A holnaputánt tervezi a Lambda-Com

Ipar | Vállalatok
Ezekben a napokban kerül a piacra a Lambda-Com csoport járműkövető berendezése, a WebEye újabb, a vezetési stílus elemzésére alkalmas kiegészítő szoftverje. A cég eTachográfját nemrégiben a Magyar Termék Nagydíj nívódíjával tüntették ki

A magyar Lambda-Com legismertebb terméke a 2003 óta folyamatosan fejlesztett, már a hatodik generációnál tartó WebEye járműkövető készülékről a legismertebb, amit ugyanakkor azóta számos kiegészítővel láttak és látnak el. A mérnökök, programozók, műszaki szakemberek által 2001-ben alapított Lambda-Com Kft. először a GPS-technológiával kezdett foglalkozni, majd ebből indulva jött létre a WebEye, amiben egy GPS, egy mobiltelefon és egy mikroszámítógép dolgozik együtt. A közel 20 ezer külföldön eladott készülékkel együtt ma már 50 ezer járműben van WebEye.


„Az általunk gyártott minikomputer elküldi a szükséges információkat a központba, ahol az előfizetők igényei szerint különféle algoritmusokkal feldolgozva adatbázisba rendezzük. Főként vállalati teherjárműveket követünk, de nem csak kamionokat, hanem pótkocsikat is, mert sokszor nem az az érdekes, hol a vontató, hanem hol van a szállítmány” – mondta Németh Tibor, a Lambda-Com Műszaki és Fejlesztő Kft. ügyvezetője, hozzátéve, hogy a rendszer egyebek között arra is képes, hogy menet közben ellenőrizze a hűtőkocsikban a szállítási hőmérsékletet.


A cég Európa 14 országában nyújt komplex közlekedésinformatikai szolgáltatásokat, miután a WebEye a nap 24 órájában teszi lehetővé a járművek mozgásának és útvonalának elemzését. Ehhez ugyanakkor számos kiegészítő szoftver is társulhat, amit a megrendelő vállalat munkájára és járműállományára szabnak. A legfrissebb ilyen fejlesztés a most piacra lépő vezetési stílus elemző szoftver, ami annak alapján, hogy például mikor és hogyan gyorsít vagy fékez a járművezető, elemzést készít, mennyire gazdaságosan vezet a sofőr.


„Az összes új fejlesztés úgy kezdődött, hogy egy-egy ügyfélnek szüksége volt valamilyen kiegészítő adatra. Ilyenkor nem csak a WebEye technológiát kell jól ismerniük a fejlesztőknek, hanem az ügyfelek tevékenységét is. Ugyanis más a nemzetközi fuvarozás, mint az áruterítés, ugyanakkor másként dolgozik a Spar, mint a Tesco. Más szóval: egy könyvelő program írásához nem csak a programozói tudás a fontos, hanem azt is kell tudni, mi az áfa” – magyarázta Németh Tibor, aki Bagossy Tamással, a WebEye Magyarország Kft. ügyvezetőjével a hónap elején vehette át a Magyar Termék Nagydíj Informatikai Nívódíját az év eleje óta kapható eTachograph kifejlesztéséért.


A jármű hivatalos tachográfjával összekötött eTachograph közlekedésbiztonsági szempontból is jelentős lépés. Egy nemzetközi szabvány előírja, hogy hány órát vezethet egy sofőr egyhuzamban, és mikor kell pihenőt tartania. A korábbi súlyos balesetek miatt az EU-ban nagyon szigorúan veszik ezt és 3-4 ezer eurós bírságokat szabnak ki a vezetési idő túllépésért. A WebEye új szolgáltatása által azonban a megrendelő diszpécsere azt is valós időben láthatja, melyik sofőrnek mennyi vezetési ideje van hátra, mikor kell kiállni pihenőre.


A kocsi tachográfja által gyűjtött adatokat archiválni kell, továbbá a hatósági előírások szerint minden munkával töltött legkésőbb 28 nap után a sofőrkártya adatait le kell tölteni. Ez azt jelenti, hogy 28 naponként haza kellene hozni a járművet. Az eTachograph révén erre nincs szükség, mert a WebEye lehetővé teszi az adatok távoli letöltését is. „Mivel nem állhat félre akárhol egy kamion, a következő lépés az lesz, hogy a szoftverünk elemezze a forgalmat és előre gondolkodjon, a maradék vezetőidővel milyen pihenőhelyet érhet el a gépkocsivezető” – beszélt a tervekről a cégvezető. Noha nem könnyű megtalálni a jó fejlesztőt, a Lambda-Com az elmúlt két évben megduplázva -hatvanra emelte a fejlesztők számát. Csak a múlt héten három egyetemi gyakornok kapott a munkája elismerésül szerződést a cégtől.


A csoport ugyanis több egyetemmel is kapcsolatban van. A programozó matematikusok az ELTE és a Szegedi Tudományegyetem hallgatói, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemről pedig a műszaki menedzserek és a villamos mérnökök jönnek. A Lambda-Com a fejlesztés mellett a WebEye infrastruktúráját biztosítja, míg a kereskedelem szintén a csoporthoz tartozó WebEye Magyarország illetve a WebEye International feladata. Az utóbbihoz tíz országban létrehozott leányvállatok tartoznak Portugáliától Oroszországig. A kereskedelem azonban nem csupán értékesítést végez, hanem a készülékek beszerelését és szervizelését is. Így a csoport külföldön összesen közel 70 szakembernek ad munkát.

Sokba kerül a fejlesztés

„Jóllehet tavaly nőtt az Lambda-Com Kft. árbevétele, az eredmény azonban a beruházásokkal összefüggésben mérséklődött. A szerverközpontban csak a hardver lecserélése 50 millió forintba került, de a különféle alkalmazás-liszenszekkel, a ráfordított munkaórákkal együtt már százmillió forintról beszélünk. Emellett két év alatt megduplázódott a létszám, így fölkészültünk a további növekedésre. Az idei bevétel talán egy kicsit emelkedik, de az eredményesség olyan lesz, mint a tavalyi, mert idén is elég komoly a beruházásokat végzünk, amelyek jövőre fejeződnek be” – mondta Németh Tibor.


15:06
Gazdaság

Sokat hozhat a brüsszeli reformterv

Éves szinten 40 milliárd euróval csökkentheti az EU-ban az áfacsalások értékét, ha elfogadják, hogy az EU-n belüli értékesítés után az eladónak a más tagállamokba értékesített áruk után is fel kell számítania a vevő országában érvényes áfaösszeget.
12:58
Gazdaság

Hosszabb időre szerződnek a közmunkások a munkáltatókkal

Az idény­munkák zárásával csökkent a közmunkások száma, az új belépőknek ugyanakkor hosszabb időre kínálnak kereseti lehetőséget a foglalkoztatók.
Világgazdaság Piactér