A külföldi kamionosok nem tankolnak Magyarországon

Közlekedés | Vállalatok

Ausztriában 2,5-szer annyi gázolaj fogy, mint Magyarországon – mondta el lapunknak Wilde György, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára, aki szerint egyebek közt azért, mert a török kamionok ott, és nem nálunk tankolnak. Ausztria ugyanis visszatéríti az áfát, Magyarország pedig nem. Így viszont az osztrák költségvetést gazdagítja például a gázolaj jövedéki adója.


A nagyszámú török kamion a magyar utakon szállítja az árut a Közel-Kelet és Nyugat-Európa között, de itthon nem költenek semmire, csupán a 3300 forintos egynapos matricát vásárolják meg. (Ausztriában használatarányos útdíj van, így Hegyeshalom és a német határon lévő Suben közötti 340 kilométert 110,7 euróért – több mint 30 ezer forintért teheti meg a kamion.)


A magyar költségvetésnek ugyanakkor a 3300 forinton felül semmiféle adóbevétele nem származik a külföldi kamionok áradatából – egészítette ki Erdei Péter, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) szolgáltatási igazgatója és feltéve a kérdést: a török fuvarozók miért nem tankolnak Magyarországon és miért teszik ezt a szomszédos országokban?


Az MKFE a választ az ÁFA-viszonossági megállapodás hiányában találta meg, hiszen a török fuvarozó szervezetek az egyesületnél többször jelezték ilyen irányú igényüket.


Amint Erdei Péter mondja, a kormány a megállapodással lehetővé tenné a török fuvarozóknak a magyarországi tankolást, eddig nem látott jövedéki adó bevételekhez juttatva a magyar költségvetést, hiszen literenként 110,35 forint a gázolaj jövedéki adója.


Az MKFE már három éve is kezdeményezte a lépést, aminek eredményeként az elmúlt augusztusban megszületett egy miniszterelnöki határozat, amelyben a következőket olvashatjuk: „felhívom a nemzetgazdasági minisztert és a külügyminisztert, hogy a megállapodás létrehozását követően a megállapodás szövegének végleges megállapítására való felhatalmazásról szóló határozat tervezetét haladéktalanul terjesszék a kormány elé.” A kérdésre, hogy mikor kezdődtek meg a tárgyalások, illetve ha még nem, akkor mikor fognak kezdődni, az illetékes tárca, az NGM azt válaszolta, hogy „a tárgyalások állásáról azok lezárulásáig információt nem áll módunkban adni”.

Nagyon lassan jön a pénz

Az uniós fuvarozók sem nálunk tankolnak. A tagállamok között érvényben van az áfa visszatérítési viszonossági megállapodás, amely szerint négy hónapon belül utalandó az áfa, ellenkező esetben késedelmi kamatot kell fizetni. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete tudomása szerint azonban amíg Ausztria átlagosan egy hónap alatt elvégzi a kérelmek feldolgozását és visszautalja a jogosultaknak az adót, addig Magyarország általában 8 hónap alatt teljesíti kötelezettségét. Ám a fuvarozóknak így sem éri meg nyolc hónapot várni a pénzükre.


Másként fáj az infláció szegénynek és gazdagnak

A szolgáltatások a gazdagabb országrészek, a hagyományos fűtési módszerek a szegényebb térségek inflációját nyomják felfelé.

Sorra nyeri a csatákat Ázsia a szabadalmi háborúban

Ázsia átvette a vezető szerepet a nemzetközi szabadalmi kérelmek regisztrálásában. Kínai, japán és koreai cégek uralják a globális innovációs szférát.
Világgazdaság Piactér