Támogatási alapot javasolnak

Ipar | Vállalatok
A 2003. évi adótörvények fuvarozókat hátrányosan érintő szabályozásáról is tárgyaltak a közelmúltban az érdek-képviseleti vezetők a Pénzügyminisztériumban (PM). Egyebek között kezdeményezték az úthasználati, illetve a parkolási díjban lévő áfalevonhatóság megteremtését a 2004. évi adójogszabályokban, és a gépjárműadó-kedvezmény visszaállítását.

A megbeszélésen elsőként az üzemanyagár-emelésekhez kapcsolódó felvetések kerültek napirendre – tájékoztatta lapunkat Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára a Pénzügyminisztériumban a közelmúltban folytatott tárgyalásokról. A fuvarozók fontosnak és elengedhetetlennek tartották, hogy a jelenlegi, a háborús lehetőséget sem kizáró válsághelyzetben olyan stratégiát alakítsanak ki, mely egy esetleges elszabaduló olajár kedvezőtlen hatásait kompenzálni képes. Ugyanis a háború esetén bekövetkező üzemanyagár-robbanás a fuvarozóvállalkozások tömeges tönkremenetelét eredményezheti.

A fuvarozók szerint a jelenlegi magas üzemanyagár, mely alapvetően a termelői ár növekedésével jön létre, most már szinte túlhaladta azt a tűréshatárt, mely 2000-ben kiváltotta a fuvarozók erőteljes tiltakozását. Ez szükségessé teszi, hogy konkrét tárgyalások kezdődjenek a kompenzálás kialakítására – mondta Dittel Gábor. A szakma részéről javaslatként hangzott el, hogy a termelői ár növekedésében megjelenő áfa mértékével megegyező támogatási alapot hozzon létre a kormány, mely a korszerűtlen járművek cseréjét, illetve a kétüteműek katalizátorral való felszerelését biztosítaná.

A megbeszélésen kitértek a 2003. évi adójogszabályokban lévő, fuvarozókat hátrányosan érintő szabályozások kérdésére is. A fuvarozók képviselői kezdeményezték az úthasználati, illetve a parkolási díjban lévő áfalevonhatóság megteremtését a 2004. évi adójogszabályokban is. Továbbá szükségesnek tartják a csökkentett gépjárműadó-kedvezmény eredeti szintre történő viszszaállításának, valamint a minőségi járműcsere esetén az átírási illeték 2002. évi mértéke szinten tartásának újratárgyalását.

Kezdeményezték a fuvarozók képviselői az állami kamattámogatás részvételét a kedvezményes követelésértékesítési tevékenységben. Ezzel a közúti közlekedési szolgáltató kis- és középvállalkozók 90-120 napos fizetési határidő helyett 3-5 nap alatt jutnának a fuvardíjukhoz.

Szóba került még, hogy EU-csatlakozásunkig biztosítsa a PM a nyugati határok minél jobb és gyorsabb átjárhatóságát. A jelenlegi többórás, akár napos várakozások ugyanis jelentősen csökkentik a magyar nemzetközi fuvarozók versenyképességét. A megbeszélés végén megállapodás született arról, hogy a pénzügyminiszterhez tartozó témákban március közepéig szakértői tárgyalásokon keresik meg a lehetséges megoldásokat.

Dittel Gábor szólt arról is, hogy a fuvarozók munkaügyi problémái sem tűrnek halasztást. Ilyen elsősorban a munka törvénykönyve és a vezetési és pihenési időt szabályozó, úgynevezett AETR között lévő ellentmondások végleges feloldása. Fontos – mondta az ügyvezető főtitkár -, hogy a járművezetők készenléti, ügyeleti rendszerben történő foglalkoztatásának szakmaspecifikus definíciója is bekerüljön a munka törvénykönyvébe. Szükségesnek tartják továbbá az általános bérköltségek csökkentésével a színlelt munkaszerződések felszámolását. Elengedhetetlennek nevezte, hogy a belföldi fuvarozókra is kiterjesztett, ez év április 1-jétől alkalmazandó vezetési idő jogszabályi előírást ellenőrző módszereket egységesítsék és az országban e témában mindenhol azonos jogértelmezést alkalmazzanak, illetve az ehhez szükséges feltételeket kialakítsák.

Nőtt Svájc óraexportja

Nőtt Svájc óraexportja augusztusban éves összevetésben, a júliusihoz hasonló mértékben.

Megszűnik az eva és más adónemek

A munka folytatódik – mondta Izer Norbert, hozzátéve, hogy jövőre további négy adónem szűnik meg.
Világgazdaság Piactér