Végleg lemaradtak az észtek a metróüzletről

Közlekedés | Vállalatok

A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) után a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság is olyan döntést hozott, amelynek alapján az észtországi pályázó végképp elbúcsúzhat a budapesti M3-as metró felújításától. Mai határozatával a bíróság elutasította a Skinest Rail AS arra vonatkozó keresetét, hogy vizsgálja fölül, helyesen járt-e el a KDB, amikor elutasította a jogorvoslati kérelmét.


A kérelemben a Skinest Rail egyrészt nyolc pontban vonta kétségbe, hogy a kiíró helyesen járt-e el, amikor érvénytelenné nyilvánította a pályázatát, másrészt kifogásolta a nyertes, vagyis a Metrovagonmas ajánlatának műszaki megfelelőségét. Mivel az ítélet szerint a KDB határozata minden tekintetben törvényes, továbbá jogilag és műszaki szempontok szerint is megalapozott volt, a BKV jogszerűen kötötte meg a nyertes ajánlattevővel a közbeszerzési eljárást lezáró szerződést.


Az észt cég a 444.hu tavaly nyári cikke szerint – amelyben a tendert értékelő dokumentumra hivatkozik – kilencmilliárd forinttal olcsóbb ajánlatot adott orosz riválisánál, annál több elemében is korszerűbb megoldásokat javasolt, és öt évvel hosszabb garanciát vállalt volna. Az internetes lap által megkérdezett szakértők úgy találták, hogy az észt pályázatban feltárt hiányosságok alapján valóban jogszerű lehetett a Skinest Rail kizárása, de e problémák műszakilag nem jelentősek, és könnyen is elháríthatók.
A tendert harminchét és opcionálisan hét, azaz összesen negyvennégy darab hatkocsis szerelvényre írta ki a BKV.


A közlekedési társaság a Skodát a végleges ajánlat hiánya miatt zárta ki a versenyből, a CAF visszalépett, és a végig érdeklődő Alstom is az utolsó pillanatban jelezte, hogy nem ad ajánlatot, mert szakmailag új kocsik beszerzését látja ésszerűnek.


A ringben egyedül maradt Metrovagonmas a 37 szerelvény felújítására, valamint a hozzá kapcsolódó szolgáltatásokra és eszközökre közel 220 millió eurós ajánlatot adott, mellé pedig azt vállalta, hogy az általa korszerűsített kocsik még 25 évig használhatók. A társaság a járművekbe a meglévőknél energiatakarékosabb, korszerűbb hajtást és több biztonsági rendszert szerel majd be, a kocsivégi ajtók átjárhatók lesznek, korszerűbb lesz az automatikus vonatvezető rendszer és a szellőztetés is. Összességében komfortosabb, csendesebb lesz a jármű. Mint az említett előnyöket felsoroló Magyar Közlekedés rámutat: az Alstom vonatok kocsinként 1,2 millió euróba kerültek volna, az orosz társaság viszont egy kocsit 864 ezer euróért újít fel. Az új Alstom szerelvények legalább harminc évig futhattak volna.

16:00
Gazdaság

A magyar piacon heves a konkurenciaharc

A korábbinál gyorsabb ütemű növekedést vár el az Invitel csoporttól az új tulajdonosa – nyilatkozta a Világgazdaságnak David Blunck vezérigazgató.
09:01
Gazdaság

Még nem vagyunk bezzegország

Szerencsés esetben négy százalék felett is lehet a magyar gazdaság növekedése – vélekedik Márton Péter, a Századvég Gazdaságkutató vezérigazgatója.
Világgazdaság Piactér