A közbeszerezési pályázatoktól három évre eltiltó közigazgatási határozat végrehajtásának felfüggesztését kezdeményezte a Közgép Zrt. a Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságon – értesült a Világgazdaság. Emellett a vállalkozás azt is kérelmezte, hogy az elsőfokú bíróság vizsgálja felül a korábbi közigazgatási határozatot, és semmisítse meg azt, mert megalapozatlannak, jogsértőnek találja.
A Közgépet elmarasztaló, a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) által hozott határozatalapján a Közgép elesik minden folyamatban lévő, illetve a következő három évben esedékes pályázattól. A társaság most a bíróságtól kér jogorvoslatot, ennek azonban önmagában még nincs halasztó hatálya a tilalomra. Azt nehéz lenne megbecsülni, hogy mikorra születhet döntés a Közgép beadványa kapcsán, de akár már augusztusban – ideiglenes intézkedésként – felfüggeszthetnék a közigazgatási határozat végrehajtását, ami újra megnyitná a lehetőséget a Közgép pályázati szereplése előtt.
A Közgép azon a pályázaton szenvedett „vereséget”, amelyet az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság írt ki a Győr–Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő infrastrukturális továbbfejlesztésére. Ezen három másik pályázó mellett a Közgép és a Kötiviép’B Kft. közösen indult. A páros adta a legalacsonyabb ajánlatot, mégsem a Közgép nyert. Sőt: a céget és bevonni tervezett külföldi partnerét hamis adatközlés miatt ki is zárta a tenderből a kiíró. A Közgép ezért a KDB-hez fordult, amely – bár több ponton elfogadta az érvelésüket – elutasította a társaság jogorvoslati kérelmét, és ezzel gyakorlatilag kimondta, hogy hamis adatokat szolgáltatott.
A kiírás szerint ugyanis egy olyan, Magyarországon nehezen fellelhető, 500 négyzetméteres, zárt fedélzetű vízi járművet is elvártak a pályázótól, amelyet a Közgép csak Szerbiából tudott felmutatni. A Közgép a pályázatban igénybe veendő kompokról a „kapacitást biztosító szervezet”, a szerb Ortacko Društvo Kompanija Stokić által hivatalosan átadott adatokat közölte. Ezeket a döntőbizottság is hamisnak minősítette, és a valótlan adatközlésben a Közgép felelősségét is megállapította.
Az eljárásban arról is vita volt, hogy az adatok megfelelnek-e a valóságnak, és arról is, hogy a szerb cég nyilatkozatában foglaltakért a Közgép milyen jogi felelősséggel tartozik. A pályázati kiírásban nem definiálták a zárt fedélzetet, illetve annak részleteit, amelyről törvény sem rendelkezik, így fordulhatott elő, hogy például az érintettek másként értelmezték azt, mi tartozik ebbe, és mi nem – például rámpákkal vagy ezek nélkül kell-e számítani.
A Sasa II. és Sasa III. komp zárt rakterének vitatott néhány négyzetméterét végül olyan versenytorzítónak és a pályázat szempontjából olyan súlyosan hamis adatközlésnek minősítette a döntőbizottság, hogy a legszigorúbb szankcióval büntette a szerb és a magyar céget. Ráadásul a törvény értelmében nemcsak az ezután kiírandó pályázatoktól tiltották el ezzel a Közgépet három évre, hanem a még folyó eljárásokból is kizárják.
A Közgép már a jogorvoslati kérelmében és a Közbeszerzési Döntőbizottság tárgyalásán is tételesen bebizonyította, hogy a törvényeknek megfelelően, jóhiszeműen és az elvárható gondossággal járt el ajánlatának benyújtásakor – írta korábbi közleményében a társaság, és már akkor jelezte, hogy minden jogi lehetőséggel élni fog annak érdekében, hogy bebizonyítsa igazát. A társaság most arra számít, hogy a független magyar bíróság már első fokon számára kedvezően dönt, de ha nem így lenne, akkor kész továbblépni, és akár európai fórumokon is eljárást indítana.