Dobossy Aukciósház A most felbukkanó generációt is megszólítják telefonos applikációval

Új szereplő a kortárs művek piacán

Műtárgy | Vállalatok | Vezető
Tavaly év végén rendezte első, kizárólag kortárs műveket felvonultató árverését a Dobossy Aukciósház. Tulajdonosai a Kováts testvérek, Dávid, aki a londoni Sotheby’snél dolgozott, és a MOME művészeti menedzsment szakán végzett Nóra. Nem ismeretlenek a szcénában, édesapjuk, Kováts Lajos a Blitz Galéria tulajdonosa, korábban a MEO-ban tevékenykedett.

Miért épp most döntöttek úgy, hogy önálló aukciósházat alapítanak?

Kováts Dávid: A kortárs művészet másodlagos piaca még nem épült fel Magyarországon, pedig a világban egyensúly alakult ki a klasszikus és a kortárs művek árverései között. Az a szándékunk, hogy felpörgessük ezt az aukciós vonalat. Az elmúlt évben azért elindult valami itthon is, gondolok a Contempo-árverésekre vagy a BÁV aukciójára. Még bőven van hová fejlődni. Égető szükség van a kortárs műalkotások másodlagos piacára, és közös érdekünk a kiterjedését növelni. Kell egy felület, ahol az egyszer már eladott kortárs művek újra visszakerülhetnek a forgalomba.

Kováts Nóra: Azokra a művészekre is gondoltunk a Dobossy Aukciósház megalapításakor, akiknek nincs más platformjuk megjelenni a piacon, mert nem szerződtek le egyik kortárs művekkel foglalkozó galériához sem. Egy művészweboldal ma már kevés az értékesítéshez.

A gyűjtők fiatalabb generációja nem feltétlenül igényli a személyes kapcsolatot a galeristával vagy a művésszel, akitől vásárol.

K. D.: Ez így van, de a netes megjelenést láthatóvá kell tenni, el kell jutni a potenciális ügyfelekhez. Egy tavasszal induló applikáció fejlesztésén dolgozunk. A harmincas generáció, köztük én magam is, már mindent a telefonján intéz. A kezdő műtárgyvásárlók különféle gyűjtői oldalakon, egyelőre külföldről vesznek printeket, plakátokat piactereken, webshopokban. Most szeretnék egy magyar, kortárs művészetre szakosodott platformot létrehozni, amely a „kütyükön” keresztül könnyen elérhető. Látszik az igény.

K. N.: A többi árverezőházhoz hasonlóan évi három nagy aukciót tervezünk mi is, de míg a klasszikus piac magasabb áraival akár egymilliárdos forgalmat is produkálhatnak a vezető házak, a kortárs művek aukciós forgalma meg sem közelíti ezt. Világos volt, hogy valamit csinálnunk kell az év többi részében, és nem szeretnénk fél évekre eltűnni.

K. D.: Az applikáció segítségével szeretnénk a portfóliónkat bővíteni. Van olyan műtárgy, amelynek az aukción, és van, amelyiknek a neten a helye.

K. N.: A pár tízezer forinttól a néhány százezerig tartó kategóriára (nyomat, litográfia, fotó) az online aukció tökéletes forma. A sokszorosított műfaj darabjait gyakran már ismerik a vevők, látták már valahol élőben is, nem kötelező elmenniük megnézni.

A netes vásárlásoknál a hamis műtárgyak jelenthetnek veszélyt. Önök ezt miként szűrik ki, vagy a kortársaknál ez nem probléma?

K. D.: A Dobossy Aukciósház ugyanolyan garanciát vállal az applikáción keresztül értékesített műtárgyakra, mint az aukciós tételekre.

Milyen a fiatalok ízlése?

K. D.: A mi generációnkat folyamatosan érik vizuális ingerek, igényünk lett mai képekre. A műtárgypiacra belépőket általában a fotó, a nyomat és a sokszorosított grafika érdekli, innen vezetődnek át a festményekhez. Népszerű a street art, azok a műtárgyak, amelyek nagyon maiak, amelyekben van humor, és elérhető árúak. Ezután el lehet mélyedni a témában, és továbblépni.

K. N.: Ezen a szinten, ebben a korosztályban és főleg az internet elterjedésével nem érdemes éles választóvonalat húzni a magyar és a nemzetközi műtárgyak közé.

K. D.: A karácsonyi aukción elindítottunk egy Banksy-szita­nyo­matot egy 600 példányos szériából, és sokan csak azért eljöttek, hogy lássák élőben, végül 1,2 millió forintért adtuk el. Elkezdtünk itthon is kutakodni fiatal, ismeretlen művészek után, akik még sehol nem szerepeltek árverésen, ilyen volt Murányi Kristóf vagy Sztefanu Marina.
Elégedettek az első árverés eredményeivel?

K. N.: Kezdésnek tökéletes. A műkereskedelem aktuális trendjével összecsengő, 70-es évekbeli koncept munkák nagyon jól mentek, de a többi résszel is elégedettek vagyunk. Májusban hasonló koncepcióval folytatjuk.

Legenda

Banksy a leghíresebb ismeretlen művész, akit a street art művészvilág legendaként kezel. Utcai művészete rendszer-, háború- és kapitalizmusellenes üzeneteket hordoz, paradox módon mégis ő az egyik legkeresettebb művész, alkotásai évről évre újabb rekordokat döntenek meg az aukciókon. | VG

 

Kevesen nézik az e-sportot a Facebookon

Az online videojátékokból szervezett versenyek nézettsége az utóbbi időben olyan jelentősre duzzadt, hogy egyre több élő közvetítésre alkalmas csatorna érdeklődik a közvetítési lehetőségek iránt.

Folyamatosan figyeli az MNB, ki próbálja megkerülni az adósságfék-előírásokat

Az év első kilenc hónapjában a kölcsönök harmadánál már hetven százalék felett alakult a hitelfedezeti mutató.
Világgazdaság Piactér