A versenyképesség tényezői

Ipar | Vállalatok
A nemzetközi áruforgalomban részt vevő fuvarozók járműállománya már eléri az EU-s színvonalat - hangzott el a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) múlt heti szakmai napján. Az uniós csatlakozás a magyar közúti fuvarozók lehetőségeinek bővülését ígéri.

A magyar közúti fuvarozók

lehetőségei bővülnek az euró-pai uniós csatlakozás után – mondta Zsolnay Tamás, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) nemzetközi főosztályának vezetője. Mivel a nemzetközi fuvarozási engedélyek éves kontingense a csatlakozás után megszűnik, így Nyugat-Európa felé korlátlanul lehet árut szállítani, ami tervezhetőbbé teszi a fuvarfeladatokat.

A főosztályvezető szólt arról is, hogy a Széchenyi-kártya egymillió forintos hitelkerete alacsonynak bizonyult. Ezért a kormány két-, három-, négy-, illetve ötmillió forintos kártya bevezetését tervezi még az idén. Ez segíthet az árufuvarozókon is. Az eddigi adatok szerint a Széchenyi-kártyát igénylők 90 százaléka az egymilliós, jelenlegi legmagasabb összeget választotta, ami indokolja a keret emelését. Erre a célra kétmilliárd forintot különít el a kormány. A GKM azt is javasolja a kormánynak, hogy a konstrukciót hoszszabbítsa meg 2004-re is.

A szakember szerint a nemzetközi forgalomban eddig is részt vevő közúti fuvarozóknak az EU-integráció utáni kötelezettségei nagyjából ugyanazok maradnak, lehetőségeik azonban bővülni fognak.

Az unió határain kívül a nemzetközi szállítási engedélyek rendszere megmarad, de a kontingenst a magyar kamionosok eddig sem tudták kihasználni. E tekintetben inkább a kelet-európai volt FÁK-országokbeli fuvarozóvállalkozások voltak kérő pozícióban.

A főosztályvezető szerint az EU-csatlakozás után a magyar áruszállítók a Kelet-Európából Nyugat-Európába történő fuvaroknál előnyben lesznek az unión kívüli kelet-európai versenytársaikkal szemben.

Kovácsics Iván, a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságának bevételi főigazgatója egyebek között elmondta, hogy az EU-n belüli árumozgások esetében a vámellenőrzés a tagországok határainál ugyan megszűnik, de idegenrendészeti kontroll a határokon, illetve az azokhoz közel mozgó ellenőrző csoportok által továbbra is fennmarad. Ez azt is jelenti, hogy némely szállítmányokat ellenőrizni fognak, részben a schengeni egyezmény kötelezettségei miatt.

A külföldi kamionoknál a magyar hatóságok azt vizsgálják majd, hogy rendelkeznek-e Magyarországra érvényes fuvarozási engedéllyel. Ugyanis az EU-csatlakozási szerződésben Magyarország három plusz két éves mentességet kapott a külföldi szállítók Magyarországon végezhető tevékenységére.

Székely András, a GKM gépjármű-közlekedési és infrastruktúra-főosztályvezetője elmondta, hogy a nemzetközi áruforgalomban részt vevő fuvarozók járműállománya már eléri az EU-s színvonalat. Viszont a csak belföldi szállítók járműveinek műszaki állapota rossz. Nincs azonban olyan kormányzati szándék, hogy a belföldi fuvarozókat állami támogatásokkal felkészítsék, és alkalmassá tegyék, hogy azok megjelenhessenek a nemzetközi piacon is.

Nőtt Svájc óraexportja

Nőtt Svájc óraexportja augusztusban éves összevetésben, a júliusihoz hasonló mértékben.

Megszűnik az eva és más adónemek

A munka folytatódik – mondta Izer Norbert, hozzátéve, hogy jövőre további négy adónem szűnik meg.
Világgazdaság Piactér