Védi piacát Nyugat-Európa

Vállalatok
Nem elég a magyar fuvarozóknak az útdíjemelés, piacvédelmi célú intézkedéseket vezettek be Németországban és Franciaországban, hogy visszaszorítsák a kelet-európai konkurenciát

Január elsejétől a Németországba tartó, onnan induló vagy Németországon áthaladó fuvarozások esetén a külföldi kamionsofőrök számára is meg kell fizetni az óránkénti 8,5 eurós minimálbért. A törvény büntetési tétele elérheti az 500 ezer eurót is, tehát adott esetben a járműveket is lefoglalhatják, ha nem folyik be az bírság összege – tájékoztatta lapunkat egy magát megnevezni nem kívánó vállalkozó, akit német partnerei tájékoztattak a változásról.


A törvény szerint a minimálbér kiszámításakor csak az alapbért lehet figyelembe venni, a napidíjat, a vasárnapra és a munkaszüneti napokra járó pótlékot viszont nem. Franciaországban pedig bevezették, hogy 300 ezer eurós bírság terhe mellett a sofőr a hetente 45 órás kötelező pihenőt nem töltheti az autóban. A kilátásba helyezett bírságok szokatlanul magas szintjét mutatja, hogy mindössze 5 ezer eurót szabnak ki akkor, ha a sofőr az egy napra összesen engedélyezett 9 óránál többet vezet.


A rövidesen hatályba lépő német előírás szerint a munkaadó valamint a munkavállaló sofőr egyaránt köteles nyilvántartani a napi munkaidő kezdetét, végét, időtartamát és ezt a kimutatást minimum két évig meg kell őrizni. Emellett a nyilvántartásnak legkésőbb az adott munkanapot követő hetedik naptári napon elérhetővé kell lennie, ugyanakkor a pénzbírság a nemcsak a minimálbér kifizetésének elmulasztása, hanem a nyilvántartási kötelezettség megszegése esetén is kiszabható.


A magyar fuvarozók szerint elsősorban piacvédelmi okból született a törvény, hiszen így azok a vállalkozások kiszorulnak a piacról, amelyek nem tudják megadni a német minimálbért alkalmazottaiknak arra az időre, amíg Németország területén viszik az árut. „A kamionsofőrök jövedelmét az alapfizetés, a külföldön töltött napokra járó legfeljebb 40 eurós napidíj valamint az üzemanyag megtakarítási bónusz maximum 100 ezer forintos összege adja. Így – 28-30 napos külföldi tartózkodással – átlagosan nettó 400 ezer forint a sofőrök jövedelme, azonban a német törvény szerint a 8,5 eurós órabérbe nem számítható bele a napidíj és a bónusz összege” – mondta Lajkó Ferenc, a Waberer’s fuvarozási és szállítmányozási vezérigazgató-helyettese, aki szerint a törvény jelentősen megnehezíti a kelet-európai fuvarozó vállalatok munkáját és költségeik növekedését eredményezi. A következmény pedig a piaci részesedés szűkülése és munkahelyek megszűnése lesz.


Az uniós csatlakozás óta ugyanis a szolgáltatásaikat olcsóbban kínáló főként lengyel, magyar, valamint cseh és román szállítmányozó vállaéatok jelentős szeletet hasítottak ki a nemzetközi fuvarozásból, viszont a kelet-európai fuvarozók csak akkor számíthatnak megrendelésekre, ha szállítási tarifa-ajánlataik legalább 10 százalékkal jobbak, mint a nyugati cégeké.

Tízszeres biztosítási díj

Amíg januárban 7-20 ezer forintért lehetett kamion félpótkocsira kötelező felelősségbiztosítást kötni, év közben folyamatos volt a 14 biztosító társaság díjemelése – mondta Sárai Tamás, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete Biztosítási Alkusz Kft. ügyvezető igazgatója. A jövő évre a legolcsóbb ajánlat is 85 ezer forint az éves díj 30 százalékát kitevő biztosítási adó nélkül, a legdrágább pedig 4,218 millió forint, de a legtöbb ajánlat 110 és 300 ezer forint között van. Egyes ügyfeleknél a vontatók eddigi 400-500 ezer forintos éves díjtétele pedig 700-900 ezer forintra emelkedett.


Másként fáj az infláció szegénynek és gazdagnak

A szolgáltatások a gazdagabb országrészek, a hagyományos fűtési módszerek a szegényebb térségek inflációját nyomják felfelé.

Sorra nyeri a csatákat Ázsia a szabadalmi háborúban

Ázsia átvette a vezető szerepet a nemzetközi szabadalmi kérelmek regisztrálásában. Kínai, japán és koreai cégek uralják a globális innovációs szférát.
Világgazdaság Piactér