IPad: az újságok megmentője?

Reklám és Média | Vállalatok
A nagy kiadók messiásként várták az Apple táblagépét, de az eddigi tapasztalatok vegyesek

Egocentrikusak és gazdagok – egy friss felmérés szerint ilyen személyiségjegyeik vannak az iPad-tulajdonosoknak; a kiadók pedig bennük, illetve a táblagépükben látják az írott sajtó megmentőit. A világ nagy médiaházai ugyanis szinte messiásként várták az Apple táblagépét, az iPadet, abban bízva, hogy a kütyü az írott sajtó piacát is legalább annyira felpezsdíti, mint anno az iTunes a zenepiacot, és az az eszköz lehet, amelyen életképessé válhatnak a fizetős digitális újságok. Az eszköz április eleji, amerikai premierje óta világszerte számos patinás újság és magazin rukkolt elő külön iPadre készített kiadással, ám kiderült, hogy még a drága géppel rendelkező olvasók sem hajlandók bármiért fizetni. A szakmabeliek szerint az iPad teljesen új újságírási műfajt igényel majd, amely vegyíti a hagyományos print változatok formavilágát és mély feldolgozottsági szintjét az internetes tartalmak interaktivitásával.
Az iPad táblagépből áprilisi piacra dobása óta mintegy 3,47 milliót adtak el világszerte, az év végéig az előrejelzések szerint összesen 13 millió találhat gazdára. Legutóbb július végén vezették be a terméket kilenc újabb országban, köztük Ausztriában, a Benelux államokban, Írországban, Mexikóban és Hongkongban, így összesen már 19 országban lehet kapni (hazánkban hivatalosan még nem). Az eszköz megjelenését nagy várakozás előzte meg – a leendő vásárlók mellett főképpen a kiadóvállalatok részéről. A kiadók ugyanis azt remélik, hogy az iPad-tulajdonosok nem ódzkodnak majd attól, hogy fizessenek a kütyün olvasott újságokért, nem úgy, mint az átlaginternetező a világhálós tartalmakért. Erre a korábbi Apple eszközökkel – iPhone, iPod – kapcsolatos tapasztalatok alapján van is remény, hiszen azok tulajdonosai dollárszázmilliókat költenek alkalmazásokra és zenék letöltésére az App Store-ban, illetve az iTunes Store zeneáruházban. Bár már négy hónapja a piacon van az Egyesült Államokban a táblagép, az eddigi tapasztalatok arról tanúskodnak, hogy a kiadóknak van még mit csiszolni az iPadre alapozott üzleti modelleiken. A Wall Street Journal (WSJ) iPad-verzióját például nagyon kemény kritikákkal illették a felhasználók – a hivatalos indulása előtt 8700 önkéntes tesztelte, közülük hatezren a legalacsonyabb osztályzatot adták az alkalmazásnak. Az olvasókat – akik amúgy sem szívesen adnak ki pénzt digitális tartalmakért – a zavaros előfizetési rendszer is bosszantja, az iPad-előfizetés jelenleg drágább a hagyományosnál, az újság internetes tartalmaira előfizetők pedig mérgesek, hogy az iPad-változatért extradíjat kell kicsengetniük. A WSJ-nek májusban 64 ezer aktív iPad-előfizetője volt; ez elsőre tekintélyesnek tűnik, az újság kétmilliós példányszámához képest azonban viszonylag alacsony arány, főleg, hogy május elejéig a hagyományos előfizetők ingyenesen használhatták ezt a verziót is. Ám a szakértők szerint az első vélemények ellenére annyira nem sikerült rosszra a WSJ iPad alkalmazása, az olvasók az egész print lapot elolvashatják rajta, és gyorsan navigálhatnak az egyes cikkek között. Összehasonlításképpen: a New York Times iPad-változata a napilapnak csak a válogatott cikkeit tartalmazza, és a külalakja sem túlságosan friss. Általánosságban is elmondható, hogy bár eddig számos újság és magazin hozakodott elő a táblagépre készített kiadással, azok nagy többségben a nyomtatott változat képernyőre ültetését takarják, nem sokkal többet, és nem használják ki az eszköz nyújtotta interaktivitást és a vizuális lehetőségeit sem. A Condé Nast kiadó GQ és Vanity Fair magazinjának iPad-változatával kapcsolatban arra panaszkodtak a vásárlók, hogy gyakorlatilag annyira nincs benne interaktivitás, mintha egy sima PDF-et készítettek volna az újságból.
A szakmabeliek szerint ahhoz, hogy az Apple táblagépére sikerrel lehessen sajtótermékeket eladni, nem elég a hagyományos tartalmakat ráömleszteni, hanem olyan új terméket kell rá alkotni, amely ötvözi az online újságírást a nyomtatott lapok minőségérzetével, az audio- és videotartalmakat a számítógépes játékok dramaturgiájával, mindezt az érintőképernyős eszközre ültetve.
Európában ezért – ahol később volt a táblagép premierje – sok kiadó a kivárás mellett döntött: akkor indítanak majd iPad-változatot, ha az eszközök eladásai már elértek egy bizonyos szintet, illetve ha már a tengerentúli piacokon kialakul egy életképes modell és terméktípus, amelyet egyszerűen átültethetnek majd.

Ilyenek az iPad-tulajdonosok

Tipikusan jómódúak és egocentrikusak az Apple első táblagépének tulajdonosai – derül ki egy több mint húszezer amerikai vásárló megkérdezésével készült friss felmérésből.
A MyType által végzett kutatás szerint az iPadet elsősorban a harminc és ötven év közötti munkamániás üzletemberek vásárolják.
A Nagy-Britanniában 429 fontért (146 ezer forintért) beszerezhető eszközt az Apple a szabadidő könynyed eltöltésére, mozizásra, olvasásra, internetezésre és levelezésre ajánlja legfőképpen a vásárlóinak.

06:32
Gazdaság

Gátat szab a cégeknek az Irinyi-terv

Háromezer cég foglalkozik fémmegmunkálással idehaza, együttes árbevételük meghaladja a 470 milliárd forintot, az újraiparosítás stratégiájában mégsem tartoznak a kedvezményezettek közé.
10:33
Gazdaság

Többet vásároltunk idén ősz elején, mint tavaly ugyanekkor

A nyers adat szerint 5,6, naptárhatástól megtisztítva 6,2 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakit a kiskereskedelmi üzletek forgalma.
Világgazdaság Piactér