A Gucci luxus divatmárka visszavonta az egyik gyapjú pulóverét, miután többen is sértőnek nevezték a nyakának a kialakítását, mert az szerintük a blackface-re emlékeztet – írta a BBC. A ruhadarab a divatház 2018-as őszi-téli kollekciójából származik, melyet 690 fontért (több mint 250 ezer forintért) lehetett megvásárolni.
A blackface a sötétre festett arcú, feketéket utánzó smink, amely az Egyesült Államokban a 19. századtól terjedt el és lett része a tengerentúli kultúrának, szórakoztatóiparnak. Mára azonban sokan az afroamerikai társadalom megbélyegzését, kigúnyolását látják benne, hiszen a feketéket sztereotip módon ábrázolja.
A közösségi oldalakon gyorsan elterjedtek azok a képek, melyek a pulóver sztereotip mivoltát akarták bizonyítani.
Az olasz divatház közleményt adott ki, amelyben elnézést kértek, ha bárkit megbántottak volna a ruhadarabbal, egyúttal jelezték, hogy kivonják a forgalomból a terméket. Azt írták,
a Gucci csapata számára ez fontos tanulság, és elkötelezettek a sokszínűség mellett.
Gucci deeply apologizes for the offense caused by the wool balaclava jumper.
We consider diversity to be a fundamental value to be fully upheld, respected, and at the forefront of every decision we make.
Full statement below. pic.twitter.com/P2iXL9uOhs— gucci (@gucci) February 7, 2019
Gucci honlapján, ahol a ruhadarabot meg lehetett vásárolni, már eltávolították a pulóvert. A cég azt is közölte, hogy alapvetően a „vintage símaszkok inspirálták” a tervezőket a termék megalkotásában.
Nem a Gucci volt az egyetlen divatmárka, amely a fekete közösséget megsértette: a Pradának szintén blackface-vádak miatt kellett visszavonnia néhány termékét.
Of course @gucci made a blackface product, they couldn't have @Prada cornering that market. pic.twitter.com/oBZtgFc50G
— Year of the Goat (@SarcasmTutor) February 7, 2019
A BBC példának említi meg a Dolce & Gabbanát is, mert a cég olyan reklámmal rukkolt elő, melyben egy kínai modell próbál meg olasz ételeket pálcikával enni. De rasszizmussal vádolták meg a Dolce & Gabbanát akkor is, amikor rabszolgaszandálnak nevezte a 2016-os kollekciójának az egyik darabját.
Tavaly a H&M olyan reklámot tett közzé, amelynek szintén rasszista felhangja lett. A cég ugyanis a „Coolest monkey in the jungle” (A dzsungel legmenőbb majma) feliratú ruhadarabját egy színes bőrű kisfiúval reklámozta. A eset később odáig fajult, hogy a Dél-Afrikai Köztársaságban boltokat vertek szét emiatt. A svéd divatcég ártatlan hibának nevezte a hirdetést, elnézést kértek érte, és eltávolították a reklámot.
H&M has appointed a diversity manager after dealing with the fallout from using a black child to advertise a hoodie with the slogan "coolest monkey in the jungle" https://t.co/I8eZI6IZIL pic.twitter.com/CSqNVkNgYL
— CNN (@CNN) January 18, 2018
A Zara spanyol ruházati áruház 2014-ben az internetes portálján seriffruházatként mutatták be
A póló mintája a második világháború német lágereibe hurcolt foglyok ruházatára is emlékeztet, emiatt a Twitter számos felhasználója kritizálta a céget és értetlenségét fejezte ki a ruhadarab miatt. A Zara Twitter-üzenetben válaszolt a tiltakozásokra.
Őszintén sajnáljuk, bocsánatot kérünk. A klasszikus westernfilmek seriffcsillaga inspirálta a pólót, amelyet kivontunk áruházainkból
– írták.
(A címlapkép forrása: Shutterstock)