbak

A BBJ kérdésére válaszolva Tiborcz István kitért arra is, hogy meggyőződése szerint a rendkívül alacsony kamatokat nem lehetett túl sokáig tartani, ezért az akvizícióik finanszírozásánál arra törekedtek, hogy fix, hosszú lejáratú hitelszerződéseket kössenek, ami stabilitást ad. A mostani gazdasági környezet, bár a befektetéseket nem állította meg, minden bizonnyal meghúzta a féket a hazai piacon. De mint mondta, a prémiumszegmens nem szenvedett annyit, és válságállóbbnak tűnik. Reményei szerint a kamatok ismét csökkenni fognak, ami további lökést adhat a fejlődésnek.