Fellendülő haszonjármű-forgalom

Ipar | Vállalatok
A vártnál több haszonjármű kelt el az első negyedévben. A forgalmazók azonban félnek az előre hozott vásárlások későbbi hatásától.

Május elsejétől csak digitális tachográffal ellátott kamionokat lehet forgalomba állítani az Európai Unióban. Ez az előírás megbolydította a piacot, és vélhetően ennek köszönhető, hogy a várakozásokat meghaladó módon, 22 százalékkal több 15 tonnánál nagyobb össztömegű teherautó kelt el az elő negyedévben, mint az elmúlt év azonos időszakában. A digitális tachográf ugyanis nem manipulálható vagy – amint szakértők a Világgazdaságnak elmondták – még senki sem tudja, miként lehet hozzányúlni.
Nagy István, a Mercedes haszonjárműveket forgalmazó Pappas Autó Magyarország tehergépjármű-értékesítési vezetője is ennek tulajdonítja, hogy – miközben a tavalyi első három havi kétszázzal szemben az idén csak 145 kommunális és építőipari jármű kelt el Magyarországon – a nyergesvontatók iránti kereslet 60 százalékkal nőtt.
Ez meglepte a piac szereplőit – emelte ki Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke. Bár egyes kategóriákból ismét kevesebb kelt el, ezt bőven ellensúlyozta a 15 tonnánál nagyobb össztömegű kamionok eladásnövekedése. A szakma – a forgalmazók – ebben a szegmensben is stagnálást, esetleg visszaesést várt, mert az 1-2 járművel dolgozó vállalkozók nagyon bevásároltak 2004–2005-ben az EU-csatlakozás után, ezenkívül az idén nem várható a tavalyihoz mérhető autópálya-építési hullám.
A kereskedők valóban nem várták, hogy a digitális tachográf ennyire fellendíti a keresletet, mert a fuvarozó vállalatok nem jelezték korábban igényeiket, most viszont minden járművet elkapkodtak. A Mercedesnél is előfordult, hogy a múlt héten egy vállalkozó még 4-5 vontatót vett volna, miközben egy ilyen jármű rendeléstől számított leszállítási ideje több hét.
Az az importőr járt különösen jól, amely a környező országokból még pótlólag be tudott szerezni néhány járművet.
Kérdés ugyanakkor, hogy mi várható az év hátralévő részében. Egyrészt érdekes lesz, hogy a mostani – előre hozott – vásárlások után miként alakul a piac, másrészt október elsejétől az unióban csak euro 4-es motorral ellátott teherkocsik kerülhetnek forgalomba. Ezek azonban márkától és kategóriától függően átlagosan 4-8 ezer euróval kerülnek többe. Így aztán az is elképzelhető, hogy az utolsó negyedév drámai lesz, főleg akkor, ha a fuvarozó vállalatok inkább (alig) használt járműveket vesznek.
Talán erre készülve bővíti használtjármű-kereskedéseinek számát a Scania Hungária Kft. Amíg 2004-ben még 143, tavaly már 172 teherautót adtak el így, összesen 1,2 milliárd forint értékben. Az állomány részben a márka európai adatbázisából, importból, részben az új járműveket vásárlók régi teherautóinak beszámításából származik, s az idén már 200 használt teherkocsi értékesítése a cél.
A flottaeladásoknak köszönhetően a DAF vált a 15 tonna feletti kategória vitathatatlan piacvezetőjévé. Az importőr, a Hungarotruck Kft. ügyvezető igazgatója, Czakó László legfeljebb enyhe bővülést vár éves szinten, rámutatva: az első negyedéves szép számok jórészt a tavalyi megrendelések idei leszállításából adódtak a szakmában. Másrészt a többtengelyes építőipari járművek iránti kereslet nem csupán amiatt csökken, hogy nem kezdődnek újabb autópálya-építkezések, hanem amiatt is, hogy országszerte megszigorították a közúti ellenőrzéseket, és a túlterhelt járművek tulajdonosait és megrakóit egyaránt megbírságolják. Egy ilyen jármű össztömege 44-46 tonna lehet, míg a KRESZ csupán 30 tonnás járművek közlekedését engedélyezi a közutakon.
A nagy haszonjármű kategóriába tartozó autóbuszok forgalma majdnem duplájára nőtt az elmúlt hetekben. A negyedéves eladásokat a Volvo vezeti 69 darabbal az MAN előtt, mégpedig a fővárosi vásárlásoknak köszönhetően.

Zöld busz program: minden második városi busz környezetbarát lesz

A kormány a Zöld busz programban 36 milliárd forinttal támogatja az elektromos autóbuszok beszerzését.

Magyarország harcba száll a fuvarozók érdekeiért az Európai Bíróságon

A magyar kormány keresetet nyújtott be az Európai Unió Bíróságához a Mobilitási Csomag irányelvi és rendeleti előírásainak megsemmisítése érdekében.

Francia tulajdonba kerül a lenti tetőcserépgyár

Az összeolvadással Európa vezető kerámia tetőcserépgyártó vállalkozása jön létre.

A felerősödő járvány mélyebbre sodorhatja a globális külkereskedelmet

Idén 7-9 százalékkal eshet a globális külkereskedelem értéke – áll az ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciája (UNCTAD) jelentésében.
Világgazdaság Piactér