Rémhír a katalizátorról

Ipar | Vállalatok

Az EU-csatlakozást népszerűsítő tv-reklámok között az elmúlt napokban téves információt adó, emiatt negatív reklám jelent meg – olvasható a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) lapunkhoz eljuttatott közleményében. Ez arról tájékoztatja a nézőket, hogy a csatlakozás után “katalizátorral kell felszerelni” a régebbi gyártású autókat.

A GKM megítélése szerint a reklám által sugallt téves információ kedvezőtlen következményekhez vezethet. A hirdetés körülbelül 400-500 ezer – részben volt keleti, részben az elmúlt tíz évben magánimportban behozott, katalizátor nélküli nyugati – kocsi tulajdonosát rémisztheti meg, mivel a katalizátor utólagos beszereltetése meglehetősen költséges. EU-s csatlakozásunk kapcsán ilyen elvárás nincs, azaz nem kell utólagosan katalizátort szereltetni a négyütemű Otto-, vagy dízelmotorral ellátott személygépkocsikra, tehergépkocsikra és autóbuszokra.

A kétütemű motorral működő gépkocsik (Trabant, Wartburg és Barkas) esetében 2005. július 1-jétől új követelmény lép be: a vizsgán, illetve a környezetvédelmi felülvizsgálaton a szén-monoxid-tartalom mellett az eddig nem ellenőrzött szénhidrogén-tartalmat is mérni fogják.

A két évvel ezelőtt meghirdetett 2000 ppm-es határértéket az említett kétütemű járművek csak úgy tudják majd teljesíteni, ha motorjukra jóváhagyott katalizátort szerelnek fel. Ez ma Magyarországon 200-300 ezer autót érint, a munkaköltség pedig mintegy 50 ezer forintra rúg.

Számítások szerint 2005-re a legutolsó kétütemű motorral eladott Trabant, Wartburg és Barkas is 17 évesnél idősebb lesz. Az ezen típusokhoz tartozó járművek egy részét, főleg a 20-25 éveseket, tulajdonosaik addigra – a javítást gazdaságtalannak ítélve – maguktól is leselejtezik. Aki mégis kétütemű járműve mellett dönt, az kocsijába katalizátort szereltetve a későbbiekben is üzemeltetheti – derül ki a GKM közleményéből.

Jó színben van a fővárosi taxipiac

Néhány év alatt negyedével ugrott meg a taxisok száma Budapesten.

Gördülékenyebbek lehetnek az őszi bértárgyalások

Legkésőbb november végéig, december elejéig egyezségre jutnának az áruházláncokkal a jövő évi béremelés mértékéről a szakszervezeti vezetők.
Világgazdaság Piactér