Feléledőben a hazai borgasztronómia

Mezőgazdaság | Vállalatok

„A borgasztronómia egyértelműen kezd feléledni Magyarországon. A vendégek meghatározó köre ma már nem találomra rendel, vagy bízza magát vakon a sommelier-re, hanem egyre gyakrabban már biztos ismeretek birtokában megy az étterembe” – mondta el tapasztalatait Anastasiou Thomas, a LouLou étterem vezetője. Ma már nem sikk elbizonytalanodva rámutatni a borlapra, illik tájékozottnak lenni termelők, fajták és borok tekintetében. A kiemelt fővárosi éttermek egyöntetű véleménye szerint a felső körök örvendetes módon egyre több figyelmet fordítanak a borokra.
A presztízsbor-kategóriában megmutatkozó fejlődő borismeret trendjét számos étterem tapasztalja. „A kiemelt hazai borokról gyakran határozott ismeretek birtokában érdeklődnek a vendégeink vagy rendelnek belőlük. A hozzánk betérő vendégeknek ma már közel fele úgy ül asztalhoz, hogy előre tudja, milyen bort szeretne – mondta lapunknak Juhász Béla, az Alabárdos étterem vezetője.
A hazai presztízsborokból választó vendégek túlnyomórészt az üzleti élet képviselői, akik időt szakítanak piaci ismereteik bővítésére. Olvassák a külföldi és a hazai szakirodalmat, figyelemmel kísérik a termelőket és boraikat, tájékozottak a hírek és események terén. A hazai presztízsborkereslet növekedésének Juhász Béla szerint egyszerű oka van: „Kialakulóban van az a réteg, amelyiknek nem számít az ár.”
Bár a külföldi – toszkán vagy a francia en primeur – presztízsborokhoz képest jelentősen elmarad a hazai prémium minőség palackonkénti ára, a hazai felső kategória borai jócskán meghaladják az átlagosnak tartott egy-két eurós kereskedelmi átlagárszínvonalat.
A kiemelt kategóriájú nedűket kereső jómódú vacsoraközönség és a borokat leginkább önmagukban kóstoló borversenybírók verdiktjei között ugyanakkor gyakran mutatkozik jelentős véleménykülönbség. „Előfordul, hogy nem csupán azokat a borokat kínáljuk és kezeljük presztízsborként, amelyek díjakat nyernek” – mondta Kocsis Gergely, a Four Seasons food and beverage igazgatója. A somellier-ek egybehangzó véleménye szerint ennek egyrészt az az oka, hogy a vendégek a borokat azok ételkörnyezetében kóstolják, s így sok bort jobbnak találnak, mint ha csupán annak egyetlen pohárban keresnék az élvezeti értékét.
A hivatásos borajánlók szerint a vendéglátás sajátos értékítéletének másik magyarázata az, hogy a hazai presztízsminőségű borok köre egészen egyszerűen jóval szélesebb annál, mint ahányat a termelőik versenyre neveznek és amennyit a hivatalos borbírálók díjaznak.
Az egyik étterem sommelier-je szerint: „A gasztronómia folyamatosan figyelemmel követi az ígéretes pincéket, ennélfogva gyorsabban alakít ki véleményt egy-egy termelőről vagy borról. S a vendégek visszajelzése alapján hamarabb mondanak ítéletet, mint a borbírálók.” BTI

Hosszú életű termékeket szükséges tervezni

Vonzóvá kell tenni a hazai újrahasznosító ágazatokat a befektetők számára.

Az amerikai kormány több milliárd dolláros segítséget ad a farmereknek

Az újraválasztására készülő elnök az idén már ötödször járt kampányúton a középnyugati Wisconsinban.

Ők a legjobban kereső focisták

Az első helyen nincs nagy meglepetés.

Korrupcióellenes ügynökséget támogatna a FIFA

Gianni Infantino szerint a szövetség anyagilag is támogatna egy olyan ügynökséget, amely a sportban lévő korrupció ellen küzd.
Világgazdaság Piactér