Helikoptercsere, de miből?

Közlekedés | Vállalatok
Jövőre indulna a hazai helikopterflotta cseréje, ám a költségvetés tervezetében nincs nyoma a készülődő beszerzésnek. A kialakulóban lévő terv szerint viszont a honvédség és a mentők beszerzését egy tenderben oldanák meg, ami jót tenne a költséghatékonyságnak

Hamarosan dönthet a kormány a hazai helikopterflotta cseréjéről – írta pénteki számában a Napi Gazdaság. A lap szerint a kormány összevonná az Országos Mentőszolgálat és a honvédség beszerzéseit. A közös beszerzés a lapunknak nyilatkozó szakértők szerint újszerű, ugyanakkor racionális ötlet, hiszen több gép együttes beszerzésével csökkenthetők annak költségei. Ezen belül is előtérbe kerülhet a vegyes helikopterflotta vásárlása, vagyis a különböző méretű és képességekkel rendelkező gépek beszerzése, ami jobban megfelel a hazai igényeknek. Hiszen például a HM gépeinek sem csak harcban kell helyt állniuk, de hazai katasztrófahelyzetekben is. Ez utóbbi esetben pedig egyaránt fontos, hogy az országnak legyenek mentésre és nehezebb rakományok szállítására használható gépei.


A HM gépparkjából jelenleg már legfeljebb 2-3 gép bevethető, ezzel a hiánnyal ugyanakkor az ország leginkább akkor szembesülne, ha egy súlyosabb árvízi- vagy hókatasztrófában lenne szükség nagyobb teherbírású gépek bevetésére, vagy egy, a Mal katasztrófájához hasonló helyzetet kellene kezelni, mely a jelenlegi flottával már igen nehezen lenne megoldható. A mentőhelikopterekből ráadásul eközben két gép cseréje már jövőre elkerülhetetlen lesz, miután egy hajtóműves gépekkel a szabályok szerint már nem lehet majd menteni.


A finanszírozási oldalon ugyanakkor bőven akadnak kérdőjelek, hiszen a jövő évi költségvetésben a beszerzés hozzávetőlegesen százmilliárdosra becsülhető költsége nem szerepel. A jövő évi költségvetés tervezete szerint a Honvédelmi Minisztérium (HM) 241,55 milliárd forinthoz – ami prognosztizált GDP 0,79 százaléka – jut a központi büdzséből. Így az idei szinthez képest gyakorlatilag nem változik a HM költségvetése, az idén 241,378 milliárdból gazdálkodhatott a tárca. Maga a tárca 81,6 milliárdot kap, míg a Magyar Honvédség 115,6 milliárd forintot.


A személyi juttatások és járulékok 2014-re tervezett teljes kiadási előirányzata 114,62 milliárd forint, a dologi kiadásokra pedig 107,9 milliárdot szán a tárca. A csapatok és intézmények saját hatáskörű beszerzésére, a katasztrófavédelmi feladatokra és az egészségügyi szakanyagellátásra 16,931,7 milliárdot terveznek. A felhalmozási kiadások között gépjármű-beszerzésre 3,4 milliárd, logisztikai beszerzésekre, felújításokra 2,3 milliárd, harcászati URH rádiók beszerzésére 1,3 milliárd forintot különítettek el a költségvetésben.


Mindezek alapján egyelőre nem világos, milyen finanszírozási konstrukcióban oldják meg majd a beszerzést. Ez persze önmagában nem jelent borítékolható csúszást, hiszen egy ekkora tendernél az ellentételezést nem csak a folyó évi költségvetés terhére, és nem feltétlenül egy összegben lehet megoldani.

A felújítás, mint megoldás már kizárt

A Magyar Honvédségnél most rendelkezésre álló, orosz Mi–8 típusú közepes szállítóhelikopterek üzemideje hamarosan lejár, már csak idén teljesíthetnek szolgálatot, ezután kivonják őket a hadrendből, mert a további üzemidő-hosszabbításuk már nem lehetséges. A szintén hadrendben lévő Mi–17-esek felújítása elvben még lehetséges lenne, ám számos hátránnyal is járna. Így valódi megoldás csak a géppark cseréje lenne.
A tét viszont nem kicsi: a terv az eddig napvilágot látott információk szerint több mint 20 gépre vonatkozik, így százmilliárdos nagyságrendű kiadást jelent.


Fájna a költségvetésnek az áfakulcs csökkentése

Még biztosan nem lesz univerzális áfacsökkentés, így legkorábban 2021-ben mérséklődhet az adókulcs.

Hibernálhatja a normalizációt a jegybank

A monetáris politika idén már nem változik érdemben az elemzők szerint, legfeljebb kisebb finomhangolás jöhet.
Világgazdaság Piactér