Egyre több cseh hipermarket

Ingatlan | Vállalatok

A 2002. év nem hozott mélyreható változásokat a csehországi kereskedelmi ingatlanok piacán. A Prague Business Journal összeállítása szerint a tavalyi évben csupán erősödtek, de alapjaiban sem a kereslet, sem a kínálat oldalán nem változtak az üzleti folyamatok. A kereskedelmi ingatlanok piaci szegmense a korábbinál is egységesebb lett, ami nagyrészt a multinacionális üzletláncok további terjeszkedésének tudható be.

Figyelemre méltó azonban, hogy a nagy külföldi tulajdonú láncok csehországi összesített éves bevétele már nem emelkedik az előző évekhez hasonló ütemben. A szupermarketek és bevásárlóközpontok forgalmi növekedési csúcspontja a kilencvenes évek végére tehető, mára azonban az éles verseny lejjebb szorította az arányokat. A piac elérkezett ahhoz a ponthoz, ahol a nemzetközi nagy láncok már nem a kis független üzletek, hanem csak egymás kárára tudják növelni részesedésüket. Ez a jelenség alapvető változásokat indított el a piaci szereplők üzleti stratégiájában, a marketingtől kezdve egészen a fogyasztói szokások változásainak figyeléséig.

Míg a hipermarketek a kilencvenes évek második felében és még 2000-ben is gombamód szaporodtak országszerte, a folyamat mára jelentősen lelassult. Tavaly összesen 15 új egység nyílt, ami csak fele a két évvel korábban építettek számának. Az óvatosabb terjeszkedési politika oka egyértelműen az, hogy számos cseh városban a piac telítetté vált, és több nemzetközi láncnak is van a portfóliójában nyereséget nem hozó üzlet.

A várt profit elmaradása a szakértők szerint három okra vezethető vissza. Előfordul, hogy a helyszínt rosszul választották meg, de gyakori a helyi verseny hibás felmérése vagy egyszerűen az ingatlan rossz menedzselése. Ennek megfelelően ma a potenciális befektetők a korábbinál sokkal nagyobb figyelmet fordítanak az újabb üzleti lehetőségek előzetes felmérésére. Az üzletláncok ezen kívül nemcsak a létező bolttípusok számának növelésével, hanem új szerkezetű egységek felállításával, esetleg új piacok megnyerésével is próbálnak terjeszkedni. A tavalyi évben erre a Csehországban már bevált üzleti formák szlovákiai elterjesztésének kísérlete adta a legjobb példát.

A cseh fogyasztók számára az élesedő verseny és a piac telítődése egyértelműen kedvező jelenség. A nagy hipermarketek mellett a mozival, éttermekkel és szabadidős egységekkel tervezett nagyobb bevásárlóközpontokból is egyre több van. Az ingatlanfejlesztők egyértelműen a vásárlást szórakozásnak tekintő új divathullámot igyekeznek meglovagolni. A nagy bevásárlóközpontok ennek köszönhetően a külvárosok után a települések belső területeit is meghódították. A legtöbb belvárosi egység Prágában jelent meg, ilyenek például a Metropole Zlicin, az Europark Shopping Center vagy a Tesco Letnany második tömbje. A jelenség ugyanakkor Pardubicében, Olomoucban és Brnóban is megfigyelhető.

Az egy-egy üzleti elképzeléshez ragaszkodó láncok közül a hipermarketek gyorsan megszerezték a piac mintegy 30 százalékát. Az elsősorban árleszállításokkal operáló boltok stabilan tartják piaci pozícióikat, a szupermarketek viszont kezdik elveszteni korábbi népszerűségüket. A kis, független boltoktól való gyors elfordulás folyamata hirtelen megállt, a túlélők most már sikeresen tartják vásárló-körüket.

Fájna a költségvetésnek az áfakulcs csökkentése

Még biztosan nem lesz univerzális áfacsökkentés, így legkorábban 2021-ben mérséklődhet az adókulcs.

Hibernálhatja a normalizációt a jegybank

A monetáris politika idén már nem változik érdemben az elemzők szerint, legfeljebb kisebb finomhangolás jöhet.
Világgazdaság Piactér