Közel száz áruval teli konténerhajó vesztegel a csőd után

Vállalatok

Egyre súlyosbodik a helyzet a Hanjin Shipping csődje miatt: a dél-koreai tengeri szállítmányozó óriáscég hajói vagy a nyílt tengeren vesztegelnek vagy nem hajózhatnak ki, mivel a kikötő üzemeltetők attól tartanak, hogy újabb kiegyenlítetlen számlákat hagynak maguk után. De nem csak ők aggódnak, hiszen ha a Hanjin bármelyik áruszállítója mégis beáll a dokkba, akkor a rakományt vagy magát a hajót a cég hitelezői fedezetül lefoglalhatják. Ha viszont a megrendelt áru nem ér időben a címzetthez, az a gyártási láncban, illetve az ellátásban is komoly fennakadásokat okoz. Így járt például a Samsung, amelynek 38 millió dollár értékű alkatrészszállítmányára várnak messiásként a cég mexikói gyárában, de azok még a kaliforniai Long Beachnél horgonyzó hajókon várnak sorsukra. Könnyít a helyzeten, hogy az amerikai csődbíróság kedden hely adott a Hanjin kérelmének, és védelmet biztosít számára helyi hitelezőivel szemben. 


A Hanjinnek 97 konténer- illetve ömlesztettáru-szállító hajója van, közülük 85 vesztegel valamelyik kikötőben vagy környékén. Rotterdam és Szingapúr például hat hajót várakoztat a nyílt vízen. Vannak megértőbb hatóságok is: Japán például beengedi az egyik áruszállítót, azzal a feltétellel, hogy amint végzett a kirakodással, azonnal elhagyja a kikötőt. A csőd globális hatásait jellemzi, hogy 26 ország 50 kikötőjében érte a bejelentés valamelyik Hanjin hajót. A nemzetközi vizeken várakozó hajók személyzetének ellátása sem garantált, fogyóban lévő készleteiket nem tudják ugyanis feltölteni. A vállalat most szervezi a legénység ellátását – írja a Bloomberg.


Gyorssegélyként az anyavállalat, a Hanjin csoport 90 millió dollárt bocsát a logisztikai cég rendelkezésére, az összeg majd felét a csoport elnöke, Cho Yang Ho adja azzal a céllal, hogy az ellátási láncban ne legyenek fennakadások, mert akkor könnyen és gyorsan búcsút vehetnek a just-in-time rendszerben dolgozó nagy megrendelőiktől. Ez pedig nagyon megnehezítené a talpra állást. 


A dél-koreai kormányzó párt részérőről Kim Gwang Lim képviselő közleményben tudatta, hogy kabinet kész egy 90 millió dolláros alacsony kamatozású hitellel beszállni a mentőakcióba, ha annak visszafizetését a Hanjin csoport garantálja. Mindez azonban, ha nem is csepp a tengerben, de kevés a süllyedő hajón ütött lyukak betöméséhez. A Koreai Tengerhajózási és Halászati Minisztérium ismeretei szerint a Hanjin Shippingnek félmilliárd dollárra lenne szüksége kifizetetlen számlái rendezéséhez. A Korea Development Bank, mint legnagyobb hitelező viszont 1,2 milliárd dollárra teszi azt az összeget, ami az utóbbi ötből négy évet veszteséggel záró Hanjin biztonságos működéséhez kell.  Egyelőre csak az anyacég 90 millió dollárja a biztos, ami arra elégnek látszik, hogy az úton vagy már a kikötőkben lévő hajókból kirakodhassanak. 


A tengeri áruszállítás a 2008-as válság óta szenved. A legnagyobb szereplők – a dán A.P. Moeller-Maersktól a német Hapag-Lloydon át a francia CMA CG-ig – már mindent megpróbáltak: költséget csökkentettek, karcsúsítottak, de a megrendelések folyamatos csökkenésére így sem volt ellenszerük. A Drewry Maritime Research szerint az ágazat idei vesztesége eléri az 5 milliárd dollárt.


Klopp: nem a kormány segítségére kell várni

A Liverpool edzője szerint, a gazdag PL-kluboknak segíteni kell a nehéz anyagi helyzetben lévőknek, ugyanis nézők nélkül óriásit estek a bevételek.

Bóvli maszkokra csapott le az Europol

Csaknem 28 millió illegális vagy hamisított árut, köztük szájmaszkokat foglaltak le.

Jönnek az ukránok – ingyen kapnak felhőszoftvert a gazdák

Ukrajnában rohamléptekben folyik az agrárgazdaság digitalizációja.

A fenntarthatóság lesz a 2020-as évek kulcsa

Matolcsy György szerint a 40-es és a 70-es évekből egyaránt meríthet a közgazdasági gondolkodás. A jegybank elnöke szerint Kína lehet a nagy nyertes.
Világgazdaság Piactér