Megszenvedték a benzinkutak a dohánytörvény hatását

Kereskedelem | Vállalatok
Hiába stabilizálódott tavaly a hazai üzemanyag-kiskereskedelmi piac, a dohány-forgalmazás szabályozásának változása kivette a töltőállomás-tulajdonosok zsebéből azt a többletet, ami oda az erősödő dízel- és nagyobb prémiumtermék-eladások révén bekerült. Újabb érvágás lehet, ha megszigorodik az égetett szeszek forgalmazása is. A benzinkutak közötti a verseny egyre több területre terjed ki, jó pár egységet be kellett zárni, mert nem hozták a várt számokat

Elvitte a hazai töltőállomások tavalyi bevételének azt a többletét az új trafiktörvény, amit az üzemanyag-értékesítés kis bővülése hozhatott volna. Összesen mintegy 2 százalékkal nőttek a terület meghatározó részét lefedő Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tagjainak eladásai, ezen belül benzinből egy százalékkal kevesebb, dízelből majdnem 4 százalékkal több fogyott, mint 2012-ben. A második félév erősebb volt az elsőnél.


“A Mol tavalyi kiskereskedelmi értékesítése nagyjából egybeesett az országos trenddel, néhány terméknél még bővült is a piaci részesedése. A fő eredmény azonban az, hogy nem estek tovább az eladásai” – válaszolt a Világgazdaságnak a társaság kiskereskedelmi igazgatója, Szalay Zsolt. Mintegy 25 százalékos piaci részesedésével a Mol a szegmens legnagyobb hazai szereplője, a MÁSZ-tagokon belüli eladásoknak pedig mintegy 35 százalékát képviseli. A terület egy másik erős társaságánál, a Shellnél is dízel, a benzinen belül a prémium üzemanyagok fogytak jobban, a nyári szezon pedig jobb volt az előző nyárinál.


Ám ami bejött a kutaknál, elveszett a hozzájuk tartozó boltokban. A dohánytermék-forgalmazás tavalyi újraszabályozása miatt nem csak a cigarettavásárlásokat veszítették el a boltok, hanem azon termékekét is, amelyek addig a cigarettáért korábban beugrók egyúttal vásároltak. Ráadásul többek szerint nem kizárt, hogy a szabályozás a dohánytermékek mintájára előbb-utóbb az égetett szeszek forgalmazását is korlátozni fogja.


Mindezek tükrében nem csoda, hogy benzinkutak között még élesebbé vált az ügyfelek kegyeiért folyó verseny. Látványos offenzívába fogott például a Lukoil, amelynek fejlesztései, szolgáltatás-bővítései kiterjednek a töltőállomás-hálózat egészére. Kialakították a (riválisoknál már meglévő) kávézósarkokat, és nagy választékban kínálnak gyorsételeket. Az OMV webshopot indított, a töltőállomásain Pick-Pack értékesítési pontok nyíltak, néhány kútja közelében pedig Spar Expressz. Továbbra is hódít emellett a hálózat a más kereskedőkkel közös Super Shop kártyája.


A Shell hálózatának már az egészében van ingyen wifi, 30 töltőállomásán DHL-szolgáltatás is elérhető, bővült a deli2go nevű gyorsétel-szegmense, de még az autópályák menetén üzemelő kutaknál is bevezettek egy új, magas színvonalú mellékhelység-rendszert, 2theloo néven. A Mol tavalyi legnagyobb dobása e téren a Mol mobile nevű mobiltelefon-szolgáltatást indítása. Az előfizetés-eladások eddig a terv szerint alakultak, de teljes kép csak az induláshoz képest egy év elteltével várható. (Az előfizetési csomag eladások a társaság tájékoztatása szerint a karácsonyi ünnepek előtt voltak lendületesebbek, a négyféle díjcsomag-termék fejlesztése folytatódik.) Fontos eszköz volt a vásárlói loyalitás erősítése a Multipont törzsvásárlói program kiterjesztésével, hasonló programja természetesen a riválisainak is van. Az ötféle ügyfélkártyát is kínáló ENI (Agip) egyik eszköze a töltőállomás shopjaiban kapható egyes termékek árkedvezménnyel való kínálása.


A lapunknak nyilatkozó társaságok mindegyike kiemelte, hogy továbbra is magas minőségű termékeket kínál, a Lukoilnál emellett hangsúlyozták, hogy a minőséget a lehető legjobb árral kombinálják. Jellemző volt – és az is marad – benzin- és dízeleladáshoz kapcsolódó shop-termék értékesítése. A Shell e téren hamarosan újabb nagy dobásra készül, de a részleteket egyelőre nem fedte fel.


Közben mindenütt faragták a költségeket. A nemzetközi tendenciát követve többen szakítottak a töltőállomás 24 órás üzemeltetésével, ha a túl kis forgalom mellett veszteségessé vált a nyitva tartás. E döntésekbe persze az is beleszólt, hogy hogyan lépett az adott kút mikropiacán lévő, többi riválisok. A Mol töltőállomásainak például körülbelül a negyede van „csak” 6-22 óráig nyitva, viszont – mint Szalay Zsolt hozzátette – a társaság töltőállomásainak jó a lefedettségi és a hálózati elérési rátája is. A közelmúltban a Shell is jelentős piaci és hálózati optimalizációt hajtott végre, hogy szinten tarthassa az üzemeltetési költségeit.


Az idei tervek mindenütt a hatékonyság-javítás folytatásáról, a vásárlói megelégedettség javításáról, ennek részeként a szolgáltatások minőségének javításáról szólnak.

Ha nincs haszon, be kell zárni

Tavaly a benzinkútláncok mérete is elsősorban az ésszerűsítést szolgálta. A Shellnél az említett „optimalizáció” eredményeként az töltőállomások száma a 2013 eleji 230-ról ez év elejére 201-re csökkent, az OMV-nél 177-ről 169-re. Honlapja szerint az ENI (korábbi nevén Agip) most 180 kút körül jár az egy évvel ezelőtti 190 után, és épp túladna további hét kúton is. (Ebből négy viseli a cég logóját, mindegyik saját tulajdonú ingatlanon található, egy ikerkúként üzemeltethető, shop terület is jár hozzájuk. Egy nem üzemel.) A Lukoilnál továbbra is 75 tagú a hálózat, a Mol pedig hízott: 2013-at 333 saját töltőállomással nyitotta és 338-cal zárta, míg a partnerekkel működtetett kútjainak száma 27-ről 28-ra nőtt. Ez utóbbiakkal együtt 2013 elején 360 hazai benzinkúton volt Mol logó, az év végén 366-on. Az új egységek Fóton, Érden, Kaposváron, Felsőzsolcán és Isaszegen működnek.


Matolcsy György: Magyarország óriási tartalékokkal rendelkezik

AZ MNB elnöke szerint Magyarország már egy másik ország 2019 őszén, mint volt egy évtizeddel ezelőtt.

Cafeteria: állták a cégek az év eleji változásokat

A hazai nagyvállalatok a béren kívüli juttatások szabályozásának év eleji módosítása után is a megszokott módon jutalmazzák munkavállalóikat.
Világgazdaság Piactér